Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
≤1867 |
Skibsreder Frederik W. Valentin / Falentin / Fallentin (* 1826 1912), Troense per Svendborg. Flere personer med samme efternavn optræder som kaptajner og anpartsejere i skibene. Skibsrederen førte eller disponerede bl.a. følgende skibe: ALPHA - (ID=3221). DIANA - (ID=17027). PSYCHE - (ID=8304). URDA - (ID=13583). URANIA - (ID=4594). SOLON - (ID=13853). SKJOLD - (ID=13852). BELONA - (ID=4644). Portræt af skibsrederen i (bogID3498) p.16. | 1910≤ |
1914-03-00 |
Dampskibsselskabet Valkyrien A/S stiftet - Et af de Carlske rederier. Anvendte som KR. Firmaet A.O. Andersen & Co. Overtaget 1926 af DFDS. | 1926 |
1879 |
Vejle Dampbaade, Vejle. Stiftet af bl.a. Ole Nielsen, Munkebjerg og skibsreder Carl Hansen. 1880 - Første sæson med turistbåde Vejle - Munkebjerg. 1894 - Omdannet til A/S. Sort skorsten med rødt bælte. I bæltet bogstaverne V D i hvidt. Kontorflaget en rød stander med bogstaverne V D i hvidt. Rederiets historie beskrevet i Bent Mahler, 1994: "A/S Vejle Dampbåde - sejladsen på Vejle Fjord" i Vejlebogen 1994, s. 27ff. og artikel i Vejle Amt's Folkeblad 1977-06-17. | 1964 |
1897 |
Vendila D/S. Stiftet af Firmaet Svendsen & Christensen, København. S&C. 1972 - Fusionerede Vendila med Dannebrog (kilde: Dannebrogs jubilæumsbøger). | 1972 |
1895 |
Vesterhavet D/S A/S, København. Er en del af JL.. | - |
1671-03-11 |
Vestindisk Kompagni – Vestindisk-guineisk Kompagni Det Kongelige Octroyerede Danske West-Indiske og Guineiske Compagnie 1732-1733 - LAARBURG GALLEI / LAERBURG GALLEY (ID=11649) på rejse i trekantssejladsen. 1747-1764 - KRONPRINSENS ØNSKE / CRONPRINTZENS ØNSKE (ID=9701) gennemførte 7 rejser på trekantsruten. | 1754 |
1778 |
Vestindisk Handelsselskab Det Octroyerede Kongelige Danske Vestindiske Handelsselskab, København. | 1816 / 1824 |
1931 |
Vestjysk Dampskibsselskab A/S, Esbjerg. Stiftet af skibsreder Niels Winther, der blev KR. til sin død i 1933. Aktiekapital kr. 200.000. Sidst i 1930'erne flyttede rederiet til København. 2000 - Rederiet ophørte med direkte rederivirksomhed, men havde fortsat under samme navn interesser i flere rederivirksomheder. Sort skorsten med tre bælter: smalt rødt, bredt hvidt og smalt rødt. I det hvide bælte en rød diamant med et rødt bogstav W i midten. Senere samme men uden diamanten. Kontorflag et hvidt stutflag med et rødt vandret bælte forneden og foroven. I midten en rød diamant med et rødt bogstav W i midten. | 2000 |
≤1843 |
P. Vibroe, Ålborg. Disponerede 1843 i alt 5 skibe på i alt 220,5 kls. | 1843≥ |
1904 |
Dampskibsselskabet Viking A/S (I) stiftet . Et rederi med forbindelse med de Carlske rederier. Overtaget af DFDS 1922, likvideret 1926. | 1926 |
1929-08-20 |
Dampskibsselskabet Viking A/S (II) stiftet. Anvendte som KR. direktør A.O. Andersen. | 1933 |
1934 |
Dampskibsselskabet Viking A/S, København / Frederiksberg. Stiftet af Grosserer Christian Borg med en aktiekapital på kr. 50.000, senere udvidet. 1934 - Første skib anskaffet var S/S HORSIA (ID=7048), der krigsforliste i nork eje 1942. 1952 - Sidste år rederiet optræder selvstændigt i Skibsregistret. Det ejede da skibene: S/S SKAGEN (ID=11767), S/S JØRGEN (ID=9022) og de to små skibe HJARNØ og HORSENS (begge under 100 ts). Skorstensmærke: Sort skorsten med tre hvide bælter adskilt af to røde bælter. Det midterste hvide bælte er dobbelt så bredt som de andre og har bogstaverne C.B. i rødt. Kontorflag: Flaget har samme bælter og bogstaver i samme former og farver som skorstensmærket. | 1952 |
1797 |
Johan David Vogel, brygger og grosserer fra 1797. | 1819? |
≤1843 |
L.P. Voigt, Fåborg. Disponerede 1843 i alt 5 skibe på i alt 186 kls. | 1843≥ |
1898 |
Vulkan D/S stiftet af Firmaet C.P. Jensen, København. 1898 - Rederiets første skib blev S/S VULCAN (ID=11688), der 1915 solgtes til Orion D/S A/S. Sort skorsten med bælte delt lodret i skiftevis hvide og røde søjler. Kontorflaget et stutflag med tre lodrette røde søjler skiftende med to hvide søjler. Se også rederiet Orion. | ? |
1855 c. |
Skibsreder R.J. Walløs Rederi, København. | 1887 c. |
≤1805 |
Watt & Gordon, København. 1806-06-28 - PHØNIX, 96 kls. Hjemkom fra Isle de France med ladning. 1806-07-17 - EXPEDITION, 69 kls. Hjemkom fra Isle de France med ladning. | 1806≥ |
1781 |
Agent Weisvoigt, Amsterdam. | 1782 |
≤1871 |
J.C. Wibroe, Nibe. | 1871≥ |
≤1871 |
P.S. Winchell, Nakskov. | 1871≥ |
≤1843 |
Christian Winkel, Ålborg. Winkel døde af kolera 1853-09-13. Winkel disponerede 1843 i alt 7 skibe på i alt 192,5 kls. og var reder for 10 skibe ved sin død. | 1853 |
≤1880 |
Peder Nielsen Winther, Nordby, Fanø. P.N. Winther levede 1841 til 1920 og var periodens største skibsreder på Fanø. Winther var tidligst fører og parthaver i: ANE - (ID=14293). og i 1887 BR. for briggen: GYLDING - (ID=13727). Disponerede fra 1890 og til 1910 i perioder de 16 skibe: AMETE - (ID=13614). CASMA - (ID=17052). CLARA - (ID=14467). DANIA - (ID=17053). DORIS BRODERSEN - (ID=11159). MÆRDOR - (ID=13200). NORDBY - (ID=17054). PRINS VALDEMAR - (ID=4199). PRINSESSE MARIE - (ID=9570). PROFESSOR - (ID=14553). SERAPIS - (ID=14555). THOR - (ID=17055). WILHELMINE - (ID=9565). At rederen disponerede skibene vil sige, at han stod for driften i forskellige partrederier og aktieselskaber for de enkelte skibe. Portræt af skibsrederen i (BogID3499) p.10. | 1910≥ |
≤1871 |
C.M. Wittusen, Næstved. | 1871≥ |
Opdateret 2019-11-05, revideret 2022-07-25. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |