Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1927 |
Hafnia D/S A/S, København. 1917 - Befragter Thorvald Christian Christensen (TCC.) begyndte selvstændig befragtningsfirma og oprettede Firmaet T.C Christensen senere T.C. Christensen & Co. A/S. Hans tilknyttede rederier har egen tekst her. 1921 - Hafnia D/S, København, som TCC var BR. for, blev 1921 med fem skibe overtaget af Norden D/S A/S. 1927-10-15 - Befragter T.C. Christensen stiftede Hafnia D/S A/S. (nyt selskab). | 1971 |
≤1816 |
Købmand Christopher Hage, Stege. 1816 før - Købmand Christopher Hage, Stege, ejede og befragtede egne skibe. 1816 - Christopher Hages datter Bolette blev gift med Hans Puggaard. 1840 c. - Hage ejede skonnerterne CHRISTOPHER HAGE og FRIEDENREICH. Se videre om Handelshuset Hages aktiviteter under Puggaardrederiet her. | ? |
≤1865 |
Skibsreder Mathæus Friederich Ludvig Hagemann, København. 1865 - Her omkring er første skib nævnt for rederiet. 1871-1873 - I disse år anskaffedes skibene: CONSTANCE, NGKD, (ID=12710) ELVINE, NLFS, (ID=12704) HAABET, NFVJ, (ID=12709) JAMES, NPWM, (ID=12703) JOSEFA, NJRM, (ID=12109) PRIMUS, NDRV, (ID=12706) PRØVEN, NGKC, (ID=12705) STOREBÆLT var en smakke bygget i Nyborg til færgefarten på Bæltet, 25 kls. Blev solgt 1844-02-21 til Dragør, kaptajn C.S. Gjørtler, senere kaptajn J. Bertelsen, nu 28,5 kls. Gik i brændefart Pommern til København. Solgtes 1865-08-17 til Ludvig Hagemann, der beholdt det i kort tid og solgte det til føreren Kaptajn E. Giertsen, Dragør. Forliste 1867-11-06 efter stranding på Faxø, Gotland, alle omkom. 1879 - Rederiet gik fallit, og de sidste skibe blev solgt. (Kilder: (GRU-01-0027) + (GRU-05-0069). | 1879 |
1921 |
Halla D/S A/S, København. 1921 - Dampskibsselskabet Halla blev stiftet 1921. TCC. blev KR. til 1927, hvor dets skibe var solgt. Likvideredes 1928. Befragter T.C. Christensen var forretningsfører / koresponderende / bestyrende reder for selskabet. Se i øvrigt under Hafnia D/S A/S. | 1928 |
1917 c. |
Hamlet D/S A/S, København. 1917 - Dampskibsselskabet Hamlet, København, T.C. Christensen var KR. fra 1919. 1926- Selskabet likvideret. Befragter T.C. Christensen var forretningsfører / korresponderende / bestyrende reder for selskabet. Se i øvrigt under Hafnia D/S A/S. | 1926 |
1922 |
Hammersholm D/S A/S, København. 1922 - Dampskibsselskabet Hammersholm, København, belv stiftet med KR. hos TCC. 1923 - Likviderede, da dets eneste skib var forlist. Befragter T.C. Christensen var forretningsfører / korresponderende / bestyrende reder for selskabet. Se i øvrigt under Hafnia D/S A/S. | 1923 |
1782 |
Handels- og Kanalkompagniet = Det Kongelige octroyerede Danske, Norske, Slesvigske og Holsteenske forenede Handels og Canal Compagnie. | 1788 / 1814 |
≤1883 |
C.K. Hansen, rederi- og mæglerfirma, København. Indehavere og/eller bestyrende for rederierne Dannebrog, Neptun, D/S af 1896 m.fl. | 2015> |
≤1853 |
A.N. Hansen & Co., rederi, handels- og møllerfirma, København. (A.N. hansen døde 1873-12-12). Handlede bl.a. med ris og ejede rismøller på Christianshavn. Ophørte med rederidrift i begyndelsen af 1900-tallet. Ejede bl.a.: EMILY, bark (ID=13728). SLEIPNER, bark (ID=13232). JOHN, brig (ID=13730). CHRISTIAN, fregatskib. FREDERIK (ID=12401). ALDERNEY, S/S (ID=12154). NORMAN ISLES, S/S (ID=13729). Kilde (GRU-05-0069) og (Fred.). Kontorflag: Blåt stutflag med rødt cirkelfelt i hvis midte var et hvidt malteserkors. | 1908> |
≤1880 |
H.A. Hansen, Thurø (H.A.H.) pr. Svendborg, skibsreder H.A. Hansen forretningsfører. Senere deltog sønnen Rasmus Sophus Hansen i rederidriften, således at han i 1901 stod opført som ejer af syv af rederiets skibe. H.A.H. begyndte som reder med GALATHEA (ID=10093) (H&S70 p.89). H.A.H. drev Thurø D/S A/S, stiftet 1909, som selskabet, der ejede nogle af skibene. Det første indfl. var H.A. HANSEN, der ikke som skrevet i Søfolk og skibe fra Thurøbund var bygget i Rostock. Disponerede i alt 26 sejlskibe i den aktive periode samt tre dampskibe, bl.a. skibene S/S H.A. HANSEN (I) (ID=6282) indfl. 1909, S/S H.A. HANSEN (II) (ID=9212) nybygning 1921, og S/S PETRINE HANSEN (ID=7256). CERES - (ID=14549). DANMARK - (ID=17034) bygget 1902. DANMARK - (ID=17033) bygget 1911. DANMARK - (ID=7042) bygget 1920. HANSINE - (ID=17032). HERTHA - (ID=10806). MARIE - (ID=13783). NORDBORG (ID=5796). PALLESEN (ID=3777). PHØNIX (ID=6603). SPES OG FIDES - (ID=3573). VEGA (ID=5176). VENUS - (ID=5246). ANE - (ID=6304) var H.A.H. BR. for nogle år. Skorstensmærke: Gul skorsten med sort topbælte. I den gule skorsten midt på et blåt bælte med en hvid diamant med et hvidt bogstav H i midten. Kontorflaget er blåt med hvid diamant og hvidt H som på skorsten. Kilder: (ELI) Holm-P. Svendbg. p.38f, 81f. (BogID3502) p.12: Detaljer. (BogID3498) Portræt af H.A. Hansen p.16. | 1926 |
1859 |
Skibsreder Hans Emilius Hansen, København (*1829-08-10, 1899-10-03). Han kom til søs 1843 med skonnerten TRE VENNER. Efter styrmandseksamen i 1848 deltog han i 1848-1850-krigen, skibsfører fra 1859, optaget som kompagnon senere eneejer af Den Olsenske Pram- & Ballastforretning. Løste 1874 borgerskab i København. Medstifter af Skibsførerforeningen 1874 og første formand af samme. Skibe: 1859 - Lod bygge H/S DAN, NCKR, (ID=11495), bugserbåd. Hansen selv blev fører. 1879-1881 - JOHN, NLMQ, brig, (ID=12735). 1874-1876 - GALILEI, HBFQ, bark, (ID=3386). 1872-1875 - VALKYRIEN, NJWH, bark, (ID=12736). | 1881≥ |
≤1858 |
H.P. Hansen, Svendborg. Disponerede 1858-1859 i alt 4 skibe på i alt 299,5 kls. | 1859≥ |
≤1871 | Rederiet H.S. Hansen, København | 1898≥ |
≤1871 |
S.B. Hansen, Fanø Nordby Rederiet havde 4 skibe i skibslisten 1871: Briggen GUSTAV og briggen DORTHEA ANE, skonnertbrig. MARY og skonnerten METTE. I listen for året 1883 er det skibene briggerne CRIEMHILDE, (ID= 11137) FANØ og CECILIE (ID= 14466) og skbrg. RØHL. | 1883≥ |
1941 |
Hardsyssel Rederi-Aktieselskab, Lemvig, stiftet af skibsmægler Lehmann Jensen, skibsreder Laurids Hedaa m.fl. Disponeredes af skibsmægler Lehmann Jensen. Rederiets første skib var DAGNY (ID= 6591), og 1944 købtes den 4-m. skonnert GERDA (ID=6568). I 1946 købtes VESTJYDEN (ID=10142). Sort skorsten med hvidt bælte. I bæltet et sort bogstav H. Kontorflag: Hvidt splitflag med et sort bogstav H og i hjørnet ved stangen øverst et lille Dannebrog. | 1954≥ |
