Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NCVG Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA + POST
BRT 324,57 NRT 204,48 / 240 / 160 / 200 / 212 DW - Klstr. 100 - 120
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1849 Værft C.J. May & Co., Blackwall / Finmach Man & Co. ? / Mare & Co., Thames Iron Works. Afleveret 1849-05-00. Byg.by London Byg.land England
Dimension 160,4 x 22,0 x 13,4 fod (kend.) 42,0 feet over hjulks. Maskine Dampmaskine 200 nHK fra Maudslay & Sons & Fields - Thames-Ironworks, London.
TeknikFart 10 knob. Mat. Kravel af eg. 1 dæk, 2 master. Bro mellem hjulkasser, udhængende spejl, mandlig galion. 54 køjepladser, 2 separatkahytter. 40-50 kreaturer.
Person-infoKaptajn Hedemann, 1858. Kaptajn Rambusch, 1860. Kaptajn Kraft 1862. Kaptajn Garde, 1867. Kaptajn Hollbøll, 1869. Kaptajn Søren Sophus Jespersen, 1869-07-28 og 1871.
Reg.by København / Korsør Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Købt af Flåden, mens under bygning. Ankom København 1849-05-08. Overgået til Flåden 1849-05-15. Reg. 1849-05-12. Overtaget af Postvæsenet 1851-03-31 / 1851-04-14 (sat i fart), Hjs. Korsør 1858-1879. Rederi
før - efter
Ejendomserklæring 1869-07-28 ejer: P&T, Korsør. Solgt 1879-08-26 på auktion til Hecksher & Søn for Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise, København. Oph. 1880-09-01 i Dragør (toldattest).
ReferencerP&T. Årbog 1997-06. Årbog 2006-08. FEN-08-1104. H&S registr.SR-foto. H&S 1952:0632.
BemærkningerOptræder i årbog 1977 p.137: Kollision 1856 i Storebælt med postdampskib JYLLAND. (BOG) Årbog 2006 p.111. Maleri af Carl Baagø. (Fred. specialbind P&T) Anfører bygget til P&T. (Prior) Ruter: København - Kiel 1866. Kbh. - Wismar 1851. Kbh. - Stettin, 1852. Under treårskrigen 1848-1851 anvendt som troppetransport. (MunchausIII) p.104. (Weber) p.187. (StD-2) p.443. (Mercantil Calender for 1858-59) Kaptajn Hedemann. (H&S 1952:0632) Tegning af Caroc, 1878.
Tidligste år
 
1849 Seneste år
 
1880
Reference : Tegning af EIDEREN.