Stikord | Beskrivelse |
---|---|
kondemnering | |
(-en, -er) komdemnation: I søforsikring den handling, hvorved et skib, dets udstyr eller ladning erklæres for tabt ved fx en stranding uden bjærgningsmulighed, eller hvis det ikke kan istandsættes for et beløb, der står i rimeligt forhold til dets værdi efter en istandsættelse. Afgørelsen træffes på grundlag af syns- og skønsvurderinger eller tilsvarende dokumentation, fx fra et klassifikationsselskab. Kondemneringsafgørelsen følger nogle sædvaner, hvoraf en del er nedlagt i Dansk Søforsikringskonvention af. Desuden indeholder Søloven bestemmelser om kondemnering, idet søforsikringsforhold reguleres via Søloven. Ifølge Dansk Søforsikrings-Konvention af 02/04 1934 hedder det om kondemnering efter søulykke bl.a.: 'Der er ikke foreskrevet nogen særlig Form for Beviset derfor. Undertiden vil det blive ført ved Retsligt eller lignende Skøn = Kondemnation på Strandingsstedet, men det kan også føres på anden Måde.' For at en reder eller anden begunstiget kan få udbetalt forsikringssummen må vedkommende ved en abandonerklæring opgive retten til skib eller ladning. En attest om abandonnering er forsikringsselskabet normalt kun forpligtet til at acceptere, hvis skibets reparationsomkostninger overstiger forsikringssummen. Rækkefølgen ved en søulykke med totalskade vil altså være: Et skib kommer ud for en søulykke. Erklæring om at redning eller reparation er umulig eller økonomisk uforsvarlig afgives; kondemneringsdokumentation. Reder afgiver abandonerklæring, afståelsesdokument, til forsikringsselskabet. Forsikringssummen udbetales til reder. Forsikringsselskabet råder over vraget. For at et skib i forbindelse med kondemnering kan udslettes af et skibsregister kræves der yderligere indløsning af alle panthæftelser i skibet. Proceduren er derfor, at et skibs, der erklæres for kondemneret af reder og forsikringsselskab forbliver i registret, men der kan ikke udføres andre operationer end gældsindfrielse etc. Når generaliebladet er udlignet, kan skibet slettes. Når skibet ikke er i drift mere, skal nationalitetsbeviset indleveres, og derefter kan skibet ikke drives mere, og retten til navnet m.m. er tabt. Skulle forsikringsselskabet beslutte at reparere det skadede skib, så må selskabet henvende sig til myndighederne, og fornyet behandling og syn må finde sted. I Søloven og i Bekendtgørelse af lov om forsikringsaftaler benyttes udtrykket - totalskade - om skib, der ikke for rimelig bekostning kan bjærges eller er istandsættelse værd. Det samme gælder for skib, der ikke har været efterretning om i tre gange så lang tid, som rejsen, det var taget ud på, normalt varer. Endvidere hvis et skib er blevet opbragt og ikke frigives inden seks måneder. Ved totalskade har den forsikrede ret til at få udbetalt forsikringssummen. Det skal bemærkes, at en del forsikringsbestemmelser udgik af Søloven, da Dansk Søforsikringskonvention af 2/4 1934 blev vedtaget. Om forholdene omkring registrering, se skibsregistrering. »Efter kondemneringen blev vraget solgt til en ophugger ...«. »Anmeldelse om kondemnation skal ledsages af udskrift af kondemnationsforretningen eller anden godtgørelse for kondemnationens lovlige foretagelse«. E. af fr. = domfældelse. I USA mere brugt om ekspropriation. Til søs kendes udtrykket om skib og ladning og udrustning fra ca. 1700 i betydningen kasseret som ubrugeligt. [6393 p.131, 7744, DS p.117, FOR p.33+75, SAL, SØF5/1993 p.5, Lov om forsikringsaftaler] Kilder |