ID-nummer | 10067 |
Skibsnavn | AMALIENBORG |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fregatskib |
Brugstype | LST |
BRT | - |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | 289 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | L06 |
Byg.år | 1794 |
Værft | Lars Larsens Plads. Bilbrev 1794-08-11. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 142-3 x 33-2 x 15-2 fod (ELI). |
Maskine | Sejl. Fregatskibsrigning. |
Teknik | Mat. kravel af træ, 1 dæk, 3 master. |
Person-info | Kaptajn John Aicken, 1794. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | ELISABETH |
Omdøbt til | - |
Rederi | Ejer til 1794 Kaptajn Henry Kent. |
Rederi før - efter | Solgt 1794 til Duntzfelt & Co., København, og næ. til AMALIENBORG. Solgt af Duntzfelt i Ostindien og indkøbt andet skib og givet det samme navn for hjemrejsen, hvor det 1796-97 blev opbragt af engelsk kaperfregat CRESCENT. |
Referencer | ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Klem-2) p.46. (Feldbæk 1969 App.IV+V) Rejse til Ostindien 1794 via Portsmouth, rejsen afbrudt i Indien. (Duntzfelt) p.33. (JM) Oplysningerne i (Klem-2) stemmer ikke datomæssigt med mindre skibet blev solgt direkte fra værft, da skibet blev bygget august 1794, skifter navn og sejler til Ostindien 1794. (Duntzfelt) p.78: Skibet købt af Henry Kent blev solgt i Ostindien 1796-97 og andet skib anskaffet, navneændret til AMALIENBORG og det første skibs papirer overført til det nye skib. (ELI) (St.A. Kbhn. prot.pap.) 1794. (L.A.Kbh. Skipperlav. Mandtalsrulle) 1794ff. |
Tidligste år | 1794 |
Seneste år | 1797 |