1897-07-01 |
Indenrigsministeriet udsteder bekendtgørelse angående beskaffenhed og anbringelse af skibslanterne, samt at lanternerne vil blive undersøgt på Orlogsværftets prøveanstalt og eventuelt erholde certifikat herfra. |
1898-05-12 |
Indenrigsministeriet udsteder bekendtgørelse om, at skibskompasser kan undersøges ved flådens kompasvæsen, og at certifikatet kan udstedes, når "Kew Observatory" bestemmelser opfyldes. |
1902-03-13 |
Indenrigsministeriet udsteder ny bekendtgørelse vedrørende lanterner m.m. til afløsning af bekendtgørelser af 1. juni 1897. |
1903-10-05 |
Indenrigsministeriet udsteder bekendtgørelse i medfør af lov nr. 16 om tilsyn med dampfartøjer m.m. af 13 . februar 1903, hvorefter skibslys og kompasser i danske skibe eller fartøjer efter den 1. januar 1904 skal være anerkendt. |
1904-01-01 |
Skibslys og kompasser i danske skibe skal efter den 1. januar 1904 være anerkendt af Orlogsværftets prøvekammer, idet dog certifikater fra Deutsche Seewarte, Board of Trade og Kew Observatory anerkendes - jf. ændringer af 10. juni 1905. Der nedsættes i 1904 en kommission bestående af direktøren for marinens skibsbygnings og maskinvæsen, orlogsværftet, og bestyrelsen af flådens kompasvæsen; og fra indenrigsministeriet, navigationsdirektøren - til at indstille om den fremtidige ordning, hvorefter |
1904-11-01 |
Marineministeriet meddeler chefen for orlogsværftet, at prøvekammeret oprettes og at institutionen "Flådens kompasvæsen og prøvekammeret for skibslys og kompasser" henlægges under chefen for orlogsværftet, der den gang var chef for samtlige militære og civile institutioner inden for orlogsværftet og Holmens områder. |
| |
Prøvekammeret foretog undersøgelser for den civile skibsfart. Certifikatudstedelse for skibsfartens lanterner og kompasser gjordes obligatorisk på dette tidspunkt. Prøvekammerets ledelse, personel og lokaliteter var fælles med flådens kompasvæsen og henlagt under marineministeriet. Orlogsværftets regnskabsvæsen førte kompasvæsenets og prøvekammerets regnskaber til 1925, da institutionen selv overtog regnskaber og administrationen. Statistik I perioden 1904 til 1930 blev der undersøgt følgende antal lanterner og kompasser: 1904-1914 8.889 lanterner og 1.728 kompasser 1914-1924 20.172 lanterner og 5.304 kompasser 1924-1930 14.039 lanterner og 4.023 kompasser Der udkommer forskellige bekendtgørelser fra indenrigsministeriet, ministeriet for handel og søfart og handelsministeriet angående kravene til lanterner og kompasser for den civile skibsfart og dermed forbundne undersøgelser af prøvekammeret. Herunder lov om tilsyn med sejlskibe m.m. af 14. maj 1909. | |
1930 |
Forhandlinger mellem marineministeriet og ministeriet for søfart og fiskeri, vedrørende prøvekammerets overgang til ministeriet for søfart og fiskeri. |
1930-04-01 |
Prøvekammeret betragtes som overgået til ministeriet for søfart og fiskeri jf. skrivelse fra marineministeriet til chefen for flådestationen af 20/5 1930 C: nr. 1297 j.nr. 675/1930. |
1930-05-20 |
Skrivelsen fastsætter, at prøvekammeret for skibslys og kompasser overgår til ministeriet for søfart og fiskeri, men drives som hidtil i forbindelse med flådens kompasvæsen. Adskillelsen var af administrativ og regnskabsmæssig art, idet driften var fælles, og udgifterne i det store og hele deltes med halvdelen til hvert ministerium. Navigationsdirektøren fører på søfartsministeriets vegne tilsyn med prøvekammeret. |
1930-09-06 | Ministeriet for søfart og fiskeri udsender regulativ for prøvekammeret for skibslys og nautiske instrumenter. Hermed fastlægges reglerne for den afdeling af virksomheden, der henhører under dette ministerium, og navnet fastsættes til Prøvekammeret for skibslys og nautisk instrumenter. Samtidig udkom bekendtgørelser vedrørende undersøgelse af refleksionsinstrumenter og kikkerter til skibsbrug. |
| |
1. | Prøvekammeret henhører under ministeriet for søfart og fiskeri, men drives efter overenskomst med marineministeriet og nævnte ministerium i forbindelse med flådens kompasvæsen. |
2. | Prøvekammerets regnskab udgår af det hidtil førte fælles regnskab for flådens kompasvæsen og prøvekammeret. |
3. | De for prøvekammerets undersøgelser af skibslys og nautisk instrumenter i finansåret indgående og fremtidig indgående afgifter tages til indtægt på finansloven under § 5 V.D.D. |
