ID-nummer | 11252 |
Skibsnavn | GERDA (III) |
Kend.bogstav. | NDJF / OYDQ |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1146 |
NRT | 672 |
DW | 1647 + 113 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5605364 |
Byg.nr. | 0181 |
Byg.år | 1921 |
Værft | Schiffsbau-Gesellschaft Unterweser. Afløb 1921-06-04. Afleveret 1921-08-22. |
Byg.by | Lehe |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 231,5 x 34,6 x 14,1 / 16,9 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 600 iHK Atlas turbinemaskine. 1926 ny maskine 560 iHK triple expansion maskine fra Kjøbenhavns Flydedok. |
Teknik | Fart 9 knob. 1 dæk. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | MITRA (No.) |
Rederi | B. til JL, Vesterhavet D/S A/S, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1940-05-08 ud for Bergen efter minesprængning. Senere hævet og rep. Solgt og næ. 1941 til MITRA, næ. 1950 OLE BRATT, næ. 1952 HAITHABU, næ. 1955 til REIBEL II. Oph. 1958-07-23 i Hamburg ved Eisen und Metall KG, Lehr. |
Referencer | ORG-N. U2. F2. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (JL-bøger) (Fred.) GERDA (II) er ikke registreret, da skibet aldrig blev leveret - Se JL-bøger herom. Her registreres GERDA (III): Lå i Bergen 1940-04-09. Minesprængt 1940-05-08 ud for Bergen i nærheden af Flesland. efter tysk ordre om at gå til Stavanger / Sarpsborg. Skibet sank, blev senere hævet og overgik til ejerskab hos rederiet A. Wilhelms, Fredriksstad og i 1941 sat i fart som MITRA (No.) 2.mester omkom ved minesprængningen. (Frivagten) 1940-09, nr. 13: Omtale af omkommet maskinmester. Skibet blev solgt som vrag. (Tortzen2) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.58. Forlist efter torpedering eller minesprængning. |
Tidligste år | 1921 |
Seneste år | 1958 |