Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OZIH Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 2369 NRT 1368 DW 3267 + 233 Klstr. -
BT - NT - IMO 5537538 Byg.nr. 0241
Byg.år 1937 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1936-12-21. Afleveret 1937-02-12. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 290,0 x 42,6 x 21,3 feet (LR) Lgd.o.a. 306,0 feet (LR) Maskine Dampmaskine, 1800 iHK, 3-cyl. compoundmaskine + LV-turbine af værftets type.
TeknikFart 12 knob. 1 dæk, 2 master, 4 lastrum, 4 luger, maskinen agter. Indrettet for kullast. Isklasset.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til VAIKA (Pa.)
Rederi B. til Det Danske Kulkompagni A/S, København. Rederi
før - efter
Havari 1940-01-09 i Nordsøen efter flyangreb. Rep. Forlist 1943-12-16 i Bremen, sunket efter flybombeangreb. Hævet 1944, slæbt til Helsingør, rep., afleveret 1945-08-00. Solgt 1962-02-00 A. til Co. Maritima Virona SA, Colon, Panama, og næ. til VAIKA. Oph. 1969-03-29 i Bilbao.
ReferencerHSM R-32. HSM R-41. Årbog 1982-06. Årbog 2007-05. FEN-10-1337. H2. F2. H&S registr.H&S 1996:3241. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3241 = HSM R-32 + R-41) Linjetegning med tværskibslinjer, senterlinjer for for- og agterpart. Gælder også for byg. nr. 269 JULIUS MADSEN. (Fred.) Havareret 1940-01-09 i Nordsøen ved den engelske kyst efter tysk flyangreb. 2 mand omkom. Igen angrebet 1943-12-16 i Bremen havn og sunket efter engelsk flyangreb. 4 mand omkom. Vraget bjærget, slæbt til Helsingør, rep. til aflevering 1945-08-00. (H&S 1996:3241) 353 stk. konstruktionstegninger pakket i 5 kartoner. (Mir.) (BOG) Årbog 1982 p.11, 115 + Årbog 2007 p.50, 55. (Tortzen2, 4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.12. (Krigsforlis) nr.452. (Søulyk.) 1943 nr.176. Havareret, men rep.
Tidligste år
 
1937 Seneste år
 
1969
Reference : Foto af IVAN KONDRUP