ID-nummer | 10980 |
Skibsnavn | GERDA |
Kend.bogstav. | NKVR |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib / hjulskib |
Brugstype | PA |
BRT | 94,81 / 95 / 115 |
NRT | 46,93 / 47 / 65 |
DW | - |
Klstr. | 32,5 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1853 |
Værft | Skibsbygmester Peter Jørgensen. Afløb 1852. Afleveret 1853-04-14. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 117-1 x 15-3 x 7-3 fod (hoved.) 115 x 15,4 x 8,1 fod el. feet (Prior). |
Maskine | Dampmaskine 70 nHK fra Baumgarten & Burmeister. En af deres første sømaskiner. + Sejl. Skonnertrigning. |
Teknik | Mat. kravel af eg, mahogni og fyr, diagonalbygget uden spanter, 1 dæk, 2 master med rigning, hækbygget med rundt spejl, skarp stævn. |
Person-info | Kaptajn C. Luge, 1853. Kaptajn Jespersen, 1860. Kaptajn Weidemann, 1871. |
Reg.by | København / Korsør / Sallingsund |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Generalpostdirektoratet, Det kgl. danske Postvæsenet, København. Hjs. 1852-1856 i København. I ruter Kalundborg - Århus, Korsør - Århus og Nyborg. Overtaget 1883-03-27 af De Sjællandske Statsbaner, Korsør. |
Rederi før - efter | Overtaget 1887-05-26 af DSB med hjs. Korsør 1858-1871. Sejlede 1887 Oddesundoverfarten. Fra 1889 hjs. Sallingsund. Oph. 1892-10-31 i Nykøbing M. |
Referencer | P&T. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.90 G: Data. + (Fred. P&T). (Sophus W. Rasmussen, Livserindringer, 2008) p.299: Hele Dampskibsforbindelsen mellem Jylland og Sjælland ad Postruten Kallundborg-Aarhus bestod den Gang i en lille Damper GERDA, det første Dampskib, der var bygget i Kjøbenhavn, den var uden Spanter [og med] ... krydslagte Mahogniplader og blev bygget på Jacob Holms Plads - .. senere ... kaldtes den Sukkerskibet med Glashjulene paa Grund af sin Spinkelhed. (Prior) Bygget i udlandet. Besejlede ruter på Århus, Korsør, Kalundborg, Strib og Fredericia. Maleri af Echardt på H&S. (ID3484) p.108: Data og kilder. |
Tidligste år | 1853 |
Seneste år | 1892 |