Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1915 |
Pacific D/S A/S, København. 1915-08-30 - Stiftedes af Kaptajn L.R. Schmidt og Afdelingschef Erik Valeur. 1952 - Pacific var da et delvis af Hetland ejet D/S, og Hetland blev samme år KR. for Pacific D/S, og de to selskabers drift blev sammenkørt. | 1952 |
≤1858 |
Poul Pagh = Paul Pagh, Ålborg. Poul Pagh * 1795 1870-11-03 disponerede 1858-1859 i alt 8 skibe på i alt 533,5 kls. Det største var barken: ANNETTE - (ID=14395). Samt bl.a.: INDUSTRIE - (ID=3446). KIRSTINE - (ID=3457). TVILLINGBRØDRENE - (ID=9016). Fik sit navn hædret ved navngivningen 1915 af S/S PAUL PAGH - (< ahref="http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=12767">ID=12767) til Aalborg D/S A/S, Ålborg. | 1859≥ |
<1797 |
Grosserer Georg Daniel von der Pahlen, København. 1797 - Rederiet havde følgende 4 skibe og muligvis flere i drift 1797: MARIA - (ID=13454). RESOLUTIONEN - (ID=13455). MARGRETHE MAGDALENA - (ID=13456). ARGUS - (ID=13457). Og indfl. 1798 yderligere: ADMIRAL AF CHAPMANN - (ID=8503). | 1813> |
1860 c. |
Hans Jessen Pallisen, St. Petersborg. Oprettede rederi i Sankt Petersborg, mens han var generalkonsul i byen. | 1900≥ |
1912 |
Pappas & Presser, Le Havre, Frankrig. 1912-05-23 - Selskabet stiftet. Det franske rederi stiftet af Luis Presser og hans ven og svigersøn Alexandre C. Pappas, gift med Pressers datter Claudia, havde en forkærlighed for Danmark og investerede i de danske skibe, som blev ført og bemandet med søfolk fra Marstal. Rederiets skibe var hovedsageligt beskæftiget i fart på Vestindien, hvorfra de fik ladninger af farvetræ, logwood, til brug i farve-, tekstil og anden industri i Europa. Skibenes danske korresponderende reder var R.K. Bager, Marstal. Rederiet disponerede i årene fra 1912 til 1934 barkskibene: ANNA - (ID=13737). JOHAN - (ID=12097). CLAUDIA - (ID=12069). PAX - (ID=12121). SUSANNE - (ID=16763). SUZANNE - (ID=12112). GERMAINE - (ID=12083). Rederiet fik aldrig kontorflag. Rederiets to sidste skibe, CLAUDIA og SUZANNE blev solgt 1934-01-20 til Gustaf Erikson, Mariehamn. Sejlskibstiden var forbi, fragterne var i bund, og skibsreder Luis Presser var død i 1933. Rederiet og skibenes historie er behandlet i detaljer i bogen: Havrebarkerne fra Marstal af Finn Ole Boye, 1992. | 1934 |
1916 |
Patria D/S A/S, København. 1916-06-06 - Selskabet stiftet. Skorstensmærke: Sort skorsten med tre bælter: rødt, hvidt, rødt. Over alle tre bælter et stort sort P. Kontorflaget er en stander delt i tre vandrette bælter: Rødt, hvidt, rødt og emd et stort sort P rækkende over alle tre bælter. | 1925≥ |
≤1793 |
Grosserer I. Perch, København. 1793 - Rederiet havde 5 skibe med tilsammen 279 kls. i drift. | 1796≥ |
≤1793 |
Pierre Peschier, København. 1793 - Rederiet havde 38 sager om opbringning af skibe med den engelske admiralitetsret. | 1796≥ |
≤1871 |
Beatus Petersen & Co., København. | 1871≥ |
≤1891 |
Sejlmagermester E.E. Petersen og sønnen Hans Petersen, Marstal. Sejlmager Petersen drev rederivirksomhed samtidig med sit sejlmageri, og da han kort før år 1900 døde, blev rederiet videreført af sønnen Hans P. En oversigt over disponerede skibe på egen side. | 1918≥ |
≤1957 |
Hans Illum Petersen, Haderslev. Med skibene registreret i Årøsund og indeholdende efternavnet LUPE Bl.a. skibene: CAPCOS LUPE - (ID=15026). HANNE LUPE - (ID=16348). INGER LUPE - (ID=12889). INGER LUPE - (ID=430). IRLA LUPE - (ID=9009). RØNLA LUPE - (ID=10167). TORA LUPE - (ID=7088). | 1986≥ |
≤1871 |
Joh. Petersen, Rudkøbing. | 1871≥ |
≤1883 |
