ID-nummer | 10864 |
Skibsnavn | GRETE |
Kend.bogstav. | NJRK / OZME |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1563 |
NRT | 909 |
DW | 2234 + 166 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5607552 |
Byg.nr. | 0202 |
Byg.år | 1931 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1931-05-30. Afleveret 1931-08-06. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 253,5 x 39,1 x 15,4 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 780 / 1090 iHK double compoundmaskine, værftets type. |
Teknik | Fart 12,5 knob, 2 dæk, welldæk type. |
Person-info | Kaptajn Schrøder fra nybygning. Kaptajn A. Roesen / Roessen ved forliset. |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til JL, Vesterhavet D/S A/S, København. |
Rederi før - efter | Oplagt 1940-04-09 i spansk havn. Fra 1941 chartret af spanske regering. Lå sidst i april 1940 i Valencia, Spanien. Overtaget 1942-05-15 af JL, Rederiet Ocean A/S, København. Forlist 1943-02-11 i Middelhavet ud for Cape Oropesa efter torpedering af allieret krigsskib. Sunket. |
Referencer | ORG-N. U2. F2. Årbog 1992-06. Årbog 1994-03. |
H&S registr. | H&S 1996:3202. |
Bemærkninger | (H&S 1996:3202) Nogel konstruktionsmaterialer i HSM-arkivkarton. (Fred.) Forlist 1943-02-11 i Middelhavet på rejse Valencia til Marseilles med frugt, efter torpedering af allieret krigsskib. Sunket tæt på Onopesa fyr. Besætningen optaget af spansk skib. (BOG) Årbog 1992 p.110 + Årbog 1994 p.29f, 39: Bygning og krigshistorie. (Tortzen3) p.131f: Skibet lå i Valencia 1940-04-09. Kaptajnen adlød kun ordrer fra direktør Tage Nielsen. (Frivagten) 1943-03-22: Rederiet Oceans sidste skib i fart, resten er forlist eller beslaglagt. (Tortzen1-4) Krigshistorie. Ubåden TORBAY affyrede torpedoen. (Krigsforlis) nr.351. Forlisposition 1,25 sm fra Orepesa Fyr. (Søulyk.) 1943 nr.136. (Mir.) |
Tidligste år | 1931 |
Seneste år | 1943 |