Type | Beskrivelse |
Stiftelse |
1918 - A.E. Sørensen Rederi, Svendborg = AES Stiftet af Adolf Ejler Sørensen (* 1896-09-19) i 1918 og forblev selv korresponderende reder og endegyldige beslutningstager til sin død i 1974-11-20. Han nåede at stifte 15 rederiaktieselskaber og omtrent lige så mange partrederier. 1918-09-01 - Rederivirksomhedens opstart fandt sted på AES' fars adresse på Thurø, men allerede 1918-09-01 flyttede kontoret til Svendborg. 1920 - Rederi-A/S Danmark ejede RUTH og fortsatte som selskab, mens de øvrige selskaber realiseredes. 1939 - Britannia A/S stiftet 1939 var en sammenlægning af rederierne Gerda, Asta, Dannebrog og Lunden. 1974 - Kort før rederens død blev firmaet omdannet til aktieselskabet A.E. Sørensen A/S, Svendborg. Aktiselskabet omfattedede befragtningsafdelingen, økonomiske interesser i 7 partrederier samt skibene: SVENDBORG (ID=929), NANOK S. (ID=711) og A.E.S. (ID=6412) |
Bestyrelse / ejer / deltager |
A.E. Sørensen endegyldig leder til sin død. 1950 - Rederiet drev 7 aktieselskaber og et I/S med tilsammen 2.516 BRT og i personlige familieselskaber 981 BRT. 1960 - Rederiet drev 2 A/S og et I/S med tilsammen 2.431 BRT og i personlige familieselskaber 3.100 BRT. 1967 - Familieaktieselskab stiftedes. Det ejede i 1968 4.025 BRT, mens 895 BRT var i personlig eje. 1974-11-20 - Skibsreder A.E. Sørensen døde. |
Skorsten / flag |
Skorstensmærke: Gul skorsten med blåt bælte hvori er placeret kontorflaget. Øverst har skorstenen en sort kant. Kontorflaget fra 1953: Rødt splitflag med bredt hvidt vandret bælte med bogstaverne AES i blåt. Kontorflaget for sejlskibsrederierne under AES: Hvidt splitflag med et blåt S i midten. Rundt standerlig, top- og bundlig et rødt bælte ca. 1/6 tykkelse af hele flagets højde. |
Skibe |
Efter den følgende korte gennemgang af nogle hovedbegivenheder i rederiets flåde følger i slutningen af teksten en mere komplet skibsliste over de skibe, som rederiet har deltaget i disponeringen af eller haft helt eller delvist ejerskab af. 1918 - Rederiets første anskaffelse var 3-mastet bramsejlskonnert eller barkentine SAGA (ID=4280). Rederiet disponerede i forskellige selskaber de 4-mastede skonnerter: SIGRID (ID=7995), RICHARD (ID=7992), LYNÆS (ID=7125) og RUTH (ID=5495). 1930'erne - i begyndelsen af 1930'erne opkøbte AES mange mindre sejlskibe, som moderniseredes og fik indlagt motor. De sejlede til WW2 i Nordsøfart og Østersøfart. 1934 - Købte rederiet S/S NORCO (ID=11977) fra Norge, rederiets første deciderede maskindrevne skib. Skibet tilhørte hos AES' Dampskibsselskabet Concordia. Per 1943-09-01 disponerede AES følgende skibe (som optræder i efterfølgende skema med link til deres profiler): NORCO - reder: D/S Concordia A/S - type: S/S. RUTH - reder: Sejlskibsselskabet Danmark - type: Motorskonnert 4-m. GERDA - reder: Gerda A/S - type: Motorskonnert 4-m. ELIN - reder: Elin A/S - type: Motorskonnert 3-m. PATRICIA - reder: Lunden A/S - type: Motorskonnert 