Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OZBH Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1700 NRT 973 DW 2655 + 245 Klstr. -
BT - NT - IMO 5608320 Byg.nr. 0239
Byg.år 1936 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1936-10-03. Afleveret 1936-11-23. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 292,0 x 41,7 x 16,4 / 19,6 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 1550 iHK 3-cyl. compoundmaskine + LT turbine af værftets type med nr. 326.
TeknikFart 12,5 knob. 2 dæk, shelterdæk type, krydserhæk.
Person-info-
Reg.by Esbjerg / København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til RAPEL (Chile)
Rederi B. til JL, Vesterhavet D/S A/S, København. Fra 1938-02-12 overtaget af Rederiet Ocean A/S, København. Rederi
før - efter
Oplagt 1940-04-09 i Talcahuano, Chile. Fra 1940-09-04 hjs. København. Beslaglagt 1941-02-15/16 af Chile, og næ. til RAPEL. Forlist 1944-05-15 i Magellansstrædet efter kollision (iflg. Fred.) men efter grundstødning iflg. Lund og Tortzen og JL. Rendt på klipper i Guia Narrows i Magellanstrædet. Totalt vrag og kondemneret.
ReferencerFEN-03-0275. U2. F2. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:3239. SR-foto.
Bemærkninger(H&S 1996:3239) Fotos arkiveret. (Fred.). (MK 22) 2000: Artikel af Chr. Lund om skibe beslaglagt i Sydamerika under WW2 med en del data om aktiviteterne, side 123-131. (Tortzen 3) side 90. (BOG JL-bøger) (Tortzen1-3) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.485. (Søulyk.) 1944 nr.112. Forlisårsag ikke angivet. (Mir.) Forlisposition 50.45 S og 074.25 W. Grundstødt og grundsat. Besætningen bjærget.
Tidligste år
 
1936 Seneste år
 
1944
Reference : Foto af FRIDA (II)