Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1781 | Christian Ibsen, København | 1782 |
≤1871 | H. Illum, Sølyst pr. Middelfart | 1871≥ |
1906 |
Internationalt Dampskibs- og Bjergnings-Company, København. Se under Alfred Christensens rederier | ? |
1747 | Reinhard Iselin & A.E. Iselin, København | 1807 |
1619 |
Islandsk Kompagni (I). | 1662-03-07 |
1733-12-15 |
Islandsk Kompagni (II) – Det islandske Societet = Det Islandsk-Finmarkske Kompagni. | 1742 |
1742-01-01 |
Islandsk Kompagni (III) – Det islandske Societet = Det Islandsk-Finmarkske Kompagni - 2. samling med hørkræmmerlavet. | 1758 i likvidation |
≤1840 |
Cornelius Carlsen Jans (CCJ), Dragør, * 1815-08-09. C.C. Jans var også kendt som Chrilles Carls. En stor del af slægten var skibsfører og dermed ofte også skibsredere med parter i de af dem førte skibe. CCJ. var søn af skibsreder Carl Jansen Jans, * 1780-03-16, og hans farfar var kaptajn Jan Dirchsen Jans. CCJ.s far, skibsreder Carl Jansen Jans, drev kaperi under Englandskrigen med : JÆGEREN (ID=16205), kaperbåd. Carl Jansen Jans havde senere og i 1840'erne bl.a. part i: ANE MARGRETHE CHRISTINE, galease, partejer 1827-1828, Kaptajn Morten Nielsen Karrebæk (Dragoer p.99). ANNA CASPER (ID=13590), bark, p. ANNA DOROTHEA (ID=14959), galease, p. AUGUSTA (ID=14069), bark, p. AUGUSTA (ID=14070), brig, p. Han var 1841 kaptajn og fører på ANE MARGRETHE KIRSTINE, galease. Indkom 19. oktober læk til London. Han var 1845 kaptajn og fører på sluppen ANNE MARIE CHRISTINE og var fragtsøgende 1845-08-24 på Danzig Red. CCJ. var gift tre gange og fik 14 børn i alt. CCJ. nåede at have disponeret ca. 30 skibe. Hans flåde af ejede eller partejede skibe i 1874-77 udgjordedes af (e=eneejer, p=partejer): IVER HVITFELT (ID=12977), bark, forlist. NEPTUN (ID=16931), bark, forlist. PETER TORDENSKJOLD (ID=13246), bark, e. CHRISTIANE (ID=16383), bark. DROGDEN (ID=10604), bark, p. CHANCE (ID=14080), brig. GLORIOSA (ID=16801), brig. CARL JANS (ID=3300), brig, p. HERMOD (ID=16827), brig, forlist. MARIE (ID=10860), brig, e. ANNA JANS (ID=14690), brig, e. BERTRAM JANS (ID=14075), skonnertbrig, forlist. ANN CAMPBELL (ID=14478), skonnert, p. HAVFRUEN (ID=14473), skonnert. OPHELIA (ID=9760), skonnert, e. (oprindelig hjulskib). OPHIR (ID=3531), skonnert, forlist. SOPHIE (ID=13937), skonnert, forlist. WILLIAM (ID=18318), skonnert, e. MARIE (ID=16917), skonnertgalease, e. JULIUS (ID=16888), skonnertgaliot. GLORIOSA (ID=16801), brig, p. CHARLOTTE (ID=14081), bark, p. TERPSICHORD (ID=16990), skonnertbrig, p. FORTUNA (ID=16783), skonnert, p. ANNE MARIA, jagt 21 BRT, solgt 1873 til Sverige (Dragoer p.107). DANMARK (ID=10931), brig, p. POWERFULL (ID=18319), dampskib, forlist. Sønnen af Carl Jansen Jans' første ægteskab, Jan Carlsen Jans 1865-05-10, var partreder 1854-59 til: ANE MARIA / ANNA MARIE (ID=13591), brig. EMANUEL (ID=3350), skonnertbrig. OLAVIA (ID=16941), skonnert. Jan Carlsen Jans fik 1834-10-21 sønnen Bertel Jansen Jans, der blev skibsfører og fra 1870-1900 skibsreder for bl.a.: PETER (ID=16946), bark. AURA (ID=14072), bark, p. BRASILIANEREN (ID=12554), brig. Af CCJ.s brødre blev Carl Carlsen Jans, * 1835, 1850, sømand, men døde på skonnerten OLAVIA (ID=16941). Ad CCJ.s første ægteskab blev også Dirch Carlsen Jans (Store Dirch) sømand. Og af andet ægteskab blev Dirch Carlsen Jans (Lille Dirch) skibsfører, og ejede ca. 1860-1885 part i: JOHN REAY (ID=16879), bark, p. GELLIVARE (ID=16141), brig. SIGNE (ID=16164), brig, p. ANNA MATHILDA (ID=14064), brig, p. DE TO SØSTRE (ID=3328), galease, p. CONCORDIA, galease (ikke identificeret, nævnt i [Dragoer p.34] ENIGHEDEN (ID=19004), jagt. Lille Dirchs søn Jan Dirchsen Jans var i 1890'erne partejer af: THORVALDSEN (ID=16858), brig, p. Og af tredje ægteskab blev Henrik Carlsen Jans skibsfører og ejde bl.a. en part i 1858 i: IRMA (ID=16849), brig, p. Kaptajn J.J. Jans førte 1847 galeasen ANE SOPHIE på rejse fra Odense til Caen med hvede. Søgte nødhavn 1847-04-29 i Arendal. NB! - der er flere i slægten, der har ejet parter, og der er flere skibe end de her fremfundne, der har tilhørt slægten. | 1880≥ |
1878 |
Rhederi M. Jebsen, Åbenrå. Stiftet af Kaptajn Michael Jebsen (*1835-09-27 1899-09-30) i 1878 og med særlig fokus på farter i Kina og omegn. Rederiets skibe var indtil genforeningen 1920 under tysk flag. 1920 - Åbenrå genforenet med Danmark, aktieselskabet blev dansk, men et tysk selskab, China-Reederei A/G, Hamburg, blev oprettet for at håndtere udredning om erstatning for mistede skibe. 1983 - Rederiet ophørte som rederi og er i dag ejendomsselskab. | 1983 |
1907 |
Albert Jensen A/S, København. 1907 - Firma stiftet af Albert Jensen for handel med kul: "Albert Jensens Rederiforening". 1909 - Stiftede Københavns Kul & Koks Kompagni - ofte omtalt som "De fire K = KKKK". 1918 - Omdannede rederivirksomheden til A/S. 1974 - Sidste år rederiet optræder i Skibslisten. | 1974 |
1898 |
Firmaet C.P. Jensen, København, stiftede Vulkan D/S. I 1903 stiftede Jensen Mercur D/S. C.P. Jensen blev stiftet i Nykøbing Sj. Virkede derefter i København. | 1903≥ |
1960 c. |
Rederiet H.K. Jensen, Farum. Skibsreder H.K. Jensen døde 1981-03-19. Rederiet skibe bar efternavnet FREM og fik skibe fra bl.a. Nordsøværftet som fx 1976 BENTE FREM (ID=9070). 1982- Efter skibsrederens død overtog rederiet Folmer en del af skibene. | 1982 |
1945 |
Rederi J.E. Jensen, Nørresundby, der drev virksomheden med partrederier. Havde bl.a. skibene : JEKO (ID=10676), MARY JENSEN og DANNEBROG (ID=5858). Gul skorsten med bogstaverne J, E og J, det sidste spejlvendt, sammenslyngede, i blåt og omgivet af en cirkelformet, blå ring. Kontorflag: Hvidt stutflag med samme navnetræk som skorstenen. | 1951≥ |
≤1871 | S. Jensen, Løkken | 1871≥ |
1851 | Hans Nielsen Jeppesen, Dragør | 1884 |
1884 | JL = Rederiet J. Lauritzen, København, samlingsrederi for Vesterhavet D/S og Rederiet Ocean A/S. | 2016> |
≤1871 | P. Johnson's Enke, Rønne | 1871≥ |
1962 |
Juelsminde-Kalundborg Linien A/S, København. 1962 - Stiftet som datterselskab af Det Dansk-Franske D/S A/S, København. 1962-05-17 - Første skib var M/S JULLE (ID=8935) og fra 1962-11-29 indsattedes M/S KALLE (ID=8936). 1964 - Indsattedes M/S LASSE (ID=3859). 1967-04-01 - Driftøkonomisk samarbejde med Grenaa-Hundested Færgefart A/S indledt. 1968 - Fjerde færge blev indsat i juni, det var M/S MILLE (ID=6841). 1970-01-01 - Fusion med Grenaa-Hundested Færgefart, og navnet ændres til Jydsk Færgefart A/S. | 1970 |
1918 |
Dampskibsselskabet Jutlandia ved kaffegrosserer Jens Toft. 1918-12-00 - Rederiet Jutlandia stiftedes. Rederiets første skib var HANS TAVSEN (ID=10306) købt af D/S Fiona A/S. Skibets galionsfigur forestillede Hans Tavsen og blev afmonteret inden ophugningen 1931 i Libau. 1925 - Befragter T.C. Christensen var KR. for skibet indtil 1925. | 1964≥ |
1910 |
Jyden D/S A/S, Esbjerg, stiftedes af grosserer J. Willemoes, Esbjerg (kul og jern). 1910 - Første skib blev S/S JYDEN (ID=12801). 1914 - S/S WILLEMOES. 1915 - Købte S/S SANDHILL (ID=7285). 1916 - Købte S/S MJØLNIR (ID=7187) fra Island. 1917 - Skibene oplagt og solgt. Selskabet likviderede 1918. 1924 - Stiftede samme grosserer J. Willemoes et ny selskab af samme navn: Dampskibsselskabet Jyden A/S (II) 1924 - Købte S/S DUISBURG fra Tyskland og næ. til S/S KNUD VILLEMOES (ID=6408). Sort skorsten med rødt bælte. I bæltet et hvidt bogstav V. Kontorflag et rødt stutflag med et hvidt V. | 1941> |
1970 |
Jydsk Færgefart A/S, København. 1962 - Stiftet som datterselskab af Det Dansk-Franske D/S A/S, København. 1967-04-01 - Driftøkonomisk samarbejde med Grenaa-Hundested Færgefart A/S indledt. 1970-01-01 - Fusion med Grenaa-Hundested Færgefart, og navnet ændret til Jydsk Færgefart A/S. 1996 - Ruten endeligt nedlagt. Se under rederiets side. | 1996 |
1899 |
Jylland D/S A/S, Esbjerg, stiftedes 1899-05-00 af skibsreder Ditlev Lauritzen - Se under JL. Foruden Ditlev Lauritzen var J.T. Therkildsen i bestyrelsen. Forretningsfører var V. Greibe, Esbjerg. 1909 - Selskabet likviderede, og 3 af skibene blev overtaget af Dania D/S A/S: S/S ESTER var forlist 1905. Selskabets skibe var: INGRID (ID=12127). KAREN (ID=12411). ESTER (ID=13372). EBBA (ID=11169). Sort skorsten med to røde bælter med halvt så bredt hvidt imellem. I det øverste røde felt bogstavet V i hvidt, i det nederte G. | 1909 |
≤1871 |
Det jysk-engelske Dampskibsselskab, Århus, disponerede i 1871: HORSA (ID=3403) og HENGIST (ID=3404) og fik 1875 ROVENA (ID=13050). | 1891≥ |
1890 |
Jens Philip Jørgensen, skibsbygmester og korresponderende reder på Thurø pr. Svendborg Han disponerede for mange af skibene, som han byggede, og var i 1890erne bl.a. KR. for: HANSINE (ID=17032), skonnertrbig JØRGEN LARSEN (ID=13880), skonnertbrig G.R. BERG (ID=5128), skonnert 3-m. LILLY (ID=17270), skonnert 3-m. BRØDRENE (ID=5171), skonnert 3-m. CONFIDENCE (ID=17176), skonnertbrig ELISE (ID=5168), skonnert KIRSTINE, skonnert MINE (ID=16927), skonnert GARIBALDI (ID=2237), skonnert HANS EMIL (ID=13765), skonnert SOPHIE (ID=13854), skonnert PETER (ID=17271), skonnert RASMUS (ID=16957), skonnert (borteblevet 1904). | 1899≥ |
≤1871 | L. Jørgensen, Thurø pr. Svendborg | 1871≥ |
Opdateret 2020-11-30 og igen 2021-09-21 . | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |