»I Medfør af Hans Majestæts allernaadigste Bemyndigelse bekjendtgjøres herved, til Iagttagelse for Førerne af Damp- og Seilskibe under dansk Flag, der møde hinanden, følgende Forholdsregler, som ere befundne hensigtsmæssige til at forebygge Paaseiling af Dampskibe og de Ulykkestilfælde dermed kunne være forbundne. 1.
Naar tvende Dampskibe, der komme hinanden imøde, vilde, ved at vedblive deres respective Courser, komme hinanden saa nær, at Paaseiling kunde befrygtes, have begge Skibes Førere i Tide at dreie af for hinanden til Styrbord, saa at de passere hinanden paa Bagbords Side; og de have følgelig begge at lægge Roret Bagbord.Det er dog en Selvfølge, at, naar Skibene, ved ikke i Tide at have iagttaget denne Regel, maatte være komne hinanden saa nær, at Faren for Skibenes øieblikkelige Stilling fordrer at afvige fra den givne Regel ved til Exempel at bakke eller at lægge Roret den modsatte Vei; men enhver af de Paagjeldende bliver da ansvarlig for sin Handlemaade ved saadan Leilighed. 2.
Dampskibe skulle altid, da de ere at betragte som Skibe gaaende for aaben Vind, vige af Veien for Seilskibe, der seile ved Vinden.3.
Kommer et Seilskib, seilende for Vinden eller rumskjøds, og et Dampskib, styrende modsatte Courser, hinanden imøde, bør de i Reglen begge itide dreie af for hinanden til Styrbord, altsaa begge lægge Roret Bagbord.4.
Ethvert Dampskib skal om Natten, uanseet om Veiret er sigtbart eller ei, føre en Lanterne med klart Lys paa Forkanten af hver af Hjulkasserne samt paa Toppen af Fokkemasten.5.
Naar et Seilskib om Natten faaer et Dampskib i Sigte, og det antager, at dets Cours vil bringe dem saa nær hinanden, at Paaseiling kan befrygtes, da skal Seilskibet vise en Lanterne indtil Dampskibet er passeret.6.
Komme tvende Dampskibe hinanden imøde, hvor Farvandet paa et eller flere Steder er saa snevert, at de ei uhindret kunne passere hinanden, uden at Sammenstød er at befrygte, saa skal det Skib, som igjennem det Snevre af Løbet vil have at styre en Cours, der er imellem Øster igjennem Syd indtil Vester inclusive, eller dersom det er paa en Flod, det Skib, der gaaer imod Strømmen, holde sig udenfor Snevringen eller vige tilbage derfra; indtil det andet Skib er passeret.7.
Skeer Ankomsten til et saadant Farvand i Mørke eller Taage, saa at det snevre Løb ikke kan overses, bør Dampskibet, hvilkensomhelst Cours det styrer, førend det løber ind, give sin Ankomst tilkjende ved Blaalys eller Kanonskud.8.
Naar Førern af et Dampskib i stærk Taage vedblive at gaae, er han pligtig at mindske Farten, lyde med Skibsklokken og holde skarpt Udkig for derved at forebygge Paaseiling.General-Toldkammer og Commerce-Collegium
d. 9de August 1844 Bluhme« |
Retur til toppen af siden. | |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |
Revideret 6. september2017. |