Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NGFH / OXYX Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1426 NRT 838 DW 2258 + 142 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167581 Byg.nr. 0174
Byg.år 1925 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1925-09-26. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 249,5 x 38,1 x 15,2 / 18,3 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 880 iHK triple expansion type fra værftet.
TeknikFart 10 knob. 2 dæk, welldæk type.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Heimdal D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Oplagt 1940-04-09 i Dublin. Lå sidst i april i Cork, Irland. Overt. 1940-05-00 af Ministry of War Transport, og næ. AARO, management hos The Northern Coal & Shipping Co., Newcastle. Forlist 1944-10-06 efter kollision på Omaha Beach.
ReferencerHSM R-06. HSM R-18. FEN-09-1172. Årbog 1982-06. Årbog 1999-04. U2. F2. H&S registr.H&S 1996:3174. SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) Lå 1940-04-09 i Dublin, men blev hurtigt overtaget af Ministry of War Transport og tildelt hhv. The Northern Coal & Shipping Co. i Newcastle og Alan Steamship Co. i London. Anvendt ved invasionen i Normandiet, hvor den 1944-06-10 kolliderede med norske S/S LYSLAND i invasionshavnen ved Omaha Beach og blev totalt vrag. (H&S 1996:3174 = HSM R-06 + R-18) Middelspantegning og linjetegning. (CARL) p.285. (BOG) Årbog 1982 p.108. + Årbog 1999 p.114. (Tortzen1-4) Krigshistorie 3:3 + 6:13:5(B) + 6:slut:2 + 7:4:7 + 8:15:2 + 9:1 + 10:2:2 + 12:15:3 + 12:25:6 + 13:15:10 + 13:16:2,4 + 13:18:5-7 + 13:19:4,6.
Tidligste år
 
1925 Seneste år
 
1944
Reference : Foto af AARØ