4. |
Navigationsdirektøren fører på søfartsministeriets vegne tilsyn med prøvekammeret. Dette regulativ for prøvekammeret af 6/9 1930 stod ved magt til november 1937, da ministeriet udstedte følgende ændringsskrivelse af 22/11 1937. |
1937-11-22 |
Ministeriet udsteder skrivelse af denne dato og bestemmer, at prøvekammeret administrativt henlægges under teknisk afdeling for søfartssager. Efter prøvekammerets overgang til ministeriet for søfart og fiskeri udkom under 30/6 1930 nye reviderede bekendtgørelser gældende fra 1/4 1930 vedrørende undersøgelser af skibslanterner og kompasser udarbejdede efter fælles nordiske retningslinier, således at gensidig anerkendelse af certifikater i Danmark, Sverige og Norge var sikret. Som en ny bestemmelse blev indført tidsbegrænsning for certifikaters gyldighed, nemlig 12 år for lanternecertifikater og 4 år for kompascertifikater. Statistik I perioden 1930 til 1940 blev der undersøgt 22.522 lanterner og 10.448 kompasser: I 1932 indleder dansk fiskeriforening forhandlinger med ministeriet vedrørende oprettelse af 2 prøvekamre til undersøgelse af lanterner i Esbjerg og Frederikshavn. I årene 1933-1934-1936 og 1937 var prøvekammeret i Esbjerg åbent i kortere perioder. Siden 1937 har prøvekammeret i Esbjerg ikke været i funktion. |
1943-10-02 |
Marineministeriet meddeler, at søværnets militære virksomhed var ophørt, og at der skulle indsendes forslag til afvikling. |
1943-100-06 |
Flådens kompasvæsen foreslår i skrivelse til marineministeriet, lbnr. 141, at personellet af hensyn til prøvekammerets fortsatte virksomhed bibeholdes. Efter forhandling mellem de to ministerier indsender bestyreren følgende et forslag. |
1943-10-13 |
Prøvekammerets bestyrer indsender forslag til handelsministeriet om personellets fulde overgang til dette ministerium. |
1943-11-02 |
Handelsministeriet meddeler i brev journalnr. 20623, at finansministeriet tiltræder, at handelsministeriet midlertidigt overtager udgifterne til aflønning af det hidtil under flådens kompasvæsen ansatte personale. |
1943-12-01 |
Ovennævnte ordning træder i kraft 1/12 1943. |
1944-09-22 |
Prøvekammeret flyttes efter handelsministeriets bestemmelse den 22. og 23. september 1944 til Christiansgade 12. |
1945-02-15 |
Prøvekammeret flyttede efter forhandling med krigsministeriet kompasobservatoriet til Falsters kontregarde, Grønningen 2. |
1945-05-05 |
Tyskland kapitulerer, og søværnets militære virksomhed genoptages. På grund af beliggenhed uden for Holmen og den travlhed, der samtidig kommer for prøvekammeret, kan dette ikke overkomme at betjene flådens kompasvæsen tilfredsstillende, uden at det går ud over prøvekammerets ekspedition af den civile skibsfart. Disse forhold giver anledning til en korrespondance og forhandling mellem bestyreren og de to ministerier. Dette ender med, at der fra begge ministerier er enighed om en adskillelse af flådens kompasvæsen og prøvekammeret, dog at man beholder den fælles ledelse. |
1945-07-28 |
Myndighederne foretager besøg på flådens kompasvæsen på Holmen, på kompasobservatoriet på Falsters Kontregarde, Grønningen 2 og prøvekammeret i Christiansgade 12. Fra marineministeriet deltog viceadmiralen, kaptajnløjtnant Louis-Jensen, bestyreren af flådens kompasvæsen baron Dirckinck-Holmfeld og kommandørkaptajn Hauptmann-Andersen. Fra handelsministeriet deltog departementschef Jespersen, afdelingschef Ove Nielsen, overingeniør Aage Larsen og skibsinspektør P. Fischer. Efter orientering af de under besøgene første samtaler enedes man om, at der skulle nedsættes et mindre arbejdsudvalg til at afgive en indstilling. |
1945-08-10 |
Møde i det ovennævnte arbejdsudvalg bestående af: Fra marineministeriet kommandørkaptajn Hauptmann-Andersen og fra handelsministeriet afdelingschef Ove Nielsen, overingeniør Aage Larsen og skibsinspektør P. Fischer. Der var enighed om: 1. Fælles leder for flådens kompasvæsen og prøvekammeret for skibslys og nautisk instrumenter under titlen chef for nautisk prøvekammer og flådens kompasvæsen, idet institutionsnavnet Prøvekkameret for skibslys og nautiske instrumenter ændres til Nautisk Prøvekammer. Stillingen bør være tjenestemandsstilling under marineministeriet og besat af dette ministerium efter samråd med handelsministeriet og med halvdelen af det samlede lønningsbeløb refunderet marineministeriet af ministeriet for handel, industri og søfart. 