Stikord | Beskrivelse |
---|---|
sejl - 1. | |
(-et, -): De sejldugsstoffer, der sammensyede og på forskellig måde sættes på sejlskibets opstående for at frembringe fart ved hjælp af vindens kraft. INDHOLD 1. Sejlet og dets dele 2. Sejltyper 2a. Råsejl 2b. Stagsejl 2c. Gaffelsejl 2d. Særlige sejltyper 3. Udtryk med -sejl- Fremdrift Sejl tjener til ved vindens kraft at fremdrive et fartøj. For at kunne dette skal et sejl "fange" vinden. Det sker ved at sejlets flade spændes ud ved hjælp af rundholter og stag, så sejldugens flade er i en vis større eller mindre vinkel tværs på vindretningen. For at kunne manøvrere sejlet i forskellige stillinger og sætte det - hejse det - eller bjærge det - nedtage det - er det forsynet med en del liner og reb, der indgår i den løbende rigning. [DSH] Et sejl rebes, dvs. dets udspændte areal formindskes ved at sammenfolde en del af sejlet. Processen kaldes for rebning og anvendes, når vinden er for stærk til, at det fuldt udspændte sejl kan klare presset, uden at skib eller sejl skades. [Kusk Sejl p.20, K113 p.97] 1. SEJLET OG DETS DELEMaterialerSejl er sammensyede baner eller bredder, broge, af sejldug, duge, [LEV p.50] Forstærkninger - bolte For at forstærke sejlet er det være forsynet med ekstra sejldugsbaner, bolter, Sejl forstærkes på mange steder efter det træk eller slid, der er på stedet. En af forstærkningerne på råsejlets nederste del er bugstregen, Se også nedenfor under rebning. Sammensyning Iflg. [LEV p.51] benyttede flåden vokset sygarn, Sejldugsbanernes sammensyningerne kaldes nåder, og deres bredde er gerne 1,25 tommer, hvilket betyder, at de er syede enten med flad nåd, hvor de to sejldugsbaner er lagt et stykke ind over hinanden, så begge kanter sys fast med en søm, eller gennemsyet nåd, hvor den flade nåd er forsynet med en tredje søm ned midt mellem de to kantsømme [FUN-I-p41]. Sømbredden var for engelske skibe for de største sejl 1,5 tommer ned til 1 tomme for de mindste [BTS p.255]. Der gik 108-116 sting per yard sejlsøm, ydersømmene dog 68-72 sting. Ligene Langs sejlkanten sættes tovværk, lig Rebning Råsejl og bomsejl er forsynet med bolter tværs over sejlets bredde i en eller flere højder. Disse sejlsdugsbælter kaldes for rebbolte, rebbånd eller rebstreger, Tværs over sejlets agterkant føres en rendingsline gennem de små øjer, og samlingspunkterne bændsles. På forsiden af sejlet sættes på rebningslinen nogle ophalerliner eller rebknyttelser - en kort stump line - der kan bindes rundt om den bjærgede del af sejlet og fæstnes i øjet på sejlets modsatte side. Nogle sejl har knyttelser, [Thal p.85] Der er andre måder at forsyne sejl med rebningsmidler på. sejlet mellem rebene. [HAR] Sejlplaner Sejlarrangementer eller sejlplaner for skibene er meget varierede gennem tid, og skibstypernes mangfoldighed gør det umuligt at være præcis i en oversigtsartikel. Derfor bør nedenstående angivelse af sejl, der hører til en bestemt skibstype, tages som eksempel på en mulig sejlplan. Det systematiske ved navngivningen af sejl, er dog i næsten alle tilfælde opretholdt. De enkelte sejlskibes sejlplaner må findes under skibstyperne. Et af hvert til et skib hørende sejl kaldes samlet for et stel, 2. SEJLTYPERSejlene deles i typer efter deres form og ophængningsmetode i2a) råsejl 2b) stagsejl 2c) bomsejl og gaffelsejl 2d) Særlige sejltyper De navngives, efter hvilken mast de placeres på, og på den enkelte mast, efter hvilken rækkefølgehøjde de anbringes i. 2a. RåsejlRåsejl er firkantede eller trapezoide sejl, hvis overkant er udspændt på en rå, hvortil de fæstnes med sejsinger med omkring en fods afstand. Sejsingerne kaldes forIflg. [K113 p.95] fæstnes de til et stræktov langs råen. Fra ca. 1820 blev de fæstnet til råens langsløbende sejlbøjler, jackstag, Hvis sejlets sider skråner indad mod toppen, siges formen på engelsk at være et Ræerne navngives efter de sejl, de bærer. Råsejlenes lig Råsejlets lig er: øverst rålig, Langs underkanten sidder underliget, Sejlets underkant danner en opadgående bue, som underliget følger fra siderne ind mod midten. Denne bue kaldes for gillingen, Sejlets rigningsdele Efterfølgende eksempel er ikke dækkende for alle tidsaldre eller for alle konstruktioner, men er generelt for en stor del af sejlskibenes sejlsystemer. I nokbarmen af råsejl sættes rebtaljer til sejlets ophaling ved rebning. Disse taljer kaldes for På de stående lig sættes buglinernes hanefødder fast, så en af sejlets sider kan hales forefter for at fange vinden. På underliget fastgøres buggårdinger, slapgårdinger og dæmpgårdinger. På de underste råsejl, der ikke under sig har en rå, kaldes de nederste hjørner for skødbarme, Fra hver af de nederste hjørner er på bagsiden af sejlet trukket et tov til op midt på råen mellem nok og mast. Tovet kaldes et givtov, På sejlskibe op til 1800-tallets sidste halvdel var sejlene også forsynet med bugliner, På råsejlets forside er omtrent midt på underliget i hver side anbragt et tov, buggårding, På de største sejl er der også to nokgårdinger, også kaldet dæmpgårdinger, der er anbragt i sideliget, cirka på sejlets halve højde, og fører op til masten over råen. Deres funktion er at trække sideliget ind langs råen. Nokgårdingerne har samme funktion som buggårdingerne. Slapgårdingerne i hver side på et undersejl er fastgjort i en buglineløjert og går langs sejlets agterkant til råen. Deres formål er at samle sejlet ved råen under bjærgning og pakning. De mindste sejl har ikke gårdinger. [K113 p.96f] Det bjærgede sejl pakkes, [CLF 04.11, VEJ] Røjlerne kom først i brug i de to sidste årtier i 1700-tallet, jf. [BTS p.252 sp.2] Råsejlenes benævnelser Råsejlene, [HAR, Röding, CLF p.04.10] (HAR) forklarer, at i danske skibe er undersejlene kun storsejlet og fokken, mens engelske skibe bruger Desuden forekommer hos [Röding] vinterbramsejl, [Röding] På fokkemasten hedder sejlene fra neden: fok, fokkesejl, undersejl på fokkemasten. [HAR, Röding, Saint] formærssejl. [HAR, Röding, Saint] Fra midten af 1800-tallet blev de store mærssejl og ofte også bramsejl delt op i to på grund af en generel mandskabsreduktion, så de færre folk ikke kunne håndtere de store tunge, enkelte sejl. [SSR p.87] foreundermærssejl [SSR, VEJ] foreovermærsesejl [SSR, VEJ] De engelske udtryk kan også være med modsat rækkefølge: [PAS] Under mærssejlene kunne påsættes bonnetter - mindre sejl i hele sejlets bredde og med en højde, der kunne nå fra underkant af sejlet og ned til toppen af understående sejl. Den kaldtes på engelsk for [KUSKp.216] Iflg. [Steel plate XXXII] er sejlet forebramsejl. [HAR, Röding, Saint] foreunderbramsejl [PAS] foreoverbramsejl [PAS] [Röding] kalder bramsejl for forebovenbramsejl = forerøjel. [HAR, Röding, Saint] Den sidste oversættelse er speciel. [FUN-I- p.130, KOF, PAS, Saint, VEJ] fore skysel. [PAS] fore skyskraber. [HAR] På stormasten hedder råsejlene fra dækket opefter: storsejl. [HAR, Röding, Saint] store mærsesejl, store mærssejl. [HAR, Röding, Saint] store undermærssejl [SSR, VEJ] store overmærsesejl [SSR, VEJ] store bramsejl. [HAR, Röding, Saint] store underbramsejl [SSR, VEJ] store overbramsejl [SSR, VEJ] store bovenbramsejl = store røjel. [HAR, KOF, Röding, Saint] På visse, men få, skibe kunne der endnu højere oppe på for- og stormast være et eller flere sejl kaldet: store skysel. [PAS, SSR, VEJ] skyskraber. [HAR, Saint]. Det er vist som et trekantsejl i to halvdele - en på hver side af en topmast i [Steel pl. 38]. Iflg. [CLF p.04.10] er skyskraberen et trekantet sejl sat oven over skyselen. Hvis sejlet er firkantet, kaldes det Et trekantet sejl sat oven over månesejlet ville hedde Disse benævnelser er ikke gennemgående. [HAR] bruger om trekantet sejl over skyskraberne: Det kollektive navn for alle letvejrssejlene oven over månesejlet var månerækker. [PAS, SSR, VEJ] På agtermasten, mesanmasten, er sejlene forskellige, efter hvilken skibstype der er tale om. På et fuldrigget skib hedder råsejlene: mesanen = berginesejl. Det sættes fra bergineråen. [HAR, PAS, Röding, Saint] krydssejl. [HAR, Röding, Saint], der sættes fra krydsråen. [Saint, Schn p.111] underkrydssejl [SSR, VEJ] overkrydssejl [SSR, VEJ] [Röding] har videre en hel mesan. halvmesan. løbende mesan. boven krydssejl. [HAR, Röding, Saint] bovenkrydsbramsejl. [Röding] krydsrøjel = bovenbovenkrydssejl. [HAR, VEJ] krydsskysel. [PAS] På mesanmasten er der også nederst og agten for masten et bomsejl, der kaldes mesanen. På topsejlsskonnerter er fokkemasten udstyret med et, to eller tre råsejl. Nedenfra kaldes de med to sejl for: topsejl [SSR, VEJ] bramsejl [SSR, VEJ] Med tre sejl kaldes de for: undertopsejl [5945, VEJ] overtopsejl [5945, VEJ] bramsejl [SSR, VEJ] På engelsk kaldes undersejlene på de tre master kollektivt for [SSR] Et topsejl, hvis sider skrår indad mod topliget, kaldes for en I [HAR] nævnes under fokke: bredfok. [HAR] Bonnetter De nederste sejl kunne forlænges nedad mod dækket ved påsejsing af bonnetter I [HAR] kaldes bonnetterne for 1ste Bonnet = "Bonnet" er også anvendt om en lodretgående sejldugsstrimmel, der i sejlet midte dækker en åbning nødvendig ved visse topsejlspatentrebningssystemer. [MAST p.130+156] På Columbus' tid havde sejlene ikke reb til formindskelse af arealet. I stedet blev bonnetter og "drabler" påsat i godt vejr. Bonnetternes højde var omtrent en tredjedel til en fjerdedel af det regulære sejls højde, og "drableren" omtrent samme størrelse eller lidt mindre [7508 p.31, StilD-II-p.95]. Bovspryd Fra ca. 1600 til 1715 havde skibene kun et blindesejl under bovsprydet, men over bovsprydet på en lille mast endnu et råsejl, der kaldtes for bovenblinden eller Bøyten Blinden, [HAR, Röding, Saint] Under bovsprydet var fra ca. 1600 anbragt et eller to råsejl, blindsejl, vaterblinden og stuvblinden. Bovsprydets råsejl blev efterhånden forenklet til et enkelt sejl, der gik af mode omkring 1800. [BTS p.21+44, KOF, SEHA p.21, StD-2 p.96]. Sejlene under bovsprydet kaldtes senere for: blindesejlet el. blinden el. vaterblinden. [Röding, Saint] skuvblinden = bovenblinden, der fastgøres på skuvblinderåen under klyverbommen. [HAR, KOF] Det samme navn benyttedes altså for sejlet over sprydet og senere for det sejl, der blev sat på rå nummer to under sprydet. [SEHA p.21+87] Blindesejlet havde også andre navne: sprydsejl. [DMO, HAR, Saint, VSO] E. fra holl. schuifblinde = skubbeblindesejl. Et særligt sejl, som jeg ikke har fundet dansk navn for er nævnt i [CLF p.04.10]: 2b. STAGSEJLStagsejl,[HAR] Alle stagsejl mellem masterne var indtil 1760 trekantede. Først derefter fik man firkantede stagsejl, jf. [BTS p.252 sp.2]. Stagsejl sættes langsskibs med forkanten langs et stag = lejder. De forreste stagsejl er oftest trekantede af form og har en smal underkant og en meget spids topvinkel. Mellemstagsejlene var især i ældre tid trapezformede, men kan også være trekantede, hvad der var udviklingen efter 1800. Et stagsejl, hvor trekantsspidsen blev afskåret på den korte side, så sejlet blev et firkantet stagsejl, kaldes for Stagsejlet har i øverste hjørne mellem standerlig og stående lig eller agterliget faldshornet, Nederste hjørne ved staget kaldes halsbarmen, Liget langs sejlets fod kaldes underliget. [K113 p.95] Stagfokken har gerne kun et skøde, der sideskiftes ved vendinger. Mellemstagsejlene havde i flådeskibe ofte to skøder, mens handelsskibe ofte kun havde et skøde, hvilket nødvendiggjorde sejlets nedhaling for skift af skødeside ved vendinger. Forsejlene er med løjerter fastgjort langs stagene fra jagerbom, klyverbom og bovspryd til fokkemasten. De tidligste skibe førte ikke så mange forsejl, som de senere gjorde. Forsejlene, jager. [HAR, Saint] klyver. [5945, HAR, SSR] bøjtenklyver = yderklyver. [KOF, Saint] bindenklyver = inderklyver. [KOF, SSR p.100] [KOF p.135 sp.1] kalder denne for mellemklyver og siger, den ikke findes på eng. skibe. Samme sejl kaldes dagligklyver. [HAR] for mellemstagsejl sidder som det næstforreste stagsejl hos [Röding] og oversættes: bovenklyver. [HAR] fore stængesejl = stagsejl = forestængestagsejl. [5945, HAR, KOF, Röding, SSR p.100, VEJp.34 + 36] [KOF p.135 sp.1] siger, sejlet ikke føres på franske skibe. stagfok = for stagsejl = fokkestagsejl. [HAR, KOF, Röding, Saint, VEJ] Stagsejlene mellem fokkemast og stormast kaldes: store stængestagsejl = store stagsejl. [HAR, KOF, Röding, Saint] store stængestagsejl. [HAR, KOF, Röding, Saint, SSR] Her er der stor forskel i rigningerne faste parter, og begge navne kan være korrekte, afhængigt af, om staget går til et mærs eller til en bramsaling. mellem stængestagsejl = flyeren. [HAR, KOF, PAS] mellemstagsejl, dss. ovenstående. Det sidder på et stag mellem fokkemastens mærs og stormastens salling. Staget sidder over storestængestag, men er mindre dimensioneret. [Röding] store bramstagsejl = store bram-stængestagsejl. [HAR, KOF, Saint, SSR] store bovenbramstagsejl = store røjlstagsejl. [HAR, Saint, SSR] flyver sidder over bramstængestagsejlet på et stag fra fokkemastens salling til næsten fløjknappen på stormasten. [Röding] Stagsejlene mellem stormasten og mesanmasten, mesanstagsejlene, kaldes fra neden: kryds stængestagsejl = aben; nederste sejl på fuldrigget skib. [HAR, Röding, VEJ] Om sejlnavnet abe se under a01-ord, abe. mesan stagsejl; nederste sejl på barkskibe. [KOF, SSR, VEJ] [KOF p.135] benævner mesanstagsejlet som = aben, [HAR] kalder gaffelaben for main try sail eller spencer. mesan stængestagsejl. [SSR p.92, VEJ] Over dette sejl og under det næste kunne der i visse skibe være endnu et stagsejl, der på eng. hed [SSR p.92] mesan stængestagsejl = Boven-Kryds-Stænge-Stag-Sejl = Bovenkrydsstagsejl. [HAR, Röding, SSR p.92] mesan bramstagsejl. [SSR, VEJ] flyvert, der sidder over krydsbramstængestagsejlet på et stag fra midten af storstangen til næsten mesanmastens fløjknap. Det er det mindste stagsejl. [Röding] Der er i kilderne nogen forskel på stagenes føring. Nogle går fra stormærs til mesansaling, mens andre går fra næsten stormastens fod til mesansalingen. Derfor varierer sejlenes navne også, men hovedsystemet er, at sejlet kaldes efter stagets navn, der igen har navn efter, hvor det ender i toppen. På en brig kaldes stagsejlene fra neden af for: store stængestagsejl. [SSR p.93, VEJ] [FUN] har her navnet store stagsejl. knækstagsejl. [SSR] [KOF p.135, fig. 229-10] har også knækstagsejl på tremastet fregatrigget skib med overs. [FUN] har et storestængestagsejl, hvor [VEJ] har store knækstagsejlet. [Saint] formodentlig ukorrekt. På de engelske og danske tegninger er der afvigelser mellem stagenes forløb og sejlenes visning. store bramstagsejl. [SSR, VEJ] store røjlstagsejl = store bovenbramstagsejl. [SSR] På skonnertbrig kaldes mellemstagsejlene fra neden af: stagsejl. [SSR, VEJ] store stængestagsejl. [SSR, VEJ] store bramstagsejl. [SSR, VEJ] For firemastede skibe er der yderligere navne for stagsejlene mellem anden og tredje mast, der indledes med kryds, Yderligere navne, der har været brugt om stagsejl: abe. [Saint] stormabe. [Saint] mellemknægtstagsejl. [Saint] formodentligt menes knækstagsejl. bovenknægtstagsejl. [Saint] formodentligt menes knækstagsejl. Knækstagsejlene var en tidlig type. De var firkantede med et temmeligt langt mastelig. [StilD-II-p.98] På en tomastet skonnert er der kun et mellemstagsejl = mellemstængestagsejl. [Saint, VEJ] Som gruppe kaldes alle sejlene på og agten for stormasten for agtersejl, [Röding] 2c. GAFFELSEJLGaffelsejl,Sejlets form er firkantet med en ret vinkel mellem underkant og forkant. Vinklen mellem forkant og overkant er større end 90°, og agterkanten er længere end forkanten. Sejlet er bredere for neden end for oven, og underliget har en nedadgående bue, der kaldes kappen, Langs overkanten sidder gaffelliget og på forkanten masteliget med kværkkovsen foroven. Agterliget går fra skødbarmen opefter til nokkovsen på faldshornet. Bemærk, at på et bermudasejl kaldes sejlets del i nærheden af agterliget for kappen. Se fx sejllomme. [K113 p.95] Indtil ca. 1790 var mesangaffelsejlet sat på en latinerrå, jf. [BTS p.252 sp.2] Snautypen - også stavet snov - blev ertstattet af barken, der havde et større bomsejl på mesanmasten. Gaffelsejlets inderste og øverste hjørne, hvor gaffellig og mastelig mødes, kaldes kværken, Nederste og inderste hjørne kaldes for halsbarmen, Nederste agterste hjørne hedder skødbarmen, Sejlet sættes ofte ved at gaflen hejses op, så sejlet spændes ud. Når et sådant sejl er pakket, ligger gaflen oftest oven på og langs bommen. Men der er andre gaffelsejl, hvor gaflen er fast, og sejlet trækkes ind langs mast og gaffel og pakkes og surres om disse to rundholter. Gaffelsejlet er typisk for en bark og brig og anbragt på mesanmastens bom og gaffel, og det hedder: bommesan = mesan. barksejl = mesan. [FUN-I-p.130] [HAR] bruger overs. spanker for bommesan. bomsejl i almindelighed. [HAR, Röding] hvor det dog også kaldes brigsejl. bomsejl. [HAR] krydsgaffelsejl. [Röding] snovsejl. [Röding] Gaffelsejl kan også sættes fra fokkemasten, som anført i [HAR], der oversætter til fore try-sail // fore spencer. Over gaffelsejlet kan der på enten en gaffel eller en rå eller som stagsejl være anbragt et gaffeltopsejl, [DUD p.47, FUN-I-p.130, HAR, Saint, VEJ] En skonnert kan have et storsejl som gaffelsejl og på formasten et skonnertsejl som gaffelsejl. [VEJ] 2d. SÆRLIGE SEJLTYPERLæsejlLæsejl, [HAR] I [StilD-II-p.96] gives begyndelsesdato for brugen i danske skibe til 1660. Se i separat tekst om læsejl omkring 1768. Ligene kaldes det samme som for råsejl i øvrigt. Læsejl sættes fra læsejlsspir, der trækkes ud langs ræerne, så de rækker ca. en fjerdedel længere ud, end råen gør. Fra læsejlsspirets nok hænger en vandret læsejlsbom el. læsejlsrå, langs hvilken læsejlets toplig er udspændt. Læsejlets underlig er udspændt til den understående læsejlsbom. Undersejlenes læsejl er skåret trekantede nedad og undervinkelpunktet er fastgjort omkring lønningen. [VEJ-tavle XIII] underlæsejl. [HAR, KOF, Röding, Saint] bovenbramlæsejl. [Röding], der her må have glemt noget af navnet. bovenbramlæsejl oversættes til: bovenlæsejl. [Saint] bramlæsejl. [HAR, Röding, Saint] for-læsejl. [Röding] jib-o-jib = jobtopsejl, læsejl, der førtes på røjlstaget. [KUSKp.216] Jamie Green, der var af samme form som et bramlæsejl og vandrede på et løbestag fra kranbjælken til klyverringen. [KUSK p.216] krydslæsejl. [Röding] mærselæsejl. [HAR, Röding] [K063 China p.35] kalder sejlet for store læsejl. [Röding] vandsejl var navnet på læsejl, der blev sat under undersejlenes læsejl og altså langs skibssiden til vandkanten, [Röding] Andre sejlnavne agtersejl. [Saint] bonet, bonnet. bovensejl. [Saint] bovensejl. [HAR] gieksejl. [Röding] jagtsejl. [Röding] kulsejl. [Saint] latinsejl, latinersejl, latinsk sejl. [HAR, Saint] Latinersejlet var typisk mesansejlet på sejlskibe indtil 1760-1780, hvor det blev afløst af gaffelsejlet, der ikke skulle nedtages, når skibet vendte halse. Det blev anvendt senere på Middelhavet, på Østen og også i europæiske farvande til galejer. [StilD-II p.96] luggersejl, firesidet råsejl, hvor sejlet foroven er højere i den ene side end i den anden. Det sættes på en skråtstillet rå og bruges kun i små fartøjer. [D/E, Röding, Steel pl. 38] bomsejl. [Steel pl. XXXVIII] Spidst bådsejl, der vandrer på masten. [HAR E/D p.117, Steel pl. XXXVIII] papegøjesejl, der sættes på en lille rå fra agterkant af mesanmastens gaffel. Sejlets underkant er udspændt på et rundholt, der ser ud til at være trimmet næsten tværskibs. [HAR] bruger på dansk desuden navnet driver. [HAR, KOF p.135, fig.228-t, Saint] ruesejl. [Röding] røgsejl. [Saint] råsejl. [Saint] smakkesejl. [Röding] solsejl. [Saint] sprydsejl = spridsejl (gl.), der sættes på et rundholt diagonalt på sejlet. [FUN-I-41] sprydstagssejl el. latinersejl med et lille lodret forlig [Steel plate XXXVIII] stormsejl. [Saint] eller stormsejl som forsejl. [Steel pl. XXXIV] topsejl, sejl ført i små fartøjer med mast uden stænger over det underste sejl. [Röding] undersejl. [Saint] varesejl. [Saint] vatersejl, der blev sat under mesanbommen som ekstrasejl i fint vejr. [HAR, KOF p.199, KUSK p.216, Saint] Se også ovenstående om vandsejl fra [Röding]. [K063 China p.35] anbringer vatersejlene udenbords og under