Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NHKW / OZJE Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1595 NRT 934 DW 2329 + 151 Klstr. -
BT - NT - IMO 5606938 Byg.nr. 0191
Byg.år 1929 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1929-08-07. Afleveret 1929-09-12. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 253,5 x 39,1 x 15,4 / 18,4 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 790 iHK 4 cyl. = db. compound type, Lenz type. L.E.S. Compound. 2 kedler for kul.
TeknikFart 12 knob. 2 dæk, welldæk type. 4 lastrum, 4 luger, 4 bomme.
Person-infoKaptajn N.P. Troest, fra nybygn. i 1929. Besætning 23 mand.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Torm D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Var 1940-04-09 på rejse Dakar til Marseilles. Beslaglagt 1940-04-19 i Oran af Frankrig og næ. til SAINT DENIS. Lå sidst i april 1940 i Marseille. I 1940-06 overført til Frie Franske. Forlist 1941-12-09 ved Balearerne efter torpedering af tysk U-652, sunket. (Tortzen4) 13:4:5 og 13:8:2.
ReferencerHSM R-21. Årbog 1950-01. U2. F2. H&S registr.H&S 1996:3191.
Bemærkninger(H&S 1996:3191 = HSM R-21) Linjetegning. (H&S 1996:3191) HSM-karton: Projekteringsmateriale, beregninger, kontrakt, specifikationer. Konstruktionstegninger ca. 85 stk. (Fred.) Forlist 1941-12-09 under fransk flag i Middelhavet ved Balearerne efter torpedering af tysk ubåd U-652. (MK 20) 1998: Artikel af Chr. Lund om skibe under fransk kontrol i WW2 side 47-62 med angivelse af datoer for aktiviteter i WW2. (BOG) Årbog 1950 p.10, 13. (Erikd.) p.70f: Data, tegning. (Tortzen1-2, 4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.211. Forlisårsag ukendt. (Søulyk.) 1941 nr.334. (Rasmussen, 1991) =(MK-15) Hele bindet med dagbøger skrevet af styrmand Erik Rasmussen 1939-1943.
Tidligste år
 
1929 Seneste år
 
1941
Reference : Sejlads under krigen 1939 – 1945 ude og hjemme i D/S TORM i S/S VIOLA, S/S ALICE og S/S GUDRUN.