ID-nummer | 10660 |
Skibsnavn | MARIE SKOU (I) |
Kend.bogstav. | OYAY |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 5906 |
NRT | 3577 |
DW | 9250 + kul |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5605958 |
Byg.nr. | 0415 |
Byg.år | 1923 |
Værft | Fr. Krupp AG - Germaniawerft. Afløb 1923-04-13. Afleveret 1923-05-00. |
Byg.by | Kiel |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 393,4 x 54,3 x 31,5 / 33,8 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 2600 iHK triple expansion maskine af værftets type, oliefyret, 3 kedler. |
Teknik | Fart 11 knob. 2 dæk. 5 luger, 2 master. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | TIJUCA (Ty.) |
Omdøbt til | VIVA II (Pa.) |
Rederi | B. til Norddeutscher Lloyd, Bremen som LUDWIGSHAFEN, fra 1934 hos H'bg-Südamerik. D/S, H'bg., som TIJUCA. Indfl. 1946 til Danmark som krigsskadeserstatning. Solgt 1947-12-08 A. og 1948-04-26 R. til Ove Skou D/S A/S, København, og næ. til MARIE SKOU. |
Rederi før - efter | Solgt 1956-06-01 R. til Viva Co. Maritima Ltda., Panama, og næ. til VIVA II. Oph. 1959-07-00 i Tyskland DDR. Iflg. (Mir.) oph. i Hamburg 1960-08-00. |
Referencer | F2 som tysk. FEN-11-1530. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:1573. SR-foto. |
Bemærkninger | (Fred.) p.308: Som tysk minesprængt 1945-03-18 ved Sjællands Rev, bjærget til Århus. Overgivet 1946-01-10 til Ministry of War Transport, London. Overdraget 1946 til danske stat som krigsskadeerstatning fra Tyskland. (H&S 1996:1573) Beskrivelse af hændelse på Whampoa Red 1951-06-21 hvor M/S MARIE SKOU blev beskudt af kinesiske styrker. Kaptajnens uofficielle rapport til rederiet Ove Skou. (Mir.) Iflg. (Fred.) og Thorsøe oph. i Rostock. |
Tidligste år | 1923 |
Seneste år | 1960 |