≤1833 |
Peter F. Heering, København 1818 - Firmaet grundlagt og fra 1833 - Disponere firmaet egne fartøjer til 1876 - Derefter havde firmaet ikke egne skibe før 1957 - Hvor rederiet Cherry Heering Line blev grundlagt, men nedlagt igen allerede 1977 - hvor det sidste skib af de seks leverede blev solgt. 1977 - Sidste skibe | 1977 |
1895 |
Heimdal D/S A/S. Stiftet af Martin Carl (yngste søn af L.H. Carl). | 1967 |
≤1857 |
Det Helsingørske Dampskibs-Interessentskab, Helsingør 1871 - ejede selskabet HAMLET (ID=8024), HORATIO (ID=9604), NEPTUN (en kutter) og LAERTES (ID=9759). | 1874≥ |
1881-11-12 |
Det Helsingørske D/S A/S, Helsingør. Det hed indtil 1881-11-12 Dana D/S A/S. 1883 - HELSINGØR (ID=9560), bygget til Selskabet. 1894 - Indflagedes OPHELIA (ID=9436). 1901 - Indfl. VÆRING (ID=13868). | 1918≥ |
≤1858 |
Skibsreder H.T. Helweg, Odense Skibslisten 1871 viser 7 skibe tilhørende rederen ( i partrederier): Briggen PETER OG VILHELM (ID=3539). Skbrg. ELLEN. Skonnerterne CEKROPS (ID=16731). FREDERIKKE, ELLIDA, ANNA og jagtgaleasen KLINTEBERG (ID=3440). | 1871≥ |
1781 | Joost van Hemert & Sønner, København | 1782 |
1747 |
Pieter von Hemert, København | 1807 |
1916 |
Valdemar Henckel, Kalundborg og København. Skibsreder og fabrikant m.v. Valdemar Henckel er behandlet for sine værftsinteresser under skibsbygning. V. Henckel styrede rederierne Kalundborg D/S A/S, Frode A/S og M/S Marienborg A/S. | 1925 |
≤1779 |
Herfordt og Interessenter, København 1779 - rådede rederiet over et skib på 250 kls. [DHI-3 p.160] | 1807 |
1925 |
Rederiet Hetland D/S A/S - A.H. Basse & Co. A/S har egen profil her. 1925-011-06 - Kaptajn og skibsinspektør Thormod Basse indkaldte til stiftende generalforsamling for Hetland D/S A/S, København. | 1978 |
1916-06-09 |
Hippalos A/S, København, stiftet af skibsreder O.J. Eskildsen. | 1924 |
1861-06-00 |
Hjeilen A/S, Silkeborg 2016 - stadig i drift med sejlads på Silkeborgsøerne og Gudenåen. Skorsten gul. Kontorflag rød stander med sort fugl - en hjejle. | 2016≥ |
≤1798 |
C. Hoffmann / C.A.H. Hoffmann, København 1797 - havde rederiet 4 skibe med tilsammen 595 kls. i drift. 1798-05-02 - ACHILLES & ASPASIA (ID=8284), hjemkom fra Isle de France med ladning for 141.490 Rdl. | 1871≥ |
≤1854 |
Fr. Hoffmann, Fjellebroen pr. Fåborg (samt Fr. & J.F. Hoffmann) Disponerede 1871 efter skibslisten 4 skibe: briggen DANNEVIRKE (ID=3335) og de tre jagter: PETER & HANNE, MAREN SOPHIE (ID=3499) og HANSINE RASMINE. | 1886≥ |
1878 |
Casper Pedersen Holm (C.P.H.), Nordby, Fanø C.P.H. født 1848 og døde 1909-05-31 på Fanø. Han blev uddannet navigatør og førte skibe, før han gik i land og blev skibsreder for flere selskaber. C.P.H. var fører af skonnertbriggen VENUS - (ID=17057) og blev også fører af barken VENUS og barken TERCERA. Han blev Fanøs næststørste skibsreder og blev i sin erhvervsaktive tid BR. eller forretningsfører for mere end ti skibe. De i min skibsliste optagne er nedenstående: ANNA AGNETE - (ID=13563). COPLEY - (ID=11866). ERNA - (ID=14515). FRANZ SCHWALBE - (ID=17058). GLADSTONE - (ID=13386). HAVILA - (ID=11882). OLGA - (ID=12120). SIXTUS - (ID=14556). TERCERA - (ID=5845). VENUS - (ID=17056). AALBORG - (ID=14457). C.P.H. mest tragiske øjeblik var på barken TERCERA, som han førte i 1894, hvor hans søn Peder K. Holm var dreng om bord og under en storm ved Kap Horn faldt overbord og omkom. Skibet kunne ikke i stormen bende og eftersøge sønnen. En vending med sejlskibe i en sådan situation var ikke muligt. | 1901≥ |
1794 |
Jacob Holm & Sønner, København | 1961≥ |
1864 c. |
Mads C. Holm, senere stifter af D/S Norden, København | 1871 |
1878 |
Holm & Wonsild Skibsmæglerfirma, København. 1891-03-31 - Stiftedes Myren D/S A/S. 1899 - Stiftedes Ægir D/S A/S. 1904-09-26 - Stiftedes Progress D/S A/S. 1905 - Stiftedes Gefion D/S A/S. 1905 - Forretningsfører for Atalanta D/S A/S's skib S/S H.V. FISKER (ID12756). 1906 - Ægir D/S A/S blev overtaget af Myren D/S A/S. 1916 - Progress D/S A/S blev overtaget af Marius Nielsen & Søn. 1917 - Gefion D/S A/S blev overtaget af Myren D/S A/S. H&W's gennemgående rederi var Myren D/S A/S. Firmaet stiftede også et mindre selskab "Minnie A/S". | 2015> |
≤1871 |
N.J. Holte, Dragør Disponerede 1871 skibene: barken ELLERSLIE (ID=16760). briggerne ORTELIUS og GEORGE, skonnerterne HEDEVIG og JAN ADRIAN (ID=16855), og galeasen CHRISTIAN. | 1871≥ |
1893 |
Horsens Dampbaads-Selskab A/S, Horsens ! Senere Horsens Dampskibsselskab A/S, Horsens. Skorsten sort med hvidt anker med bogstavet H til venstre for og bogstavet D til højre for ankerlæggen. | 1893≥ |
1936 |
Hov-Samsø Ruten Fra 1995 som Samsø-Linien ApS fra 2014 Samsø Rederi A/S, flere hjemsteder | 2017≥ |
1852 |
Firmaet E.W.v.r. Hude / E.W.v.d. Hude & Søn fra 2020 Hude ApS. 1852 - Eiler Wilhelm von der Hude (1811-1870), Svendborg, grundlagde firmaet 1852 - Grundlæggeren gjorde kommissionsforretninger. 1855 - Grundlæggeren fik bestalling som vare- og skibsmægler. 1865 - Sønnen Ludvig Julius Christian v.d. Hude (1841-1915) blev kompagnon i forretningen. 1914 - Ludvigs nevø Aage Hans Weibel Thejll (1886-1968) blev direktør. 2020 - Firmaet ledes af Henrik Thejll. Firmaet fungerede som BR. og KR. for partrederier og aktieselskabers skibe, men trak sig efterhånden ud af rederidrift og fungerede efter begyndelsen af 1900-tallet kun som mæglerforretning, hvad de stadig gør 2020. Nogle af de skibe, som firmaet disponerede: SVENDBORG (ID=9387) - Gik ind som KR. for byens største skib 1855. MINERVA - (ID=14898). KRONPRINSESSE CAROLINE - (ID=12489). JORDOR - (ID=16881). ACTIV - (ID=8331). HENRIETTE HUDE - (ID=10603). VESTA - (ID=17006). SAGA - (ID=17351). HANS KRAGH - (ID=17356). HARRIET - (ID=17200). | 2020≥ |
≤1795 |
N.N. Hvidt / Hvidt & Co. / Niels Hviid, Hørkræmmer, København 1779 - havde rederiet 3 skibe på tilsammen 225,5 kls. [DHI-3 p.160] 1797 - havde rederiet 8 skibe på tilsammen 514 kls. i drift. 1804-04-14 - WILHELMINA THERESA, 96 kls., hjemkom fra Isle de France med ladning, og hjemkom igen 1806-01-06. | 1806≥ |
≤1797 |
Købmand Chr. Hvistendahl, København 1793 - Rederiet havde 4 skibe med tilsammen 230 kls. i drift. | 1798≥ |
Opdateret 2020-09-23. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |