Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NJVL Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1460 NRT 926 DW 2271 + 185 Klstr. -
BT - NT - IMO 5601133 Byg.nr. 0017
Byg.år 1898 Værft Carmichael, Maclean & Co. Afløb 1898-05-21. Afleveret 1898-07-00. Byg.by Greenock / Glasgow Byg.land Skotland
Dimension 252,5 x 36,6 x 17,5 / 21,0 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 160 nHK, 800 iHK, triple expansion maskine fra Muir & Houston, Glasgow. + Skonnertrigning.
TeknikFart 10 knob. 2 dæk, welldæk type. 2 master.
Person-infoKaptajn John Petersen, 1917 til forliset, omkom ved forliset.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Cimbria D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Solgt 1914-03-21 A. til Vendila D/S A/S, København, uden næ. Forlist 1917-02-04 i Kanalen efter torpedering fra tysk ubåd.
ReferencerFEN-08-1140. F1. Årbog 1997-05. Årbog 2011-03 + -06. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) Forlist 1917-02-04 på rejse Buenos Aires til Rotterdam i Den engelske Kanal ud for Ushant efter torpedering af tysk ubåd eller minesprængt. Hele besætningen kom i redningsbåd, der kæntrede, da skibet kæntrede, og båden blev ramt af david, 7 mand reddede sig op på bådens køl, men omkom på nær 1 mand, maskinmester Barthold Erbo Axel Møller, der blev reddet, 17 omkom. (Mir.) Forlisposition 1917-02-03 var 48.46 N og 005.16 W. (BOG) Årbog 1997 p.39, 50ff + Årbog 2011 p.34 + 125-129. (Krigsforlis 1914-1918) nr. 100. Styrmand Julius James Høyer, Kbh., fik en grav på Isles of Scilly (mail-information modtaget 2017-09-16).
Tidligste år
 
1898 Seneste år
 
1917
Reference : Foto af LARS KRUSE (I)