3-m. FALKEN - reder: Britannia A/S - type: Motorskonnert 3-m. MARGINA - reder: Britannia A/S - type: Motorskonnert 2-m. ASTA - reder: Asta A/S - type: Motorskonnert 3-m. DANNEBROG - reder: 3-mastet Skonnert Dannebrog A/S - type: Motorskonnert 3-m. LEHNSKOV - reder: Svendborgsund A/S - type: Motorskonnert 3-m. GARIBALDI - reder: Garibaldi A/S - type: Motorskonnert 3-m. VEGA - reder: Sejlskibsselskabet Fyn A/S - type: Motorskonnert 3-m. JØRGEN RING - reder: Sct. Jørgen A/S - type: Motorgalease. MOGENS S - reder: A.E. Sørensen (eneejer) - type: Motorskib. LIBRA - reder: A.E. Sørensen (eneejer) - type: Motorgalease. DORIANA - reder: Mogens Huusfeldt Sørensen (eneejer) - type: Motorgalease. 1945-1950 - Hovedparten af de gamle skonnerter blev solgt og moderne motorskibe blev anskaffet. Især sådanne der kunne anskaffes billigt, når andre havde forkøbt sig eller værfterne havde overkapacitet. 1960 - HANNE S forliste i Nordatlanten og 18 personer omkom. 1965 - Skibet MARTIN S. (ID=8924) blev leveret, men forliste allerede året efter ved Sukkertoppen. Skibet blev bjærget med Karl Krøyers plastkugler, og derefter bugseret til B&W og siden til Nakskov for genopbygning. 1970 c. - Kontraherede rederiet hos Frederikshavn Værft 11 coastere. |
Opløsning |
Tre børn, en søn og to døtre: Mogens, Elin og Annette, der efter moderens død i 1980'erne skulle fordele arven, var uenige om driften, og firmaet likviderede i 1987. 1987 - Rederiet er likvideret. |
Bemærkninger |
Lit.: Artikel af Jens Christian Mohr, 1991: "A.E. Sørensens Rederier" i H&S Årbog 1991, hvori er
yderligere kildeliste side 91 (link kopieret 2020-09-24). Også i netudgave af Svendborg Historie findes et opslag om rederiet, men mindre detaljeret. I efterfølgende liste er ud over A.E. Sørensens inkluderet flere familiemedlemmers skibsinvesteringer. |
R E D E R I L I S T E F O R A E S - S K I B E |
Anskaffet
Afgået |
Skibsnavn
|
Base-ID
|
Skibstype
| Bemærkninger |
1918-1921 | SAGA | Barkentine | Rederiets første skib disponeret i et partrederi | |
1918-1919 | RUTHBY | Bramsejlsskonnert 3-m. | Sunket efter kollision med S/S IRMA af Bergen | |
1919-1928 | FLORA | Sletskonnert 3-m. | Forlist pga. overisning og kæntring. Solgt og genopbygget | |
1920-1921 | INGRID | Sletskonnert 3-m. | Solgt 1921 til Ærø og i 1924 til Skagen. Var stadig aktiv 2020 med hjs. Skagen | |
1920-1931 | SIGRID | Sletskonnert 4-m. | Største træskib bygget i Svendborg. Solgt til Kbh. og forlist 1933 | |
1920-1926 | RICHARD | Sletskonnert 4-m. | Ejet af A/S, disponeret af AES. Forlist 1926 | |
1920-1943 | RUTH | Sletskonnert | A/S ved AES og efter konkurs i 1926 i A/S Sejlskibsselskabet Danmark. Forlist 1943 | |
1920-1923 | LYNÆS | Bramsejlsskonnert 4-m. | Mange ejere. Forlist 1923 | |
1921-1925 | ALBERT MOU | Sletskonnert 3-m. | Påsejlet ud for Cuxhafen. Kondemneret. Genopbygget af ny ejer. Forlist 1962 | |
1930-1944 | DANNEBROG | Sletskonnert 3-m. | Charterperiode for Knud Rasmussens Thuleekspeditioner. | |
