Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NWGV / OYED Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype PA / LST
BRT 1670 / 1668 NRT 920 DW 767 + 145 Klstr. -
BT - NT - IMO 5604183 Byg.nr. 0155
Byg.år 1918 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1917-10-20. Afleveret 1918-12-17. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 270,4 x 40,2 x 14,3 / 17,8 feet (kend.) Lgd.o.a. 283,8 feet. Maskine Dampmaskine, 2040 iHK, triple expansion maskine af værftets type.
Teknik2 dæk, awningdæk type.
Person-info-
Reg.by Ålborg Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til DFDS, København. Rederi
før - efter
Beslaglagt 1944-04-18 af besættelsesmagten. Saboteret 1945-04-11, sunket, hævet, rep. hos B&W fra 1945-04-22. Forlist 1948-06-11 i Kattegat efter minesprængning.
ReferencerHSM R-17. H2. B2. F2. HSM R-54. FEN-04-0502. FEN-04-0661. Årbog 1982-06. H&S registr.H&S 1992:0399. H&S 1996:3155. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3155 = HSM R-17) Linjetegning. (H&S 1992:0399 = HSM R-54) Profile and deck plans. (Fred.) + (Krigsforlis) nr.98. + (Søulyk.) 1940 nr.182: Havareret 1940-10-11 ved minesprængning ud for Gilleleje 2,5 sm EtS for Gilleleje Flak, rep. og igen i fart. (Krigsforlis) nr.591. (Søulyk.) 1945 nr.197. Saboteret 1945-04-11 efter beslaglæggelse af Besættelsesmagten, fortøjet ved Asiatisk Plads. Forlist 1948-06-11 i Ålborg Bugt efter minesprængning. Sunket, vraget senere bortsprængt. 41 pax og 7 besætningsmedlemmer omkom. (H&S 1996:3155) HSM-karton: Specifikationshæfte. Konstruktionstegninger ca. 150 stk. Korrespondance. Kollideret 1947-06-27 i Sundet mellem Hven og Helsingør i tæt tåge med Ove Skous METTE SKOU (ID=11321). (FEN-04-0661) Om forliset 1948. (BOG) Årbog 1982 p.101. (Tortzen4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.705. (Søulyk.) 1948 nr.255. Forlisposition 1948-06-11 var 56.47'9 N og 010.55'6 E.
Tidligste år
 
1918 Seneste år
 
1948
Reference : Foto af KJØBENHAVN / KØBENHAVN (II)
Reference : Udklip og artikler om KJØBENHAVN / KØBENHAVN (II) minesprængning.