Grundlagt / aktiv | Navn, lokalitet |
Ophørt / aktiv senest |
1899 |
Ægir D/S A/S, København. Stiftet af Holm & Wonsild. 1906 - Indgik i rederiet Myren med 3 skibe. | 1906 |
19?? |
Øernes D/S A/S, Søby. Sort skorsten med vandret hvidt bælte omgivet af smalle røde bælter øverst og nederst. I det hvide felt står bogstaverne Ø D i sort. Kontorflaget et hvidt stutflag med et rødt smalt bælte øverst og nederst. I det hvide felt bogstaverne Ø D i sort. | 19?? |
1900-01-00 |
Øresund D/S A/S, København. DSB var hovedaktionær, og Sverige havde part i selskabet. 1997 - Optaget i Scandlines A/S. | 1997 |
≤1845 |
Ørum & Wulff, København. Aktive i København frem til 1913. | 1913 |
1897 |
ØK = Østasiatiske Kompagni = EAC, København. Herunder hørte også med selvstændigt site The United Baltic Corporation Ltd., London. | 1997-1998 |
1876 |
Det østbornholmske Dampskibsselskab A/S, Nexø. Stiftet af tre lokale borgere: Berg, Sonne og Munch. 1877 - S/S ERNA (ID=12264) sat i drift. 1885 - S/S JARL (ID=10374). 1891 - S/S M. DAVIDSEN (ID=10455). 1899 - S/S HAMMERSHUS (ID=6595). 1924 - S/S ØSTBORNHOLM (ID=12266). Skorsten sort med hvidt bælte. I bæltet en rød 6-takket stjerne. Kontorflag hvidt stutflag med rød kant. I midten en rød sekstakket stjerne. | 1980≥ |
1781 |
Østersøisk-guineisk Handelsselskab, København. Det Kongelige Danske Østersøiske og Guineiske Handelsselskab. | 1786 i likvidation |
1922 |
1922-10-12 - Aabenraa Rederi-Aktieselskab, Åbenrå. Firmaet blev stiftet af kaptajn P.F. Cleemann (PFC), * 1885-10-30, 1971-02-08. Senere indtrådte hans eneste søn Harald Peter Cleemann (HPC), 1918-12-06, 2005-09-03, i firmaet. Mange af skibene blev drevet i partrederier. Firmaet blev fortsat som skibsmæglerfirma efter 2001. | 2001≥ |
≤1898 |
Aalborg Dampskibsselskab, Ålborg. Rederiet disponerede bl.a. skibene: HENNING (ID=11891). JACOB KJELLERUP (ID=11515). JENS BANG (ID=7634). KNUD (ID=8153). PAUL PAGH (ID=12767). ELSE (ID=12934). MARGRETHE (ID=12936). | 1916 |
1782 |
Aarhus Vestindiske Handels Selskab, Århus. | 1784 ca. |
Opdateret 2019-10-23. | Retur til toppen af siden |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |