Ordbog             

Fritekst søgning :

Stikord Beskrivelse
kendingsbogstav
(-et, -er): Skibets unikke identifikationsbogstaver og tal, der fortæller, hvilket land de kommer fra.
signal letter.
"Forinden et nationalitetsbevis udleveres, skal det påses, at de skibet tildelte kendingsbogstaver på tydelig og uudslettelig måde er påmærket skibet, enten indvendig i agterkanten af en luge, i maskincasingen eller på anden iøjnefaldende sted inden for skibets faste kronstruktion..."
[BEK nr. 416, 12/7 1988]

Speciel definition: " A document issued and/or signed by surveyors of certain flags (eg British, Cypriot) certifying that a vessel's name, official number and tonnage have been cut-in aboard."
[ADM p.63, DSH, Saint, Sale&Purchase, Packard, 1988, SKD p.249, SML p.14, SØR p.9]

Kendingsbogstaver er et antal bogstaver, som tildeles skibet som kendingstegn over for andre skibe og myndigheder, som der kommunikeres med. Kendingsbogstaverne har været tildelt efter forskellige systemer i tidens løb.

Man begyndte at tildele registrerede skibe kendingsbogstaver efter loven om skibsregistrering med videre af 13. marts 1867. Det skete i overensstemmelse med alle de øvrige søfartsnationer, og systemet svarede til det efter den 1. januar 1902 anvendte som beskrevet nedenstående. Signalflagene til 1902 var dog anderledes, idet der kun var flag for 18 bogstaver - konsonanterne.

Efter signalbogen, der trådte i kraft 1. januar 1902, anvendes alfabetets første 26 bogstaver (engelske alfabet). Skibes kendingsssignaler består af 4 bogstaver — konsonanter. Når der øverst vajer en stander (svarende til bogstavet G), er det pågældende skib et krigsskib, og når der øverst vajer et firkantet flag, er skibet et handelsskib. Fireflagssignalerne fra GQBC til GWVT er tildelte krigsskibe, og de fra HBCD til WVTS, i alt 53.040, er tildelte handelsskibene.
Enhver stat har fri rådighed over samtlige kendingssignaler til fordeling blandt de skibe, som fører dens flag. Skibe af forskellig nationalitet kan følgelig have samme kendingssignal; skibe af samme nationalitet derimod aldrig.
Ethvert under dansk flag farende handelsskib af eller over 20 BRT tildeles der af Registrerings- og Skibsmålings-Bureauet i København et kendingssignal. Dette er indført i skibets nationalitets- og registreringscertifikat, hvorfor kendingsbogstaverne også kaldes registreringsbogstaver, samt indhugget i dæksbjælken i en dæksluge, og det følger således skibet, så længe dette eksisterer. Hertil benyttes kendingssignalerne fra NBCD til NWVT, idet dog skibe, hjemmehørende på Færøerne, tildeles signalerne fra KBCD til KWVT.

Fra 1934, hvor den næste signalbog blev indført, ændredes reglerne, så kendingsbogstaverne nu også indeholdt en landekode:
Ifølge international konvention, som er tiltrådt af Danmark, er det fastsat, at:
1. Skibes kendingssignaler og radiokaldesignaler (hvis sådanne haves) er ens.
2. Egentlige skibes kendingssignaler består af 4 bogstaver. Luftfartøjers kendingssignaler består af 5 bogstaver.
3. Det første eller de to første bogstaver i kendingssignalet angiver vedkommende skibs (luftfartøjs) nationalitet.
Bogstavet -O- er som eksempel angivet:
Peru ......... OA—OB
Finland ....... OH
Czechoslovakiet ....... OK
Belgien med kolonier ....... ON—OT
Danmark ........ OU—OZ

Danske skibes kendingssignaler tildeles af Skibsregistreringskontoret i København.
Ikke registreringspligtige skibe, dvs. skibe under 20 BRT, får ikke kendingssignal tildelt.
Kendingssignalet indhugges i agterkant af storlugen, og følger således skibet, sålænge dette eksisterer.
Da antallet af registrerede danske skibe forventedes forøget efter 1958, idet skibe af 5 tons brutto og derover indtil 20 tons brutto fra 1. januar 1958 at regne på begæring kan registreres, er der blevet tillagt Danmark en serie kendingssignaler, bestående af et tal og tre bogstaver, inden for grupperne 5 PAA-5 PZ Z og 5 QAA-5 QZZ.

Fra indførelsen af Dansk Internationalt Skibsregister i 1988 blev kendingsbogstaverne udvidet med et efterstillet tal for DIS-registrerede skibe. Den samme serie bogstaver som for DAS-skibe anvendes for skibe, der er optaget i Dansk Internationalt Skibsregister, men bogstaverne efterfølges af et tal fra 2 til 6.

Der er endnu senere blevet tildelt Danmark endnu en serie kendingssignaler, der også er en kombination af bogstaver og tal:
For ikke-registreringspligtige skibe, der er optaget i Skibsregistret, tildeles kendingssignalet inden for serierne XPAA-XPJZ, 5PAA-5PZZ, 5QAA-5QTZ, XP 2000-XP 5999 og OU 2000-OU 9999.

call sign // code sign.
[Skibslisterne 1869, 1912, 1934 med flere]  Kilder