2. Adskillelsen af de to institutioner skal være således, at flådens kompasvæsen etableres i de tidligere fælles lokaler på Holmen, og prøvekammeret søges etableret i huset og området i Falsters Kontregarde hørende til krigsministeriet. Hus og område søges af handelsministeriet overtaget fra krigsministeriet, idet de indledende skridt er gjort ved en brevveksling mellem de to ministre om sagen. 3. Flådens kompasvæsen arbejder indtil videre med det midlertidige nuværende personel, idet kompasvæsenets fremtidige forhold foreslås ordnet i forbindelse med den kommende søværnsordning. 4. Prøvekammeret for skibslys og nautiske instrumenter nævnes under navnet Nautisk Prøvekammer som selvstændig organ under ministeriet for handel, industri og søfart. Funktionærerne er ansat som tjenestemænd. 5. Der udarbejdes en fælles indstilling fra marineministeriet og ministeriet for handel, industri og søfart til finansministeriet om de to institutioners fremtidige organisation. |
1946-04-01 |
Prøvekammerets funktionærer antaget som tjenestemænd, jf. tjenestemandsloven af 1946. |
1947-06-30 |
Den 30/6 1947 stiller indenrigsministeriet under henvisning til brevveksling med statens bygningsdirektorat grunden matr. nr. 327 af udenbyes klædebo kvarter, Rosenvængets Hovedvej 16 til rådighed for opstilling af en pavillon til kompasundersøgelser. |
1948-04-00 |
I april 1948 flyttedes pavillonen fra Grønningen nr. 2 til Rosenvængets Hovedvej 16. Indgang Næstvedgade 3, tillige med en barak tilhørende handelsministeriet. Byggearbejderne regnes med at være afsluttet med udgangen af finansåret 1950-1951. Bevilling til flytning og foreløbig etablering på grunden i Rosenvænget påregnes at være afsluttet og endelig afregning indgået i årsregnskabet 1950-1951. Forslag til endelig bebyggelse og etablering på grunden som forudsat i de givne dispensationer fra Rosenvængets byggeservitutter i forbindelse med de nu afsluttede arbejder, vil snarest blive fremsendt. De til forslaget hørende foreløbig skitserede udkast er udarbejdet af kgl. bygningsinspektør professor Gottlob efter anmodning fra handelsministeriet, ligesom ministeriet, kontorchef Duborgs afdeling, har deltaget i og været orienteret om de løbende forhandlinger med magistrat, bygningministeriet og grundejerforening. Disse forhandlinger, der er ført sideløbende med sagens skriftlige forhandling resulterede i den byggetilladelse, der var nødvendig for bygningsarbejderne i forbindelse med den endelige udbygning af pavillonen til kompasundersøgelser. |
1949-11-05 |
Handelsministeriet godkender standard glødelampen mrk. Lanternelampe til brug i skibslanterner. Da bestemmelserne af 30. januar 1930 på flere punkter trænger til revision, har prøvekammeret i fælles møder med de øvrige nordiske lande udarbejdet udkast til nye bestemmelser for lanterner, kompasser og refleksionsinstrumenter. |
| |
Som en naturlig følge af krigen gik undersøgelsernes antal betydeligt ned. Derimod fik prøvekammeret et større arbejde med mørklægningsforanstaltningers etablering i skibe og fartøjer. Efter at marinens institutioner efter 5. maj 1945 igen var i funktion, tog samtidig arbejdet ved prøvekammeret et stort opsving, idet den civile skibsfart kom i gang igen. | |
| |
1962-00-00 |
Nautisk prøvekammers hovedafdeling flytter fra Christiansgade 12 til Snorresgade 19, Kbh. S. Note Christiansgade løb mellem Christiansborg og Islands Brygge, indtil ministerialbygningerne blev opført i 1960'erne, hvor gaden blev nedlagt. |
1968-04-01 |
Nautisk prøvekammer ophører som selvstændig institution og bliver underlagt Direktoratet for Statens Skibstilsyn. |
1988-01-01 |
Ved årets begyndelse oprettes Søfartsstyrelsen ved en sammenlægning af Statens Skibstilsyn, Søfartsuddannelsen, Skibsregistret, Istjenesten, Direktoratet for Søfarende og Handelsflådens Velfærdsråd. |
1988-04-00 |
I 1988 i løbet af april og maj flytter institutionerne sammen under et tag i Vermundsgade 38 C på Østerbro. Kompasafdelingen bibeholdes dog i sine lokaler i Næstvedgade. |
1994-06-00 |
Medio 1944 indledes en gradvis afvikling af Nautisk Prøvekammer. |
1995-12-31 |
Nautisk Prøvekammer ophører efter 91 års virke. |
Opdateret 2019-04-19. | |
Retur til ordbogens indledningsside |
Retur til toppen af siden. Retur til hjemmesidens forside |