Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NKVR Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 94,81 / 95 / 115 NRT 46,93 / 47 / 65 DW - Klstr. 32,5
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1853 Værft Skibsbygmester Peter Jørgensen. Afløb 1852. Afleveret 1853-04-14. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 117-1 x 15-3 x 7-3 fod (hoved.) 115 x 15,4 x 8,1 fod el. feet (Prior). Maskine Dampmaskine 70 nHK fra Baumgarten & Burmeister. En af deres første sømaskiner. + Sejl. Skonnertrigning.
TeknikMat. kravel af eg, mahogni og fyr, diagonalbygget uden spanter, 1 dæk, 2 master med rigning, hækbygget med rundt spejl, skarp stævn.
Person-infoKaptajn C. Luge, 1853. Kaptajn Jespersen, 1860. Kaptajn Weidemann, 1871.
Reg.by København / Korsør / Sallingsund Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Generalpostdirektoratet, Det kgl. danske Postvæsenet, København. Hjs. 1852-1856 i København. I ruter Kalundborg - Århus, Korsør - Århus og Nyborg. Overtaget 1883-03-27 af De Sjællandske Statsbaner, Korsør. Rederi
før - efter
Overtaget 1887-05-26 af DSB med hjs. Korsør 1858-1871. Sejlede 1887 Oddesundoverfarten. Fra 1889 hjs. Sallingsund. Oph. 1892-10-31 i Nykøbing M.
ReferencerP&T. ORG-N. H&S registr.-
Bemærkninger(Fred.) p.90 G: Data. + (Fred. P&T). (Sophus W. Rasmussen, Livserindringer, 2008) p.299: Hele Dampskibsforbindelsen mellem Jylland og Sjælland ad Postruten Kallundborg-Aarhus bestod den Gang i en lille Damper GERDA, det første Dampskib, der var bygget i Kjøbenhavn, den var uden Spanter [og med] ... krydslagte Mahogniplader og blev bygget på Jacob Holms Plads - .. senere ... kaldtes den Sukkerskibet med Glashjulene paa Grund af sin Spinkelhed. (Prior) Bygget i udlandet. Besejlede ruter på Århus, Korsør, Kalundborg, Strib og Fredericia. Maleri af Echardt på H&S. (ID3484) p.108: Data og kilder.
Tidligste år
 
1853 Seneste år
 
1892