Stikord | Beskrivelse |
---|---|
fartsområde | |
(-t, -r): Område, i hvilket et skib har ret til at sejle. Fartsområdet vil være beskrevet i skibets fartscertifikat = Danmark og UK følger for fartsområder i dag STCW-konventionens bestemmelser, der trådte i kraft efter 1995, for så vidt angår besætningsfastsættelser. Områderne er: Fart på alle have = Indskrænket fart = For indskrænket fart skal området eventuelt nærmere defineres. Danmark har bl.a. benyttet begreberne: - Kystfart - - Fart i Østersøen, I Nordsøen Ø for 7 gr. Ø samt fart langs Grønlands kyster i op til 30 sm - samt - Fart i Nordsøen og Den engelske Kanal samt fart på De britiske Øer, Irland, Norge og Færøerne - sidstnævnte inkluderer også Østersøen, selv om det ikke er nævnt. For lastelinjer, radiokommunikation , særlige besætningskategorier, særligt skibsudstyr eller antal medførte passagerer kan der være andre fartsområdedefinitioner. England havde før STCW-konventionens indførelse (fra c.1980 til c.1995) fartsområderne: Ubegrænset fart = fart på alle have: Udvidet europæisk fart = Begrænset europæisk fart = UK-reglerne før 1980-reglerne omtalte følgende fartsområder: Omfattende Nordsøen og rundt UK og Irland. Omfattende det mindste område plus Østersøen og Norges vestkyst til ca. Lofoten samt Biscayen. Fartsbegreber uden for lovgivningsreferencer: Europæisk fart. [TMO(1904)] Indenrigs fart. [TMO(1904)] Indskrænket fart. [D/E, TMO(1904)] Langfart. [NEM, TMO] Udenrigs fart. [D/E] 2. Område, hvor der er begrænsninger eller særlige regler for sejlads, fx lastelinjeområder. [BAL, NAV1 p.246, SBC, SML94 p.19] Kilder |