1932-1946 | PATRICIA (I) | Sletskonnert 3-m. | Hjemmeflåden i WW2 og igen med gaffeltopsejl | |
1933-1946 | ASTA | Sletskonnert 3-m. | Første danskbyggede skonnert 3-m. bygget til hjælpemotor | |
1933-1941 | CORNWALL | Bramsejlsskonnert | Solgt 1941 til Korsør og minesprængt 1944 | |
1933-1946 | ELIN | Sletskonnert 3-m. | Engelsk kystfart under WW2, beslaglagt af UK War Administration | |
1934-1952 | NORCO | Dampskib | Eneste dampskib hos AES. | |
1935-1944 | GERDA | Sletskonnert 4-m. | Blev hentet i Finland 1935 af Martin Sørensen, 72 år. Minesprængt 1945 | |
1935-1943 | GARIBALDI | Bramsejlsskonnert 3-m. | Dansk bygget, solgt til udland og genindflg. til AES | |
1936-1936 | ALF | Sletskonnert 3-m. | Kun ejet 1936, men befragtet yderligere til ca. 1950 | |
1937-1937 | WILLEMOES | Sletskonnert 3-m. | Kun ejet 1937, men fragtet hos AES til forlis i 1940 | |
1938-1939 | NOAH | Topsejlsskonnert 2-m. | Ejer Sejlskibsrederiet Ariel, KR. hos AES. | |
1938-1940 | CONCORDIA | Topsejlsskonnert 2-m. | Fra 1927-1940 fragtet af AES. Forlist 1946 | |
Anskaffet
Afgået |
Skibsnavn
|
Base-ID
|
Skibstype
| Bemærkninger |
1938-1939 | VEGA | Forenagterskonnert 2-m. | Første VEGA. Lille jagtbygget skonnert omr. til galease | |
1939-1943 | VEGA | Sletskonnert 2-m. | Anden VEGA. Stålskib byg. i Sverige | |
1939-1948 |
MARGINA / ELIN S | Stålbygget motorskonnert | Hollandsk bygget. Næ. 1945. Solgt til Sv. | |
1939-1946 | FALKEN | Bramsejlsskonnert 3-m. | Opbragt i norsk farvand april 1940, frigivet og i hjemmeflåden under WW2 | |
1940-1957 | MOGENS S (I) | Motorskib | Afløb 1940-04-09 i Holland, tilbageholdt af Tyskland, frigivet 1941 | |
1941-1947 | DORIANE | Motorgalease (stål) | Minesprængt 1944, genopbygget og endnu i fart 1980 | |
1941-1957 | VEGA | Sletskonnert 3-m. | I hjemmeflåden under WW2. Omb. 1950 til FISK (langliner) | |
1942-1957 | JØRGEN RING | Motorgalease | Træbygget under materialemanglen i WW2 | |
1943-1944 | LEHNSKOV | Sletskonnert 3-m. | Eneste af AES' skonnerter med pælemaster. Minesprængt 1944 i Fehmarn Bælt | |
1944-1955 |
NETTE S / ANNETTE S (I) / PEDER MOST (II) | Sletskonnert 3-m. | Kom til at føre tre navne og foretog propagandarundtur til danske havne i anledning af Svendborgs 700-års jubilæum med 60 rødhårede drenge | |
1945 | PEDER MOST (I) | Bramsejlsskonnert 3-m. | Oprindeligt NOAH. AES befragtede den længe. Solgt til M. Huusfeldt S. i 1945 | |
1947 | KASKELOT | Motorskib, træskrog for issejlads | Kontraheret af AES, men solgt inden afløb til Grønlands Styrelse | |
1947 | JOHANNE | Sletskonnert 3-m. | Blev kun AES-disponeret i 1947 før genslag | |
1947-1958 | CREMONA | Motorskib, stålbygget | Modtaget i Danmark som krigsskadeerstatning | |
1947-1948 | BRITANNIA (I) | Motorskib | Modtaget i Danmark som krigsskadeerstatning | |
1947-1952 |
SUSANNE / BRITANNIA (II) | Motorskibe | Modtaget i Danmark som krigsskadeerstatning | |
1948-1958 |
