Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NHCS / OXQB Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1935 / 1911 NRT 1148 / 1152 DW 2890 + 300 Klstr. -
BT - NT - IMO 5606763 Byg.nr. 0108
Byg.år 1928 Værft Antwerp Engineering Co. Afløb 1928-08-14. Afleveret 1928-10-00. Reg.nr. C-539. Byg.by Hoboken Byg.land Belgien
Dimension 278,5 x 40,2 x 18,3 / 21,4 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 1000 iHK triple expansion maskine fra North Eastern Marine Engine Co., Newcastle.
Teknik1 dæk.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Jutlandia D/S A/S, København, R. 1928-10-29. Rederi
før - efter
Beslaglagt 1940-04-09 i Methil af Ministry of War Transport, England. Beslaglagt 1940-04-22 i Dunkerque af Frankrig og næ. ? Sænket 1940-05-00 i Dunkerque som havnespærring. Senere hævet og rep. af Tyskland. Tilbageleveret 1942-06-18 til rederiet og indgået i hjemmeflåden. Forlist 1943-03-16 i Nordsøen på rejse Rotterdam til Kbh. efter minesprængning og sunket ud for Terschelling.
ReferencerORG-N. U2. H2. B2. F2. Årbog 1999-04. H&S registr.H&S 1996:1580.
Bemærkninger(ID3478) p.60ff: Beretning fra 1932-1933 fra besætningsmedlem på dækket. (MK 20) 1998: Artikel af Chr. Lund med data om skibets aktiviteter under WW2, side 47-62. (Fred.) Deltog i evakueringen af Dunkerque. Beskadiget af tyske luftangreb. Efterfølgende slæbt til København og rep. (Uoverensstemmelse med detaljer i MK 20). Minesprængt i Nordsøen. Alle 19 mand bjærget. (H&S 1996:1580) Ordrebog I/128: Værftsleverance ved reparationen i 1942, ordret 1942-09, leveret delvis 1943-01-00 af nautik. (Fred.) (BOG) Årbog 1999 p.102, 115. (Tortzen1-2, 4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.46. havareret 1940-04-02 10 sm fra Fair Isle efter bombning fra fly. (Krigsforlis) nr.65. Havareret 1940-05-27 i Dunkerque efter bombning fra fly. (Krigsforlis) nr.362. Forlisposition 4 sm SW for Terschelling Fyr. Senere bjærget og rep. (Søulyk.) 1943 nr.252.
Tidligste år
 
1928 Seneste år
 
1943