ID-nummer | 10550 |
Skibsnavn | SELMA |
Kend.bogstav. | OZOH |
Sam-kode | SAM-0781 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1392 / 1512 |
NRT | 741 / 768 |
DW | 2302 + 188 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5030426 |
Byg.nr. | 0284 |
Byg.år | 1937 |
Værft | Fredriksstad Mekaniske Verksted A/S. Afløb 1937-09-23. Afleveret 1937-10-26. |
Byg.by | Fredrikstad |
Byg.land | Norge |
Dimension | 265,0 x 42,1 x 13,9 / 16,7 feet (kend.) Lgd.o.a. 282,0 feet. |
Maskine | Dampmaskine 930 iHK 4-cyl. dobbelt compoundmaskine af værftets type. Kedler på dæktype. |
Teknik | 2 dæk, åben shelterdæk type. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | SELMA DAN |
Rederi | B. til JL, Vesterhavet D/S A/S, København. |
Rederi før - efter | Oplagt 1940-04-09 c. i Talcahuano, Chile. Lå sidst i april 1940 stadig i Valparaiso. Beslaglagt 1941-02-16 / 1941-05-12 af Chile og næ. til ELQUI. Formelt overt. 1944-04-29 af rederiet JL, Ocean A/S, Kbh., hjs. Esbjerg. Tilbageleveret 1946-01-26 til JL, Rederiet Ocean A/S og næ. til SELMA DAN. |
Referencer | Fartøj BYG K-18. FEN-03-0357. U2. ORG-0. |
H&S registr. | H&S 1996:1561. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1561 = BYG K-18) Hæfte om motorer, hvori er kapacitetsplan af skibet. (Fred.) (MK 22) 2000: Artikel af Chr. Lund om skibe beslaglagt i Sydamerika under WW2 med en del data om aktiviteterne, side 123-131. (Mir.) (Frivagten) 1937 nr.3: Oplysninger om kedelarrangement med dampkedlerne placeret på hoveddækket tæt på centerlinjen og kulbunkers mod skibssiderne samt i dæksopbygning over kedelrum og fyrrum. Udviklet på Fredriksstad Mekaniske Verksted af direktør Meldahl. I 1937 var bygget 12 skibe med systemet. (Tortzen1-3) Krigshistorie. |
Tidligste år | 1937 |
Seneste år | 1946 |