POLONIA / BRITANNIA (III) / PATRICIA (II) | Motorskibe | Modtaget i Danmark som krigsskadeerstatning | |
1949-1968 | SIGRID S (I) | Motorskib | Skiftede inden for AES-koncernen rederi. Forlist i Grønland | |
Anskaffet
Afgået |
Skibsnavn
|
Base-ID
|
Skibstype
| Bemærkninger |
1949 | ELIN S (II) | Motorskib | Europæisk og grønlandsk fart | |
1949-1971 | ANNETTE S (II) | Motorskib | Tredje søsterskib (med SIGRID S og ELIN S) | |
1951-1958 |
SVENDBORG (I) / PEDER MOST (III) | Motorgalease | Tidligere passagerdampskibet ÆRØ | |
1952-1964 | MARTIN S | Motorskib | ||
1952-1960 | HANNE S | Motorskib | Forlist ud for Kap Farvel. Borteblevet | |
1953-1967-1974 |
NANCIE S / MOGENS S (II) | Motorskib | Blev 1967 næ. til MOGENS S | |
1953-1964 | SVENDBORG (III) | Paketbåd, galeaserigget | Bygget som nr. 185 på Ring Andersens Træskibsværft | |
1956-1974 | BRITANNIA (IV) | Motorskib | Fragtet en del for KGH. | |
1957-1966 | MOGENS S (III) | Motorskib | Solgt til andet dansk rederi | |
1957-1975 | A.E.S. (I) | Motorskib | Indrettet for 12 pax for Falklandsfarten | |
1961-1962-1975 |
RENATE S (I) / GARIBALDI / SONJA HOVE | Motorskib | Solgt fra AES 1962 men stadig befragtet hos AES til 1975 | |
1961-1973 | PEDER MOST (IV) | Motorskib | Ejet af Lunden Rederi-I/S med bl.a. Mogens Huusfeldt Sørensen | |
1962-1986 | NANOK S | Motorskib | Gik fra ny i 5-års BB-charter til KGH. | |
1965-1967 | MARTIN S (II) | Motorskib | Forliste 1966 ved Grønland, sank og blev hævet med plastickugler | |
1965-1970 | RENATE S (II) | Motorskib | Forlist 1970 i Biscayen | |
1965-1976 | FLORA S | Motorskib | Ejet fra 1975 til partrederi ved AES' enke og solgt 1976 | |
1968-1987 | SVENDBORG (III) | Motorskib | Fortsat i rederiet til det lukkede 1987 | |
1971-1985 | ELIN S (III) | Motorskib | Ejet fra 1976 til partrederi ved AES' enke | |
1971-1985 | SIGRID S (II) | Motorskib | Ejet fra 1976 til partrederi ved AES' enke | |
1972-1975 | CHARLOTTE S | Motorskib | Bygget 1965. Købt fra Tyskland, solgt til Haderslev | |
Anskaffet
Afgået |
Skibsnavn
|
Base-ID
|
Skibstype
| Bemærkninger |
1972-1974 | RENATE S (III) | Motorskib | Reder N.R. Christensen, befragtet ved AES. | |
1972-1985 | ANNETTE S (III) | Motorskib | Blev solgt til Sæby, og forliste 1986 ved Portugals kyst | |
1973-1979 | PEDER MOST (V) | Motorskib | Første nybygning til AES fra Frederikshavn. Solgt til udlandet 1979 | |
1974-1985 | PATRICIA S (III) | Motorskib | Anden nybygning til AES (Partrederi Jutlandia) fra Frederikshavn. | |
1975-1985 | MOGENS S (IV) | Motorskib | Tredje nybygning til AES fra Frederikshavn. | |
1976-1985 | A.E.S. (II) | Motorskib | Fjerde nybygning til AES fra Frederikshavn | |
1976-1985 | BRITANNIA (V) | Motorskib | Femte nybygning til AES fra Frederikshavn | |
1976-1985 | CHARLOTTE S (II) | Motorskib | Sjette og sidste nybygning til AES fra Frederiskhavn |
Opdateret 2020-10-01. | Retur til toppen af siden |
Retur til rederiernes indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |