Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
≤1801 |
Skibsreder Peter Bache, København. Solgte 1801 barken FREDEN (ID=11143) til Duntzfelt. | 1801≥ |
≤1871 |
Claus Jensen Bager ( 1886), skibsreder og gårdejer, Ommel pr. Marstal. 1871: Reder for: ERINDRING (ID=11400) DE ATTEN SØDSKENDE / ANNE MARGRETHE (ID=11401) ADAM VILHELM, fra 1873 KAREN MARGRETHE, jagt, b. 1852/71, 26/31 brt. | 1886≥ |
1923 |
Baltic D/S A/S, København 1923 - Stiftedes selskabet af Skibsreder Chr. Jensen, "Russerjensen". 1923 - Rederiet første skibe var BOGØ (ID=10671), krigsforlist i WW2, og FANØ (ID=11245). 1945 - De allierede tilbageleverede rederiets to skibe FANØ og DAGØ (ID=9058) (BOGØ var forlist). Skorstensmærke: Hvidt bælte på sort skorsten. På hver side i bæltet et rødt malteserkors. Kontorflaget var hvidt med et rødt malteserkors i midten. Se også Bothnia D/S A/S. | 1951≥ |
1925 |
A.H. Basse & Co. A/S, København. Brug linket til egen profil. 1925-011-06 - Thormod Basse indkaldte til stiftende generalforsamling for Hetland D/S A/S, København. | 1978 |
≤1868 |
N.W. Bastrup, Kolding, købmand 1868 - KOLDING (ID=3455), skonnertbrig. Ejede selv 3/8-part og Kaptajn Jens Peter Broch, Kolding, 2/8-part. | 1871≥ |
≤1797 |
Grosserer G.L. Becker, København 1793 - Rederiet havde 5 skibe med tilsammen 201 kls. i drift. | 1798≥ |
≤1858 |
C.B. Benzon, Stubbekøbing. Disponerede 1858-1859 i alt 4 skibe på i alt 329,5 kls. | 1859≥ |
≤1871 | P. Berg, Nexø | 1871≥ |
1702-04-08 | Bergens Finmarks Kompagni, Bergen | 1715 |
1721 |
Bergenske Grønlandske Kompagni = Det oktrojerede Grønlandske Kompagni. | 1726 |
19?? |
Rederiet Birthe, Hellerup Skorsten: Sort med rødt bælte. I bæltet en hvid diamant med et rødt bogstav B. Kontorflaget var et rødt stutflag med en hvid diamant med et rødt bogstav B. | 19?? |
1833 |
Bjergnings-Entreprisen i Kjøbenhavn, København. Interessenter: Em. Z. Svitzer, C.F. Stage, Jul. Andersen & G. Giødesen 1833-03-03 - Tømmerhandler Emil Zeuthen Svitzer stiftede Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise. Som søkyndig indgik Styrmand H.C. Larsen 1833 - Firmaets første skib var GAMMELHOLM, en fladbundet, jagttaklet dæksbåd ex Flåden. 1850 - Kaptajn Frederik Stage blev interessent. 1871 - Rederiet disponerede 7 skibe på tilsammen 451 registertons: ØRESUND (ID=9368), HELSINGØR (ID=9600), SKANDINAVIEN (ID=7361), HERTHA (ID=9610), IDA og ACTIV (ID=8322). 1872-01-01 - Firmaet omdannet til aktieselskab. Skorsten sort uden mærke. Kontorflag hvidt stutflag med blåt malteserkors. ændret før 1939 til: Sort skorsten med hvidt bælte. I bæltet et blåt malteserkors. Kontorflag uændret. | 2015> |
1747 |
C.S. Blacks Enke, København. | 1807 |
1781 | Hans Jørgen Blom & Co., Holmstrand | 1782 |
≤1779 |
Agent Andreas Bodenhoff (1723-1794), København. Sønnen Andreas Bodenhoff jun. (1763-1796) drev firmaet til 1796, og derefter afviklede Madame G.B. Bodenhoff ( 1798) firmaet. 1787-1796 - Bodenhoff fragtede skib til Grønland fra 1786 til 1796 i hht. (KGH-oplysningsmappe). 1797 - havde rederiet 9 skibe med tilsammen 314 kls. i drift. De blev solgt til KGH se nedenfor. | 1798 |
≤1779 |
Vinhandler Bolte, København 1779 - rådede rederen over 4 skibe på tilsammen 522,5 kls. [DHI-3 p.160] | 1779≥ |
1851 |
Skibsbygmestre Peter og Chr. Bom, Thurø pr. Svendborg. Brug linket til rederiets egen profil. Skibsbyggerne var for mange af de af dem byggede skibe også i perioder bestyrende redere. Rederilisten i ovenstående link indeholder formodentlig alle deres nybygninger. For de af dem, hvor jeg har konstateret, at de har en rederirolle, er der sat et stjernemærke "*". | 1904 |
≤1853 |
J.S. Borch, Kolding 1852 - Og stadig 1853, disponerede 2 skibe: jgt. DE TVENDE BRØDRE og jgt. ANNA DORTHEA. 1860 - Disponerede 3 skibe: sk. AVANCE, jgt. MALVINA og gal. DE TVENDE BRØDRE. 1867 - Disponerede 4 skibe: sk. ELISE, sk. AVANCE, jgt. MALVINA, gal. DE TVENDE BRØDRE, i alt 156 kls. 1871 - Disponerede 5 skibe: 1 brig, 3 skonnerter og 1 galease: KOLDINGHUUS (NFPH), ANINE (NMBT), ELISE (NGBP), AVANCE og DE TVENDE BRØDRE, i alt 584 reg.t. 1873 - Disponerede 4 skibe, AVANCE er udgået. 1878 - Disponerede KOLDINGHUUS, og 1883 stadig hjs. Kolding, men ejer A.W. Bastrups Eftf. | 1878≥ |
1973 |
Bornholmstrafikken, Rønne. 1973 - Blev Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 overtaget af staten via DSB og blev til BornholmsTrafikken. 2005 - Selskabet blev udskilt i et A/S, men stadig ejet 100% af staten. 2007 - Rederiet Nordic Ferry Services A/S blev stiftet af Clipper Group A/S og Bornholmstrafikken A/S. 2010 - Fusion af Bornholmstrafikken A/S, Sydfyenske Dampskibsselskab A/S og Nordic Ferry Services A/S og blev herefter lagt ind under Danske Færger A/S. 2010 - Færgetrafikken til Bornholm foretages af BornholmerFærgen under Danske Færger A/S. (Koncession udløb 2017). | 2017 |
≤1779 |
Etatsråd Borre og Interessenter, København 1779 - rådede rederen over 3 skibe på tilsammen 236,5 kls. [DHI-3 p.160] | 1779≥ |
1948 |
Bothnia D/S A/S, København 1948 - Stiftedes selskabet af Skibsreder Chr. Jensen, "Russerjensen". 1948 - Rederiet første skibe var KALØ (ID=17026), solgt 1957 til udlandet. Skorstensmærke som Baltic D/S A/S: Hvidt bælte på sort skorsten. På hver side i bæltet et rødt malteserkors. Kontorflaget var hvidt med et rødt malteserkors i midten. Se også Baltic D/S A/S. | 1957 |
1924 |
Botnia D/S A/S, København. Skorsten sort med rødt - hvidt - rødt bælte, de røde bælter hver 1/4 af det hvide. I det hvide bælte et rødt stokanker med kort ankertov ankerlæggen stillet diagonalt. Kontorflaget et hvidt stutflag med rød bort og i midten et rødt anker som i skorstensmæærket. | 1932 c. |
≤1871 |
H.N. Brandt, Ærøskøbing. 1871 - Disponerede 3 skibe: sk. ANNA CATHARINA (NDFS), sk. FAMILIE og jgt. PANOPE, i alt 346 Reg.t. 1873 - Havde kun 2 skibe, idet PANOPE var udgået. | 1873≥ |
≤1852 |
N.H. Brandt's Enke, Ærøskøbing, også nævnt som Brandts Arvinger. 1852 - Disponerede 6 skibe: brig ÆRØE, sk.brig LYKKENS HAAB, sk. VICTORIA, sk. CERES, jgt. SOPHIE CATHRINE og jgt. ELISABETH MARIE, i alt på 327 kls. 1853 - Disponerede 7 skibe, idet gal. ENIGHEDEN tilgik, i alt på 327 kls. 1860 - Disponerede 6 skibe, idet jgt. ELISABETH MARIE var udgået, i alt 298 kls. 1867 - Fra 1867 tilgik sk. FAMILIE. i alt 361,5 kls. 1871 - Disponerede 3 skibe: sk.brig LYKKENS HAAB, sk. VICTORIA (NFKH) og jgt. SOPHIE CATHRINE, i alt 283,5 Reg.t. 1873 - Havde kun VICTORIA og SOPHIE CATHRINE tilbage. 1883 - Disponerede rederiet P.V. Brandts Enke: sk. FAMILIE (NGMC) bygget 1873 og sk.brig FAMILIENS HAAB (ID=9584) bygget 1871. | 1873≥ |
1896 |
Skibsmægler, skibsreder Christen Breinholt, Esbjerg 1896 - Begyndte rederiforretninger. Medstifter af Fanø Sejlskibsrederi A/S. 1904 - Foretningsfører for Sejlskibsrederiet Scandia A/S, Esbjerg. | 1900≥ |
≤1790? |
Chr. Broberg & Søn, København, grosserer og skibsredere. | 1874 |
1850 | Hans Christian Brodersen, Flensborg har eget afsnit. | 1889 |
≤1871 | H. Broge, Århus | 1871≥ |
1747 | John Brown & Co., København | 1807 |
1807 |
Agent Jørgen Bruhn, Åbenrå og Kalvø Yderligere om rederiet her. | 1875 ca. |
1781 | Bruhn & Dietze, København | 1782 |
≤1793 |
Grosserer agent Constantin Brun, København 1793 - Rederiet havde 4 skibe med tilsammen 279 kls. i drift. 1795 - Købt briggen NEPTUNUS (ID=13792), kondemneret 1798 i Cartagena. | 1798≥ |
1768 |
Johannes Iver Bruun (1743-1804), Fredericia Rederiet fortsatte under ledelse af sønnen Bertel Bruun (1767-1827), der 1821 optog sønnen Hans Brøchner Bruun (1793-1863) som medejer. Hans Brøchner Bruun flyttede 1826 forretningen til Assens, hvor han anvendte firmanavnet Bertel Bruun & Sønner. Skibene fik nu hjemsted i Assens. Fredericia-Bruun'erne havde ansat kaptajn Thomas Hansen Møller som fører og senere medejer af skibene. Møller grundlagde derved egen rederiforretning og optog senere sønnerne i firmaet. De sidste skibe blev drevet af sønnesønnerne Jens Christian Møller (1831-1914) og Thomas Henrichsen Møller (1820-1869). Se nærmere om rederierne Bruun og Møller her. | 1880 |
1747 |
Christian Ludvig Budtz, København 1779 - rådede rederiet over 3 skibe på tilsammen 267,5 kls. [DHI-3 p.160] | 1807 |
1781 |
Andreas Buntzen & Søn, København. Andreas B. junior (1781-1830) blev medejer fra 1804 og overtog firmaet 1810 ved faderens død (far 1733-1810, søn 1781-1830 og barnebarn 1811-1880 bar samme navne). 1781-1808 - Disponerede i de gode år en del skibe bl.a.: ADRIANE (ID=8585), kuf, ANNA BOLETTE (ID=10738), DEN UNGE ANDREAS (ID=11150), ELISABETH (ID=8824), brig, og FRU ADRIANA (ID=11298). Kun ELISABETH har jeg data på efter 1780'erne. ELISABETH blev solgt 1808. 1801-12-01 - STÆRKODDER (ID=13384), ejet med de Coninck. 1820 - Firmaet gik fallit efter at have været i finansielle vanskeligheder siden statsbankerotten. 1818 - Firmaet A. Buntzen & Søn / Buntzen & Gammeltoft købte 1818-06-30 et fregatskib ELISABETH. Det ejedes af 1821-1828 af boet efter Firmaet A. Buntzen, der likviderede 1820 og skibet blev ophugget 1829 (Kilde DBL-3 + DHI). | 1820 |
≤1797 |
C.P. Bügel & Co. / Bygel & Co., København 1797 - havde rederiet 7 skibe med tilsammen 584 kls. i drift. 1798-04-10 - LISETTE, 118 kls. hjemkom fra Isle de France med ladning for 171.223 Rdl. | 1798≥ |
≤1744 |
Baagøe & Riber, Svendborg. 1744 - Kaptajn Rasmus Peder Gommesen Brandt (1720-1766) fra Ærø grundlagde handelshuset, der senere blev til firmaet Baagøe & Riber, Svendborg (fik borgerskab 1744. 1744-1747 - Kaptajn Gommesen førte selv skibe. 1747 - Handelshuset fik adresse i Møllergade nr. 36 (nuværende nr. 84). 1766-1770 - Enken drev firmaet efter mandens død, til hun giftede sig med skipper Peiter Johannes Schalkam. 1770 - Kaptajn Peiter Johannes Schalkam (1742-1807) leder af firmaet. Familien fik ingen arvinger, derfor kom Hans Jørgen Baagøe (1783-1867) (han var nevø til Gommesens enke) ind i firmaet, der videreførtes under navnet Baagøe. 1808 - H.J. Baagøe fik ansvaret for driften som 18-årig. Hans borgerskab er dateret 1801! 1867 - Købmand H.J. Baagøe døde. Forretningen deltes mellem ældste søn af første ægteskab med Maren Graae ( 1826), Lauritz Jørgen Baagøe, der kaldte sin del for "Firmaet L.J. Baagøe".. Ældste søn af andet ægteskab med Caroline Sophie Boye, Jens Peter Baagøe fortsatte købmandsforretningen i Møllergade. Han havde overtaget ledelsen allerede i 1856. 1866 - J.P. Baagøe afstod købmandsforretningen til Ludvig Michael Riber (stammede fra anden storkøbmandsslægt i byen). Han var gift med J.P. Baagøes datter Kristine og fra 1886 - blev firmaets navn Baagøe & Riber, og det fortsatte inden for byggematerialer til efter 1950. Rederiet disponerede i alt 14 skibe i rederidriftsperioden, der ophørte omkring 1880. Nogle af skibene var: H.J. BAAGØE (ID=16810) bygget 1875. HARRIET (ID=17200) bygget 1875. HELLEVADMINE (ID=17949). CHRISTINE (ID=13742). HAABET (ID=12709). FALKEN (ID=15317). HEJMDAL (ID=17952). CAROLINE (ID=17953). EBENETZER (ID=17954). PROVIDENTIA (ID=17956). DE FIRE SØSTRE (ID=17955). Skibsreder J.P. Baagøe havde en lystyacht LUCIFER bygget Hamborg 1867, 30,3 x 8,6 x 3,6 fod (Flg.1873). Kontorflag: Rødt splitflag med hvidt felt i øverste standerfelt, hvori er 9 små røde udfyldte cirkler. Firmaet er omtalt med kort historie i (bogID=7524) p.98-103 Svendborg Søfarts Historie siden 1253 af Erik Møller Nielsen. | 1950≥ |
Opdateret 2020-09-24. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |