Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NKWH Sam-kode SAM-0931 Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 3180 NRT 2044 DW 4873 + 327 Klstr. -
BT - NT - IMO 1104535 Byg.nr. 0305
Byg.år 1894 Værft A. Rodger & Co. Afløb 1894-05-07. Afleveret 1894-06-00. Byg.by Glasgow Byg.land Skotland
Dimension 324,5 x 43,2 x 26,4 / 27,7 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 307 nHK, 1300 iHK triple expansion maskine fra Dunsmuir & Jackson, Glasgow.
TeknikMat. stål. 2 dæk, spardæk type.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra ESROM Omdøbt til FASOLT (Ty.)
Rederi Solgt 1914-12-18 A. til Dampskibet Island A/S, København og næ. til ISLAND. Rederi
før - efter
Solgt 1914-12-22 i New York til udlandet med KR. P.A. Jensen. Solgt 1916-08-15 A. til Atlanterhavet D/S A/S, København, og frigivet af England efter i 1916 at have sejlet som opbragt med navnet ESROM, solgt uden prisedom, og næ. til ISLAND. Opbragt 1916-12-02 af tysk krigsskib og ført til Swinemünde. Prisedømt. Solgt 1920-09-10 til Emil R. Retzlaff, Stettin, og næ. til FASOLT. Oph. 1930.
ReferencerÅrbog 1986-05. H&S registr.-
BemærkningerOptræder i årbog 1986 p.136, 143, 146, 151. (Fred.) Detaljer. Opbragt 1916 af England på grund af tysk ejerkreds i skibet. Blev efterfølgende disponeret af The Shipping Controller og næ. til ESROM (UK). Frigivet igen i 1916 efter dansk ejer havde overtaget skibet. Opbragt igen 1916-12-01 nu af tysk skib, og prisedømt i Tyskland. (Mir.)
Tidligste år
 
1914 Seneste år
 
1916

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1894 - 1910 GRANARIA NKWH B. til Burrell & Son, Glasgow som STRATHCARRON, solgt 1899 til Dene Steam Shipping, Newcastle og næ. til HEATHDENE. Solgt 1900-04-28 R. til Inga D/S A/S, København, og næ. til GRANARIA.
1910 - 1914 ESROM NKWH Solgt 1910-11-09 R. til Atlantic D/S A/S, København, og næ. 1910-11-26 R. til ESROM.
1914 - 1916 NKWH Solgt 1914-12-18 A. til Dampskibet Island A/S, København og næ. til ISLAND.