Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1824 |
M.W. Sass & Sønner, København. Grundlægger Mathias Wilhelm Sass fik borgerskab som grosserer 1824 og begyndte derefter at handle på udlandet og efterhånden med egne skibe. Ved M.W. Sass' død fortsatte hans to sønner forretningen, men efter 1883 har firmaet ingen skibe i skibslisten. | 1883 |
≤1843 |
A.L. Schmidt & Hansen, København. Opererede også som rederiet Cora. 1855 - Opført i [MC] med 7 brigskibe: ALWINA (ID=10930), 59,5 kls., CORA (ID=13019), 76,5 kls., DANIEL, 90 kls., ELISA, 75,5 kls., IDA (ID=8648), 71 kls., IMMANUEL, 75 kls., UNCAS, 91 kls. 1851-1865 - Ejedes briggen PREBENE (ID=3540). | 1865≥ |
≤1871 |
C.M. Schmidt, Århus. | 1871≥ |
≤1842 |
Skibsreder H. Schmidt og senere H. Schmidts Enke, Ålborg. Disponerede 1858-1859 i alt 6 skibe på i alt 460,5 kls. Det største var: LIMFJORDEN -skonnert 3-m. (ikke identificeret). | 1859≥ |
≤1871 |
J.H. Schmidt, Ribe. | 1871≥ |
1747 |
John Schmidt, København. | 1807 |
≤1870 |
Skibsreder J.L. Schouboe, København. Både en senior og en junior omtales. Rederiet disponerede bl.a. skibene: ALEXANDRA, NDRJ, bark, (ID=12245) ANNA, NFHG, bark, (ID=12740) LEONHARD, NQCM, skbrg., (ID=12739) MARIA (MARIE), NPVF, skbrg., (ID=12738) Kilde: (GRU-01-0033). | 1900≥ |
≤1871 |
A.R. Segelcke, Lønstrup pr. Hjørring. | 1871≥ |
1873 |
Sejl- og Dampskibsselskabet af 1873, København. 1873-01-09 - Stiftedes Sejl- og Dampskibsselskabet af 1873 Selskabet overtog skibe fra Det Danske Søfartsselskab. Linket på ovenstående linje indeholder øvrige oplysninger om rederiet. Se ovenfor om Det Danske Søfartsselskab. | 1880 |
1904 |
Sejlskibsselskabet Scandia A/S, Esbjerg. Hoveddeltagere og ledelse var Chr. Breinholt og L.D. Lauritzen (til 1907). Første skib 1904-07-23 var skonnerten ELLA (NMWJ), 74,30 fra 1906 64,84 NRT, b. 1874 i USA, solgt 1912 til Sverige. Fra 1904 til 1905 ejede selskabet: kuffen ASTA (NMQR), Rederiet ejede fra 1904 til 1910: skonnerten INGA b. 1898 i Sverige 97,23 NRT, solgt 1910 til Norge. Desuden ejede de i perioden: skonnerten OCTA (NJGD), skonnerten URDA (NFMW), skonnerten YRSA (ID=4276) 3-m. (NPVF), skonnerten ÆTNA (NQKL), skonnerten ASTA (ID=6326), b. 1909 hos Ring Andersen, sænket 1918-07-26 af tysk kanonild. | 1916 |
1781 | Selby, Duncan & Thompson, København | 1782 |
1747 |
Selby & Co., København. | 1807 |
1781 |
Rasmus Stenberg Selmer, København. | 1782 |
1781 |
John Shuttleworth, Helsingør. | 1782 |
1836 |
Grosserer, skibsreder, kulhandler m.m. Chr. Simoni, Ålborg. Se egen tekst via linket i forrige linje. 1840'erne - Drev kornhandel, kulhandel og landbrugseksport. 1858-1859 - Disponerede 11 skibe på i alt 702 kls. 1900-1907 - Rederiet havde kun 2 skibe (ikke de samme) i drift og sidste år i Skibslisten var 1907. | 1911 |
1916 |
Skagerak D/S A/S, København. Stiftet af Marius Nielsen med flere - e under Progress. | 1931 |
1906 |
Dampskibsselskabet Skandia A/S, København. Stiftet af skibsreder Erlandsen i firmaet Schach Steenberg & Co. Likvideret 1924 og af samme kreds aktionærer blev et ny selskab Dampskibsselskabet Skandia af 1923 A/S stiftet. 1906-1911 - SCHACH STEENBERG (ID=12792). 1907-1917 - ALFRED ERLANDSEN (ID=12793). 1908-1916 - RIMFAXE (ID=7236). 1908-1916 - SKINFAXE (ID=7642). 1909-1916 - GULFAXE (ID=7643. 1910-1911 - RØDFAXE (ID=7618). 1913-1916 - RØDFAXE (ID=7620). 1916-1916 - GRAAFAXE (ID=7635). 1917-1917 - RADAAS (ID=13201). 1920-1922 - SKINFAXE (ID=13080). 1920-1922 - RØDFAXE (ID=10543). 1921-1922 - GULFAXE (ID=10544). Skorsten sort med hvidt bælte. I bæltet tre blå bølgelinjer. Kontorflag hvidt med samme tre bølgelinjer. | 1921-11-16 |
1923 |
Dampskibsselskabet Skandia af 1923 A/S, København. Stiftet af skibsreder Erlandsen i firmaet Schach Steenberg & Co. 1923- - FRIEDA (ID=17023). 1925-1929 - SKINFAXE (ID=7404) ex S/S RASK. | 1932 |
≤1935 |
Skandinavisk Sandsugerselskab A/S, København, ved J.G. Mouritzen. 1963 - I likvidation, skibene solgtes. Skorsten grå med et hvidt bredt bælte under en sort top. I det hvide bælte bogstavet "S" i blåt. Kontorflag hvidt stutflag med et blåt "S". | 1963 |
1865 |
Skibsrederiforeningen af 1865 i Kjøbenhavn, København. Rederiet anvendte som BR. F.W. Kiørboe. Selskabets skibe gik i 1873 over i det fortsættende Sejl- & Dampskibsselskabet af 1873 A/S, København. 1865-1880 - FORENINGEN, NKWT, (ID=12597). 1865-1880 - NEPTUN, NCTP, (ID=11852). 1866-1879 - MERCUR, NJDS, (ID=12598). 1867-1872 - CHRISTIAN IX (ID=7040), forlist. 1868-1881 - DRONNING LOUISE, NBLD, (ID=3310). 1868-1873 - SJÆLLAND, NBRP, (ID=3563). 1869-1876 - FYN, NDJG, (ID=12698). Kilder: GRU-01-0025 + GRU-01-0026. | 1873 |
1883 |
Dampskibsselskabet Skjalm Hvide A/S, København. Se også under Progress D/S A/S. | 1916 |
1874 |
Dampskibsselskabet Skjelskør og Omegen A/S samt Dampskibsselskabet Skjelskør A/S stiftet med familien Harboe som initiativtager. Se detaljer under forannævnte link. | 1939≥ |
1881 |
Dampskibsselskabet Skjold A/S (I) stiftet. Et af de Carlske rederier. | 1890 |
1890-03-21 |
Dampskibsselskabet Skjold A/S (II) stiftet. Et af de Carlske rederier. Sammensluttet med D/S Carl og D/S Gorm i D/S Gorm (II). | 1917 |
1929 |
Ove Skou Rederi, København. | 1991 |
1781 |
Johan Smith, København. | 1782 |
≤1871 |
H.L. Smith, Holbæk. | 1871≥ |
1935 |
Solnæs D/A A/S, København. Stiftet af skibsreder Chr. Andersen ( 1949) og søn af samme navn. De benyttede skibsreder Oluf Svendsen som KR. Efter 1949 overtog Chr. Andersen jun. hvervet som KR. Selskabet har bl.a. drevet skibene: GUDNÆS (16217) bygget 1950, LYNÆS (11371), og GRIMALDI (16189), bygget 1967. Havde ikke efter 1973 skibe i registret. Sort skorsten med hvidt bælte. I bæltet en udfyldt rød cirkel. Kontorflag: Hvidt stutflag med udfyldt rød cirkel i midten. I øverste hjørne ved standerliget et rødt bogstav D (versal) og i modsatte nederste hjørne et tilsvarende bogstav S. | 1973 |
1904 |
Svendborg D/S A/S, København. Fra 2002 fortsættende selskab i APM-rederiet. | 2013≥ |
≤1871 |
P.H. Sonne, Rønne. | 1871≥ |
≤1855 |
Skibsreder Thomas Sonne, København. | 1900≥ |
1902 |
Dampskibsselskabet Steam A/S - Et af de Carlske rederier. Opløst 1909, flåden gik til D/S Codan A/S. Skorsten sort med rødt bælte, foroven og nedenunder et smalt hvidt bånd. I det røde felt en hvid diamant med rødt malteserkors. Kontorflag delt lodret i rødt / hvidt / rødt felt. I det hvide felt et rødt malteserkors. | 1909 |
1970 |
Steencoasters A/S, Assens, anpartsrederi. 1970 - Stiftet af kaptajn Jørgen Steenberg og skibsmælger Anders Fage-Petersen, Assens. 1977 - Især pga. valutaspekulationer måtte Steencoasters lukke. | 1977 |
1869 |
Det Store Nordiske Telegrafselskab D/S A/S, København. En sammenslutning af Det dansk-norsk-engelske Telegrafselskab + Det dansk-russiske Telegrafselskab + Det norsk-britiske Telegrafselskab, og i 1872 udvidet med China & Japan Extension Telegraph-Company. Har bl.a. drevet skibene: EDOUARD SUENSON (ID=7047 og STORE NORDISKE (17024) (I) bygget 1880 solgt 1925 og af samme navn STORE NORDISKE (II) (ID=12667. Skorsten gul med sort top. Kontorflag rødt stutflag med hvidt malteserkors. | 1969≥ |
1880 |
Stubbekjøbing D/S A/S, Stubbekøbing. | 1880≥ |
1915 |
Suenson & Jespersen A/S, skibsmæglerfirma, København. Stiftet 1915 af skibsmægler Magnus Nikolaj Suenson (* 1875-01-29, 1955-06-20) og Jespersen. 1915 - Firmaet blev KR. for Dampskibsselskabet af 1915 A/S, og fra 1916 for Dana D/S A/S og Oceana D/S A/S, alle København. Oceana D/S overtog 1918 skibene fra D/S af 1915 men likviderede selv 1925. Dana D/S likviderede 1926. D/S af 1915 ejede DANEVIRKE (ID=12800) forlist 1917. 1926 - Stiftede S&J Danefelt D/S A/S. Jespersen fratrådte senere, og Suenson ledede selskabet alene. Se ovenstående under selskabet. Kontorflag: Rødt stutflag med hvidt diagonalbånd fra nederste standerhjørne til yderste øverste hjørne. I både øvre og nedre trekant en hvid femtakket stjerne. | 1967≥ |
1871-09-15 |
Dampskibsselskabet Svend A/S stiftet - Et af De Carlske Rederier. | 1890 |
1904 |
Svendborg D/S A/S, København. Fra 2002 fortsættende selskab i APM-rederiet. | 2013≥ |
19?? |
Oluf Svendsen's Rederier A/S, København. Skorsten gul med to smalle røde bælter. Mellem bælterne en rød cirkel med bogstavet S i rødt. | 19?? |
1897 |
Firmaet Svendsen & Christensen, København. Grundlagt af Kaptajn J.T. Svendsen og Befragter Hans Christensen. 1897 - Stiftede samme år Cimbria D/S og 1898-10-20 stiftedes Vendila D/S A/S.. 1902 - Kaptajn J.T. Svendsen udtrådte af firmaet. 1902 - Stiftedes Fiona D/S A/S. 1906 - Hans Christensen blev KR. for S/S AJAX (ID=6476) af Helsingør. Selskabet likvideret 1917 efter skibets forlis. 1914 - Cimbria D/S A/S blev solgt til Vendila D/S A/S. 1917 - Fiona D/S A/S likviderede. 1943 - Stifteren Hans Christensen død. Se videre under Vendila D/S A/S.. | 1974 |
≤1947 |
Hans A.C.N. Svenningsen, København. Svenningsen var KR. for Trio D/S A/S stiftet 1921, men Trio omtales også som Svenningsens rederi. Svenningsen begyndte senere for egen regning og drev bl.a. fra 1933 S/S TRIO byg. 1916 / 1943 og fra 1947 nybygningen registreret i rederi med navnet Trio D/S A/S. 1947-1961 - TEDDY (ID=4019). Sort skorsten med to smalle hvide vandrette bånd mellem hvilke, et bredt blåt bånd er anbragt, i hvilket bogstaverne H S i hvidt er anbragt. Kontorflag blåt stutflag med hvid kant på alle sider. I midten bogstaverne HS i hvidt. | 1961≥ |
