Stikord | Beskrivelse |
---|---|
kolterstok | |
(-ken, -ke): Lodret rundholt, der fører fra rorgængeren på et overliggende dæk, gennem koltergattet til rorpinden på et nedre dæk. Kolterstokken er fastgjort ved et omdrejningspunkt, der ligger nærmere rorpinden end rorgængeren, hvorved opnås en vægtstangsfunktion, der gør rorarbejdet lettere for rorgængeren. Der er dog i svær søgang risiko for, at rorpinden slår kontra, og vægtstangsfunktionen i kolterstokken vil da kunne udgøre en fare for rorgængeren, hvis han rammes af stokken. [Röding, DDV p.76, DSF p.108f + 132, FMK p.46, VerV2] E. Kolterstokken menes at være opstået i Vesteuropa, Frankrig eller Holland, allerede i middelalderen, da sideroret blev erstattet af agterroret. Kolterstokken blev afløst af rattet, og man kender en model af et engelsk orlogsskib fra 1706, der har både kolterstok og rat. Rattet blev officielt indført i den franske marine fra 1709 og fra 1719 i den venetianske marine. Det første danske skib, hvor kolterstokken blev afløst af et rat, var EBENEZER i 1709. [7003 nr.13] Kilder |