Agent Niels Petersen, Marstal, * 1838-10-20, 1902. Niels Petersen var udlært sejlmager og gik senere over til at investere i rederidrift. Han købte skonnertbriggen ALF (ID=4641) i 1880 i et partrederi. Efter faderens død fortsatte hans sønner Olaf og Hans Marius Petersen rederidriften. Rederiets historie er nærmere omtalt i bogen [ID-3505 p.17ff] | 1902≥ |
≤1833 |
Oscar Petersen, Kastrup, 1892-03-04. Der nævnes i Kastrup Oscar P., Martin P. (der ejede Kastrupværk) og Cornelius P. Deres familieforhold har jeg ikke afklaret. Kontorflaget for O.P. var et stutfag delt diagonalt på begge leder i fire trekanter, hvoraf den øverste og nederste var hvide og den indre og ydre trekant var blå. | 1892 |
≤1843 |
P. Petersen, Svendborg. Disponerede 1843 i alt 3 skibe på i alt 194 kls. | 1843≥ |
≤1871 |
R. Petersen, Assens. | 1871≥ |
1911 |
Phønix D/S A/S, Esbjerg. 1911-03-03 - Stiftedes, som skibsrederfamilien Andersen var stærkt knyttet til virksomheden. | 1994 |
1787 |
Pingel, Meyer, Prætorius og Co., København. Firmaets deltagere ændredes 1789-1791, og navnet ændredes til Duntzfelt, Meyer & Co. (Se under Fr. de Coninck). | 1791 |
≤1871 |
I.S. Pontoppidan, Helsingør. | 1874 |
1947 |
Primrose Rederi-Aktieselskab, København. Fra 1949 var KR. hos skibsreder C.W. Folting fra Wonsild & Søn. Rederiets skib var PRIMROSE (ID= 8998). Skorstensmærke: Gul skorsten med blåt bælte og sort top. I bæltet et hvidt, cirkelrundt felt. I midten af feltet bogstavet F i blåt, omgivet af en rød, cirkelformet ring. Kontorflaget et blåt stutflag, i hvis midte et hvidt, cirkelrundt felt. I midten af feltet bogstavet F. | 1965≥ |
1916-09-25 |
Primula D/S A/S, København. Selskab i Schach Steenberg & Co.s kreds. 1922-4-10 - Selskabet likviderede og i løbet af året, og det følgende år blev skibene solgt. 1916-1923 - Rederiet ejede også fra 1916-1923: fregatskibet ASGERD (ID=11869) og fra 1917-1922 barkskibet THALASSA (ID=7345). Se øvrige skibe under Skandia. | 1923 |
1850 |
Hans Peter Priors Dampskibsselskab, København. 1848-12-06 - Prior fik borgerskab som grosserer i København. teb>1850 - Prior indleder sin dampskibsvirksomhed. 1867-01-01 - Rederiets skibe indgik i DFDS. H.P. Priors historie er fortalt i en artikel i H&S årbog 1944 pp. 20-107. | 1867 |
1904 |
Progress D/S A/S, København. 1904-09-26 - Stiftet af Marius H. Nielsen og Firmaet Holm & Wonsild. | 2000 |
≤1850 |
Hans Dirchsen Præst, Dragør, * 1830-06-10, 1911. Tjente som fører af SOPHIE (ID=13937, skonnertbrig, og PETER TORDENSKJOLD (ID=13246, bark, nok kapital til at kunne investere i parter og blive skibsreder. Disponerede bl.a.: CARLOTA - (ID=14078, bark. SLEIPNER - (ID=13232, bark. ANNA MARIA - (ID=18221, skonnert. HAABET - (ID=15778, brig. SØRIDDEREN - (ID=16988, bark. ANE MARIE, galease, b. 1850 i Svendborg. Præst var en periode partreder for skibet, der solgtes 1873 til Sverige (Dragoer p.100). | 1911 |
1763 |
Prætorius & Meinert, København 1797 - havde rederiet 5 skibe med tilsammen 412 kls. i drift. | 1810≥ |
1813 |
Hans Puggaard & Co., handelshus og BR. for Det Kjøbenhavnske Skibsrederi, København. Se separat tekst om rederiet her. Skibsdriften ophørte omkring tidspunktet, hvor national roesukkerproduktion blev indledt. | 1885 |
≤1845 |
Puggaard & Hage, Nakskov. Associeret selskab til H. Puggaard i København og familiemæssigt forbundet med samme. Firmaet disponerede i 1845 skonnerten ANNETTE HAGE, 52,5 kls. (Mossin) 1845. Se ovenstående Hans Puggaard & Co. | 1885? |
Opdateret 2020-10-10 og 2020-11-30. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |