Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NJBV / OUKV Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1494 NRT 881 DW 2550 + 146 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167473 Byg.nr. 0196
Byg.år 1930 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1930-04-02. Afleveret 1930-05-13. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 253,4 x 38,1 x 15,2 / 18,3 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 760 iHK db. compound type, Lenz type. L.E.S. Compound.
TeknikFart 10,5 knob. 2 dæk, welldæk type.
Person-infoKaptajn E. Rathje, fra nybygn. i 1930.
Reg.by Helsingør Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Heimdal D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Overt. 1940-04-09 af Ministry of War Transport, London, overtaget i Gibraltar og lå sidst i april 1940 stadig i Gibraltar. Totalforlist 1941-05-01 i Atlanten ud for Afrikas vestkyst efter torpedering af tysk ubåd.
ReferencerU2. F2. FEN-09-1180. Årbog 1982-06. Årbog 1999-04. H&S registr.H&S 1996:3196. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3196) HSM-karton: Konstruktionstegninger 9 stk. (Fred.) Forlist 1941-05-01 på rejse fra Bathurst til England med jordnødder. Blev torpederet på 8.35 N og ca. 16 W af tysk U-103. 1 mand omkom, resten i bådene 58 timer til Los-øerne Fransk Guinea. (CARL) p.285. (Mir.) Forlisposition var 8.35 N og 016.17 W. (BOG) Årbog 1982 p.106f. + Årbog 1999 p.114, 122. (Tortzen1-4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.146. Forlisposition 8.30 N og 015.30 W. (Søulyk.) 1946 nr.109-II.
Tidligste år
 
1930 Seneste år
 
1941
Reference : Foto af SAMSØ samt avisnote 1941-08-09 om krigsforliset.