Ordbog             

Fritekst søgning :

Stikord Beskrivelse
skot
(-tet, -ter) gl. skud, skod: Lodrette adskillelser i skibets aptering og skrog. Væg.
Skotter er nødvendige for skibets afstivning, så det beholder sin form, når ydre kræfter påvirker skroget. Skotter anvendes også som separatorer mellem forskellige ladningsrum, så forskellige materialer kan transporteres samtidig uden de sammenblandes. Kollisionsskottet forrest i skibet modvirker indtrængen af vend ved kollisioner, maskinrumsskotter horhindrer olielugt og anden urenhed i at sprede sig i resten af skibet, og skotter skal hindre brand i at sprede sig gennem skibet samt indtrængende vand i at sprede sig.
bulkhead.
[HAR, Saint, Hempel p.21]
korntæt skot.
grain bulkhead.
løst skot.
ship and unship bulkhead.
[Saint]
opbygge et skot.
build a bulkhead.
skot.
breastwork // bulkhead.
[Röding]
skot.
partitions which seperate one cabin from another or bulk-heads.
[KOF]
langskibs skot.
bulkhead of the hold built up lengthwise.
[Röding]
tværskibs skot.
bulkhead.
[Röding]

vandtæt skot.
watertight bulkhead.
[SKT70 p.163]
[LAB p.27f, MÅL p.29, roro7 p.18, SKT71 p.292, MarE1]

"Skibet forsynes med 5 vandtætte, helsvejste skotter, der svejses til dæk og tanktop og nittes til yderklædning. Skotterne afstives efter klassens fordringer med lodrette profiler, der på maskinrumsskotter sættes mod lastrum og på peakskotter mod tanken. Agterpeakskottet forstærkes udfor pakdåsen. Vandtæt skydedør i agterste maskinskot til tunnelen."
(1954) [10542 p.31f]

Vandtæt skot
"Skibet forsynes med 8 vandtætte tværskibs Skodder, af hvilke Skodderne paa Spanterne 107-93-71 og 61 række op til Hoveddækket, Skod paa Spant 35 til Halvdækket agter, Skod paa Spant 18 til Platformdækket over Stevnrøret, og Skoddet paa Spant 13 fra samme Platformdæk til Mellemdækket oven over, endelig er der paa Spant 5 et Skod mellem begge Dækkene agter."
watertight bulkhead.
[B&W nyb.240 kontrakt med KGH for HANS EGEDE 1905]

"De vandtætte Skodder ere tværskibs Skillevægge, som naae fra Bundstokkenes Overkant til det Dæk, som er nærmest over Vandlinien. Hensigten med disse er ikke alene at forhindre Skibet fra at synke paa Grund af en enkelt Lækage, men ogsaa at bidrage til at styrke Forbindelsen.
Paa Grund af det Første søger man at fordele dem saaledes, at de enkelte Rum blive af et saa lille kubisk Indhold, at Skibet endnu vil flyde, naar et af disse fylder. Et Skod anbringes altid ved Forstævnen for at standse Vandets Indtrængning fra dette Sted, og et eller to efter Omstændighederne agter i Skrueskibe for at standse mulige Lækager fra Røret om Skrueaxlen, og for at afstive Skibet mod de Rystelser, som hidrøre fra Skruen. Skodder anbringes ogsaa altid ved For- og Agterkant af Maskinrummet."
[LUS p.63]

De vigtigste tværskibs skotter er regnet forfra i et klassisk dampskib: kollisionsskottet, kedelrumsskottet, maskinrumsskottet samt pakdåseskottet. Kedelrumsskottet og maskinrumsskottet afgrænser fyre, kedler og maskineri hhv. forfra og agtenfra.
collision bulkhead // boilerroom bulkhead // engineroom bulkhead // stuffing-box bulkhead.
[SODI p.18f]
 Kilder