1833 |
Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise A/S, København. A/S fra 1872-01-01. Er nu del af APM. Se yderligere tekst her. | 2013≥ |
1875-07-20 |
1875 - Det Sydfyenske Dampskibsselskab A/S = SFDS stiftelsesår. 1878 - SFDS, Svendborg. Aktieselskab fra 1878. 2008-01-01 - Clipper Group A/S opkøbte SFDS, der derefter blev drevet af Nordic Ferry Services. 2010 - Fusion af Bornholmstrafikken A/S, Sydfyenske Dampskibsselskab A/S og Nordic Ferry Services A/S, og de blev herefter lagt ind under Danske Færger A/S. Sort skorsten med hvidt bælte mellem to røde bælter. Det hvide bælte dobbelt så højt so et rødt. Kontorflag rødt stutflag med en hvid og sort Thors hammer. | 2008 / 2010 |
1796 c. |
Johannes Søbøtker & Co., København. Solgte 1804 LAURENCE-CHARLOTTE (ID=11539), fregatskib 92,5 kls, til Duntzfelt & Co., København. Ejede 1814-1820 ACHILLES (ID=8280), bark 174 BRT. Samme skib er ACHILLES (ID=8281), men forvirrende kilder foranlediger begge profiler til at optræde. Ejede 1815-1818 barken CHARLOTTE FREDERICIA (ID=2015) Ejede 1796-1818 LAURENTIUS (ID=9954), fregatskib 107 kls. | 1820≥ |
≤1822 |
C. Sødring, Ålborg. Disponerede til tider e halvsnes skibe, men 1843 i alt 2 skibe på i alt 187 kls. Rederens største skib, og også Ålborgs største i 1830-1840'erne var: CALEDONIA - (ID=11289) fuldskib, forlist 1844. | 1844≥ |
1850 |
Thomas Jepsen Sødring, København, grosserer og skibsreder. | 1882 |
1??? |
Sønderborg Dampskibsselskab A/S, Sønderborg. Oprindeligt det tyske Vereingite Flensburger-Ekensunder und Sonderburger Dampschiffs-Gesellschaft. Skorsten sort med tre lige brede bælter: gult, blåt, gult. Kontorflag et stutflag delt ved begge diagonaler i fire trekantede felter, det inderste og yderste blå og øverste og nederste gule. | 1??? |
1980 |
Sønderborg Rederiaktieselskab. Se ovenstående under C. Clausen, Haderslev / Svendborg / København. | 2015≥ |
1918 |
A.E. Sørensen Rederi = AES, Svendborg. Stiftet af Adolf Ejler Sørensen (* 1896) i 1918 og forblev selv korresponderende reder og endegyldige beslutningstager til sin død i 1974-11-20. Han nåede at stifte 15 rederiaktieselskaber og omtrent lige så mange partrederier. Tre børn, en søn og to døtre, der efter moderens død i 1980'erne skulle fordele arven, var uenige om driften, og firmaet likviderede i 1987. 1987 - Rederiet er likvideret. | 1987 |
19?? |
G.V. Sørensen Rederi-I/S, Charlottenlund. Skorsten sort med 5 smalle vandrette bælter hhv. rødt, hvidt, rødt, hvidt, rødt. Dækkende over højden af de tre midterste bælter bogstavet G i blåt. | 19?? |
≤1805 |
Saabye, Mørch og kaptajn Peter Holbech, København. 1805-05-28 - CONSTANTIA, 89 kls. Hjemkom fra Isle de France med ladning. | 1805≥ |
Opdateret 2019-10-30 og igen 2021-01-26. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |