Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OYCH Sam-kode - Rig-Maskine Motorskib Brugstype LST
BRT 4460 / 6456 NRT 2684 DW 8300 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167575 Byg.nr. 0067
Byg.år 1935 Værft Nakskov Skibsværft A/S. Afløb 1935-08-24. Afleveret 1935-10-09. Byg.by Nakskov Byg.land Danmark
Dimension 390,8 x 56,4 x 24,9 feet (kend.) Maskine Diesel 3750 iHK fra 2 B&W 5-cyl. 2SA motorer til dobbelt skrue.
TeknikFart 13 knob. 2 dæk åben shelterdæk type. 2 master.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Orient D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Var 1940-04-09 ud for Lissabon på rejse til Århus. Ankom 1940-04-11 til Falmouth, beslaglagt af England, administreret af Ministry of War Transport, London. Lå sidst i april 1940 i London. Overdraget til Frankrig. Afgik 1940-09-24 Dakar og kom igen under engelsk administration. Forlist 1942-10-30 i konvoj ved Kanariske Øer efter torpedering af tyske U-659. Sunket.
ReferencerFEN-07-0937. FEN-07-0943. Årbog 1999-04. Årbog 2001-06. Årbog 2009-05. U2. F2. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(MK 20) 1998: Artikel af Chr. Lund om skibe under fransk kontrol i WW2 side 47-62 med angivelse af datoer for aktiviteter i WW2. (Fred.) Iflg. Fred. blev skibet sunket af U-409, iflg. Lund af U-659. Omtalt af Røder i "De sejlede bare". (Mir.) (FEN-07-0943) Artikler om skibets historie, om H.C. Røder og Japan-Kina konflikt 1937. (BOG) Årbog 1999 p.95, 98f, 113, 123. + Årbog 2001 p.102. + Årbog 2009 p. 79-80, 87. (Tortzen1-4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.311. Ved forliset omkom 1 dansker og 2 udlændinge. (Søulyk.) 1946 nr.126-II.
Tidligste år
 
1935 Seneste år
 
1942
Reference : Foto af TASMANIA (I)
Reference : Artikler fra flere aviser om TASMANIAs afløb 1935, prøvetur, erindring fortalt af H.C. Røder 1957, erindring om Japans bomber over Kina 1937.