ID-nummer | 10472 |
Skibsnavn | KARLA (II) |
Kend.bogstav. | NCDW / OUHU |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST / KABEL |
BRT | 941 / 1143 |
NRT | 548 |
DW | 1470 + 90 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5605096 |
Byg.nr. | 0147 |
Byg.år | 1920 |
Værft | Atlas-Werke. Afløb 1920-03-06. Afleveret 1920-05-15. |
Byg.by | Bremen |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 224,3 x 33,0 x 14,1 / 16,9 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 112 nHK, 590 iHK, triple expansion maskine af værftets type. 2 kedler. |
Teknik | Fart 10 knob. 1 dæk. 2 master. Fragtskib omb. efter WW2 til kabelskib. |
Person-info | Besætning 44 mand i 1947. |
Reg.by | Esbjerg / København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Vesterhavet D/S A/S = JL, Esbjerg. Solgt 1941-02-28 A. til Det Store Nordiske Telegrafselskab A/S, København, uden næ. Fortsatte til 1945 i hjemmeflåden som fragtskib for JL. |
Rederi før - efter | Omb. 1945 til kabelskib hos B&W. Forlist 1947-01-01 i Finske Bugt efter minesprængning. |
Referencer | Fartøj BYG K-15. FEN-03-0300. FEN-13-1836. Årbog 2007-05. H2. F2. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:1446. SR-foto. |
Bemærkninger | (Frivagten) 1941-04, nr.15: Efter salget til Store Nord. fortsatte skibet at sejle fragt for JL. (H&S 1996:1446 = BYG K-15) 7 stk. foto af besætningsmedlemmer ved hjemkomst efter forlis. (Fred.) + (Søulyk.) 1947 nr. 198: Forlist i Finske Bugt under udbedring af kabler fra Libau til Jollas og med assistance af minestrygere. Minesprængt, sank hurtigt, redningsbåd kæntret, 16 mand omkom, 1 såret, 28 mand bjærget. (BOG) Årbog 2007 p.52, 56. (Mir.) Forlisposition 59.30 N og 023.08 E. (Tortzen2) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.690. (Søulyk.) 1947 nr.198. Forlisposition 1947-01-01 var 59.30 N og 023.08 E. |
Tidligste år | 1920 |
Seneste år | 1947 |