læsejlene på storsejlet og fokken og kalder dem for På mesansejlets agterkant anbringer [K063] en forlængelse agterud langs agterliget, men ellers som en bonnet, og kalder det for et papegøjesejl, [HAR E/D p.115] firliget sejl af egen dannelse. [HAR] 3. UDTRYK MED SEJLUdtrykket om et sejl, der er opgivet i bugen og skøderne er halede -alle sejl et skib kan bære. [HAR p.9] baksejl. [Saint] beslå et sejl. [Saint] beslå sejl. [Röding] bjærge sejl. [EL, Saint] bjærge et sejl. [Saint] brase et sejl. brase et sejl fuldt. [D/E] dybden af et sejl = højden på et sejl. [HAR] forcere sejl. [Saint] fraslå sejl. [D/E] fulde sejl. [D/E, Saint] sejl, der ikke er fuldt trækkende. [Saint] fylde sejlene. [Röding] god sejler, om skib, der er velsejlende. [H&S64-43] god sejllægger. [H&S77-81] godt stående sejl. [Saint] gøre sejl bi // bringe sejl bi = sætte sejl. [Röding] gøre sejl fast. [EL] gøre sejl los. [D/E, Saint] gå med små sejl. [Saint] " Gaae med smaae Seyl, kaldes naar et Skib løber med faae Seyl til, for ikke at skyde formegen Fart." [KOF] gå sejl. " I det 4. glas kappede vort tov og gik sejl østen over, som var huldert og bulder ..." (1710). [MHT1/1995 p.7] gå til sejls. [DNH p.41] gå under sejl. [D/E, Saint] gå under sejl. [Röding] " Gaae underseyl, det er at lette det Anker et Skib ligger for og sette Seylene til for at seyle i hendsigt til at fuldføre sin Bestemmelse." [KOF] hale et sejl ned. [D/E] halv stang, sejl på. [Saint] hejse et sejl. [D/E] kantsætte sejl. [D/E] lade alle sejl stå bi. [Röding] lade et sejl falde. [Saint] levende sejl. [Saint] ligge for mærssejl. [Saint] lægge sejl lægge sejlene om, vende, så vinden kommer ind på den modsatte side af skibet. [Röding] med alle sejl til. [Saint] mindske sejl. [D/E, Saint] opgive et sejl. [Saint] presse sejl. [TUS p.311] rebe sejl. [D/E] sejle mod eller ligge over. [Röding] sejlet er bak. the [D/E] sejlet er beslået. [HAR] sejlet er blæst ud af liget. [Röding] sejlet er fulde. [Röding] sejlet er ikke fuldt af vind. [HAR] sejlet er levende. the [D/E, HAR] sejlet er tilsat. Sejlene er hejst i faldene, og skøderne er halede, og sejlene er stillet med braser og bugliner. [DMO] sejlet lever. [HAR] sejlet på stang. Siges om råsejl, når de er brast bak og ligger an mod mast og stænger eller fordi vinden er kommet ind forfra med samme effekt. [DMO] sejlet trækker. [HAR] sejlene var frataget. [H&S57 p.112] sejlet er opgivet i bugen og skøderne er halede. [HAR] sejl i top. [Saint] sejl og trejl. Dss. tovværk og takkelage. [H&S56 p.141, Röding] sejlklar, være. [Saint] skøre et sejl. [D/E] slet stående sejl. [Saint] slå et sejl fra. [Saint] slå et sejl under. [Saint, LEV p.53] slå sejlene død an. Dvs. fastgøre sejlenes overlig så tæt som muligt til ræerne. [Röding] solsyet sejl. Sejldugsbanerne ligger i et bermudasejl som stråler fra en sol med udgangspunkt i skødbarmen. [JegerSejler] sejlet er på stang. [HAR] styre et sejl på den anden side. Et gammelt udtryk brugt på små fartøjer om at vende eller lægge et sejl om [til den anden side]. [Röding] stå blindt om sejl, der dækker for hverandre. [Röding] sætte et sejl kant. [Saint] sætte sejlene efter vinden. [Röding] sætte sejl til. [Saint] tilsætte et sejl. [Saint] to streger i sejlet. [Skibeisøen p.56] være under sejl. [Saint] være under sejl, have sejlene sat, være let og gøre fart gennem vandet. [KOF] Kilder |