Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1916-06-22 |
Kalundborg D/S A/S, Kalundborg. Selskab med Valdemar Henckel som deltager. Se under Henckel. | 1925 c. |
1903-12-17 |
Kallundborg-Sejerø A/S, Kalundborg. | 1903≥ |
≤1903 |
Kampmann, Møller & Herskind, Århus og senere Kampmann & Herskind A/S, København. Stiftede datterselskaberne Dampskibet Cyrus A/S (se skibslisten ID=7619 og ID= 8961) og Dampskibet Scot A/S (se skibslisten ID=6862). | 1915≥ |
1782 |
Handels- og Kanalkompagniet = Det Kongelige octroyerede Danske, Norske, Slesvigske og Holsteenske forenede Handels og Canal Compagnie | 1788 / 1814 |
≤1871 |
Johannes Kier & Søn, Ålborg. Johannes født c. 1797, borgerbrev 1824. Havde 1834 søn Lauritz på 5 år. Disponerede 4 skibe i 1871 med farter i frugtruterne på Messina. I skibsdatabasen har jeg registreret følgende som tilhørende eller disponeret af firmaet: DANNEBROG - (ID=9471). JOHANNES KIER - (ID=17036). MARIE - (ID=3498). MARIE KIER / MARIE KJÆR - (ID=17035). S/S EXPRES - (ID=13142). solgt til DFDS 1874 af Lauritz Kier. | 1880≥ |
≤1871 |
Skibsreder og grosserer F.W. Kiørboe, København Kiørboe fungerede som bestyrende reder (BR.) for mange skibe ejet af selskaber og partsrederier. Særligt var han BR. for: Det danske Søfarts Selskab 1865 til 1877, Skibsrederiforeningen af 1865 og for Sejl- og Dampskibsselskabet af 1873. | 1880≥ |
≤1820 |
Jacob Kjellerup, Ålborg. ( 1831). Ejede briggen RESOLUTIONEN og flere mindre skibe i fart på Nordsøen og Østersøen. Han blev erindret med navngivningen af dampskibet JACOB KJELLERUP - (ID=11515) i 1915. [BogID3500 p.5] | 1831≥ |
1882 |
Dampskibsselskabet Kjøbenhavn A/S. Stiftet af Skibsmægler Carl Hecksher, København. Skibsreder F.W. Kjørboe var BR. for mange af rederiets skibe. 1876 - Selskabet havde opkøbt for mange skibe ved Kjørboes formodning om stigende priser, men opsvinget udeblev, og i 1876 gik selskabet i betalingsstandsning. Konkursen blev afværget ved forretningsforbindelsers hjælp. F.W. Kjørboe var medvirkende ved Thingvalla A/S fremdrift. | 1887≥ |
1874-06-06 |
Dampskibsselskabet Kjøbenhavn-Newcastle A/S, København. Disponerede S/S GEORG (ID=11396) på ruten København-Newcastle. 1880 - Solgt til DFDS. | 1880 |
1866 |
Det Kjøbenhavnske Skibsrederi, København. 1866-06-01 - Stiftedes Det Kjøbenhavnske Skibsrederi, med BR. hos H. Puggaard & Co. I bestyrelsen sad Skibsreder Rudolph Puggaard, indehaver af Firmaet H. Puggaard & Co. og søn af stifteren. 1865-03-13 - HAVFRUEN (ID=9826), fregatskib 901 BRT, købt. Se separat tekst om Puggaardrederiet her. Skibsdriften ophørte omkring tidspunktet for national roesukkerproduktion blev indledt. | 1880 ca. |
1871-02-16 | Dampskibsselskabet Knud A/S (I) stiftet - et af De Carlske Rederier. | 1890 |
≤1880 |
Skibsreder, justitsråd J.L. Knudsen, Svendborg, (* 1843 1911). Rederiet disponerede bl.a. skibene: NANNA - (ID=4919). RAGNHILD - (ID=13365). Portræt af skibsrederen i (BogID3498) p.17. | 1920≥ |
≤1855 |
P.C. Knudtzon & Søn, København. Knudtzon døde 1864. Hans firma er omtalt på en halv side i (StD-1) p.116. 1855 - Opført i MC for 507,5 kls. omfattende briggene: WILHELMINE, 74 kls., købt 1839 og forlist i orkan 1864 ved Rio. JOHANNE, 61 kls. Med skonnerterne: HARRIET, 38 kls., LOUISE, 38,5 kls., LUCINDE (ID=11876), 52 kls. (det var rederiets andet skib af dette navn, første var (ID=11973) ), og MARIE, 52,5 kls. Galeasen EMMY 46,5 kls. Jagterne: ANNA HELENA(ID=14686), 15 kls., CATHINCA, 26.5 kls., CHRISTIANSGAVE (ID=12575), 35,5 kls., og PRØVEN, 19 kls. 1858 - Ejede Knudtzon barken HERLUF TROLLE (ID=9526). I 1871-skibslisten er rederiet opført med 7 skibe på i alt 849 RT. Kontorflag: Stutflag med en kant rundt de tre sider, men ikke ved liget. I hvert hjørne en lille stjerne og i midten en cirkel. I cirklen bogstaverne PCK. | 1871≥ |
1856 |
Koch & Henderson, København. Direktør C.P.A. Koch. Blandt stifterne var foruden Koch: Konsul Edv. Hvidt, I.W. Lange, D. Halberstadt, mens L.H. Carl var medvirkende, uden at det fremgå af tegnerne. Rederiets skibe sejlede under engelsk flag for at undgå indførselstolden. 1866 - Indgik i DFDS fra dettes grundlæggelse. | 1866 |
1773 |
Hans P. Kofoed, København | 1809 |
1894 |
Koldingfjords Dampskibs-Selskab = Kolding Fjorddampere, Kolding Skorsten sort med bredt rødt bælte. I det røde bælte to smalle hvide bælter, sådan at det midsterste røde felt har samme bredde som et rødt og hvidt smalt bælte tilsammen. | 1913≥ |
1775 |
Den Kongelige Grønlandske Handel = KGH Den Kongelige Grønlandske, Islandske, Finmarkske og Færøske Handel = Direktionen for de forenede kongelig Grønlandske, Islandske, Finmarkske og Færøske Handeler Nyere oplysninger: Link til rederiprofil og skibene. |
1788 for Finmarken 1856 for Færøerne 1950 for Grønland. |
1778 ca. |
Det Kongelige Oktrojerede Altonaiske Sildekompagni, Altona. | efter 1783 |
1778 ca. |
Det Kongelige Oktrojerede Handelskompagni i Glückstadt, Glückstadt. | efter 1783 |
1928 |
Korshage A/S = Hundested-Rørvig Overfarten, Hundested. 1928-05-16 - Sejladsen mellem Hundested og Rørvig indledtes. | 2016≥ |
≤1858 |
J. Krogsgaard, Randers. Disponerede 1858-1859 i alt 4 skibe på 255,0 kls. | 1871≥ |
≤1871 |
N.N. Krogsgaard, Randers. | 1859≥ |
≤1871 |
C.H. Kromann, Marstal (og andre i Kromannslægten som Erik Boye Kromann). 1907 - Skibsreder E. Boye-Kromann indledte rederidrift med skonnerten MARIE. 1927 - Overtog driften af skibe fra Det Danske Sejlskibsrederi A/S (Det Danske Sejlskibsrhederi A/S). 1920-1930 - En del af skibene drevet af Erik B. Kromann er opført under DDS A/S. I forskellige selskabsformer har rederiet drevet mange skibe - gerne med efternavnet BOYE. De må søges i skibsdatabasen. | 2000≥ |
≤1843 |
H. Kruse, Nyborg. Disponerede 1843 i alt 12 skibe på i alt 611 kls. | 1843≥ |
≤1843 |
Jørgen Kruse, Korsør. Disponerede 1843 i alt 8 skibe på i alt 615 kls. Disponerede 1858 i alt 10 skibe på i alt 972 kls. Fik frem til 1857 bygget knap 20 skibe hos skibsbygmester Ludvig Mortensen i Korsør, bl.a. KONGEN AF DANMARK (ID=3154) i 1842 på 175,5 kls. | 1859≥ |
≤1858 |
William Kruuse / Kruse, Nyborg. Disponerede 1858-1859 4 skibe på i alt 373,5 kls. | 1871≥ |
≤1893 |
Kryolith-, Mine- og Handelsselskabet A/S, København Selskabets oprindelse er 1865 ved en kongelig koncession for brydningen i Grønland. Skibsfarten kom til senere. Selskabet har bl.a. drevet skibet JULIUS THOMSEN (ID=8023), senere solgt til KGH. Skorsten rød med sort top, uden mærke. Kontorflag blåt stutflag med hvid oval og midten af ovalen rød med hvid isbjørn. I den hvide oval står selskabets navn med versaler. | 1962≥ |
≤1800 |
Hans Kye = Kjøbenhavn. 1802-04-23 - CHARLOTTA, 91 kls. Hjemkom fra Isle de France med ladning for 109.498 Rdl. | 1803≥ |
≤1913 |
Københavns Bunkerkul Depot D/S A/S = Kjøbenhavn's Bunkerkul Depot, København. Skorsten rød med smalt hvidt bælte under sort top. Kontorflag hvidt stutflag med rød kant og i midten bogstaverne K.B.D. i rødt. | 1925≥ |
1919 |
Det københavnske Dampskibsselskab, København. 1919 - Det københavnske Dampskibsselskab blev stiftet. 1923 - Likvideredes selskabet, og værdierne overgik til Det Oversøiske Kompagni. Befragter T.C. Christensen var forretningsfører / korresponderende / bestyrende reder for selskabet. Se i øvrigt under Hafnia D/S A/S. Skorstensmærke en hvis cirkel på en sort skorsten. I den hvide cirkel et rødt svastika-tegn. Kontorflaget var et rødt stutflag med en hvid cirkel med et rødt svastika-tegn. | 1923 |
≤1870 |
M. Købke, Enkefrue, København. Drevet med BR. hos dansk konsul Frederik Carl Christian Købke i Bangkok (1837 til 1881-03-10). Købkes skibe sejlede på Østen, og han ejede bl.a.: ABSALON (ID=8236). ESBERN SNARE (ID=13731). FLENSBORG (ID=13732). RENNER . | 1881 |
≤1871 |
J.C. Kølle, Bandholm. | 1871≥ |
Opdateret 2020-08-20. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |