Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
≤1871 |
P.F. Lagoni, Fåborg. | 1871≥ |
≤1871 |
C. Langballe, Århus. Rederiet havde 5 skibe i 1871. | 1871≥ |
1951 |
Knud I. Larsen, København. Stiftet af skibsrederen med samme navn. Fra 1980'erne er sønnen Finn Saxø Larsen optaget i rederiet som partner. Rederiet opererede hovedsageligt med enkeltskibsrederier i I/S-formen. Skibsnavne med efternavn SIF skyldes investoren Hans Siesbye, der havde haft egen yacht med samme navn. 1951 - Skibsreder Knud I. Larsen anskaffede sit første skib for egen regning. 1999-01-06 - Rederiet taget under konkursbehandling med en gæld på nær en milliard kroner (betalingsstandsning fra 1998-10-28). 1999 - En del aktiver blev overført til et nydannet rederi KIL Shipping Denmark A/S, der overtog de tilbageværende skibe (26 stk., der ejes af datterselskabet KIL Singapore). Det nye selskab blev disponeret af de to største kreditorer: Danmarks Skibskreditfond og Unibank. 2001 - KiL Shipping blev købt af norske Tschudi & Eitzen Holding. Skorsten blå med rød cirkel hvori stod bogstaverne KiL. | 2001 |
1747 |
Lars Larsen, København. 1779 - havde rederiet 11 skibe på tilsammen 625 kls. 1797 - havde rederiet 14 skibe på tilsammen 1.431 kls. i drift. | 1807 |
≤1845 |
J. Levysohn, København. 1845 - Opført i Mossin med briggene: HECKLA, 63,5 kls., VICTORIA, 77,5 kls. Skonnerterne: CERES, 57 kls., NAJADEN, 59,5 kls. | 1845≥ |
1916 |
Lillebelt Rederi A/S = Rhederiet Lillebelt A/S, Fredericia. 1916-10-02 - Stiftet med direktør N.C. Nielsen som formand. | 1926 |
≤1916 |
Limfjorden Rederi-A/S, Ålborg. Aktieselskabet disponerede en del sejlskibe i og efter WW1. Bl.a. havde de en del længere rejser med kul, der var brandfarlige, og visse lastehavne var særligt kendte for kul, der let selvantændte ved længere sørejser over 50-70 dage. Rederiet benyttede ofte firmaet Rechnitzer, Thomsen & Co., Ålborg, som KR. (R.T.&Co. går tilbage til 1830). Jeg har i skibsdatabasen registreret rederiet for nedennævnte: ATALANTA (ID=14067). BONOVENTO (ID=14077). CALLUNA (ID=12066). KORSHOLM (ID=10130). LYSGLIMT (ID=11868). OXHOLM (ID=13206). QUINTERO (ID=12135). SOLHEIM (ID=12147). AALBORG (ID=10623). GERDA (ID=13898) står i kilden (BogID3500) p.29 opført som ejet 1916 af Limfjorden A/S, mens kilden (Fred.) p.349 anfører ejeren som et I/S ved Rechnitzer, Thomsen & Co.. | 1923≥ |
1961 |
Lindingerkoncernen, København, ved skibsreder Asger Lindinger ( 1999-09-20). 1961 - Stiftet af Asger Lindinger som et anpartsrederi. 1961 - Første skib var M/S RUTH. 1961 - Fra 1961 blev 7 nybygninger leveret fra Nordsøværftet til Lindinger, men sluserne var for små til større skibe, der derefter var ønsket af rederiet. 1967 - Hovedleverandør af skibe fra 1961 var Husumer Schiffswerft, der afleverede 18 af rederiets skibe. 1977 - LINDINGER IVORY (ID=11760) overfaldet af pirater på Lagos red. Kaptajnen omkom. 1963 - Oprettede færgedrift mellem Rømø og Sild. 1978 - Rederiet gik konkurs (betalingsstandsning 1978-08-17). | 1978 |
1747 |
A.A. Lion, København. | 1807 |
>1795 |
Grosserer Just Ludvigsen, København. 1793 - Rederiet havde 8 skibe med tilsammen 271 kls. i drift. | 1797≥ |
≤1871 |
H.P. Lund, Rønne. | 1871≥ |
1781 |
Lund & Chapman, Helsingør. | 1782 |
Opdateret 2019-10-31. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |