ID-nummer | 11034 |
Skibsnavn | CARL |
Kend.bogstav. | OYYJ |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | PA |
BRT | 356 |
NRT | 202 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0354 |
Byg.år | 1884 |
Værft | Motala Mekaniska Verkstad A/B. Afløb 1884-08-17. |
Byg.by | Norrköping |
Byg.land | Sverige |
Dimension | 144,7 x 24,6 x 10,3 feet (kend.) Lgd.pp. 144-0 fod, Br.p.sp. 24-5 fod Dybgang 9-10 fod. |
Maskine | Dampmaskine 385 iHK 2-cyl. compoundmaskine af værftets type. |
Teknik | Fart 11 knob. 1 dæk. 69 pax, senere 150, under krigen 12 senere forhøjet til næsten 200 pax. |
Person-info | - |
Reg.by | Nexø |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | CARL VON LINNÉ (Sv.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Ångfartygs-A/B Linné, Stockholm, solgt 1898-03-31 til Wasa Nordsjö Ångfartygs A/B, solgt 1911 til Sverige-Nord-Finland, s. 1913-03-17 til Svea A/B Stockholm. Indfl. 1938-11-19, købebrev, til Det Østbornholmske D/S A/S, Nexø, og næ. til CARL. |
Rederi før - efter | Sejlet som afløser i 1939 og under WW2.
Solgt 1948-06-21 A. til Dalifa A/S, København, uden næ.
Forlist 1948-10-25 ved Stora Tärnskär Sydfinland efter grundstødning. Skibet sank. |
Referencer | H2. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (ELI) (Søulyk.) 1940, 1944, 1948. (UDKLIP) Fartøj spec. Forliset. (Fred.) Data. (Mk12) pp. 167-180: Skibets historie. I fart fra 1938-11-00, oplagt 1939-04-01. I fart 1940-04-09 til juni og igen fra 1940-08-21 til efter WW2, fra 1941 med 195 pax til 1945, hvor antallet en overgang blev formindsket til 12 for igen at blive forøget. Forlist 1948-10-25 på rejse Helsinki til Göteborg i orkan ud for Stora Tärnskär. (Tortzen4) Krigshistorie. |
Tidligste år | 1884 |
Seneste år | 1948 |