Stikord | Beskrivelse |
---|---|
luge | |
(-n, -r): 1. Åbning med lukkemiddel placeret i eller ved dækket, hvorved der tilvejebringes adgang til de underliggende dæk for lastning og losning. om hullet. [HAR, KOF, Röding, Saint] om dækslet. [HAR, KOF] 2. Lem, der dækker over åbning førende fra et dæk til det næste. Skalke luge. [ABC, KUSK p.72, SØF27-28/1995] Fra nybygningsspecifikation til motorskib: "Lastluger udføres efter klassens, lovens og British Factory Acts fordringer... Lugerne af plade, forstærkes med halvrundt jern på overkant, ligesom der i underkant af lugehjørner anbringes svært halvrundt jern for skamfiling. Dobbelsidede skalkeklamper anbringes efter reglerne på alle lastluger. Feederhuller i 2. dæks lugesider mellem bjælker." (1954) [10542 p.36] Om selve lugens dæksel - se også under lugedæksel. "Efter lastningen skalkede vi luger og gjorde søklar. Lugerne blev monteret med store tunge skærstokke af jern og store klodsede træluger, som blev lagt i falser i skærstokkene og lugekarmene. Inden man lagde lugerne på, gik en mand ud på skærstokken og fejede den af, hvilket ikke var helt ufarligt... Derefter lagde man presenninger på, satte kantjern på og slog trækiler i for at fastholde presenningerne. Dette var et arbejde, der skulle gøres omhyggeligt, for Ole = søen kunne flå det hele af, hvis det ikke var gjort godt nok. Til sidst lagde vi spændstykker tværs over til at holde på det hele." [SØF 17/2005 p.15 sp.1] [Hempel p.28] agterluge. [HAR, Röding, Saint] forluge. [HAR, Röding, Saint] nedgangsluge. [Hempel p.28] springluge. [Röding] storluge. [HAR, Röding, Saint] "Paa vore Danske Orlog Skibe haves ikkuns Fem Luger paa Underste Batterie som ere: — Stor Lugen, kaldes den strax for and for Stor Masten, — Agter Lugen, er tet agten for Stor Masten, — Arkelie Lugen, er tet agten for Mesans Masten, — Dørk-Lugen, er tet ved Agter Stevnen, [KOF] "Luger. Ere firkantede Aabninger i Dækkene, for at kunne have Samfærdsel med de forskjellige Dæk. Overfaldene til Lugerne kaldes ogsaa Luger. Paa svære Skibe har man Stor-, For- og Agterluge. Inden i Kanterne af Aabningerne er en Ramme, hvorpaa Skjerstokkene hvile; denne kaldes Lugkarm. Naar en Luge skal lukkes, lægges først Skjerstokkene i Lugkarmen, og ovenpaa Overfaldet. Skal den skalkes (hvilket skeer i haardt Veir for at Søerne ei skal slaae ned af Aabningerne og fylde Skibet) tages en tjæret Presending, hvilken spigres rundt om Lugen med Plathoveder igjennem Platting til Dækket. I Overfaldet til Forlugen er paa Forkanten tvende Trækapper hvorigjennem Tougene fare." [SCHN] Kilder |