Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NLPR Sam-kode - Rig-Maskine Bramsejlsskonnert 3-m. Brugstype LST
BRT 235 NRT 205 / 198,67 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. 0001
Byg.år 1901 Værft Skibsbygmestrene Chr. P. Jensen & H.C. Poulsen, Bregninge Skov. Afleveret (registreret R.) 1901-09-23. Byg.by Troense, Svendborg Byg.land Danmark
Dimension 113,0 x 27,4 x 11,9 feet (kend.) Maskine Sejl. Bramsejlsskonnertrigning 3-m.
TeknikMat. kravel af eg. 1 dæk, 3 master.
Person-infoKaptajn H.A. Møller, Svendborg, fra ny. Kaptajn H.V. Petersen, Svendborg.
Reg.by Svendborg Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Sejlskibsselskabet 3mst Skonnert Gæa A/S = C.V. Petersen A/S, Svendborg, BR. kaptajn Carl Valdemar Petersen, Svendborg. Rederi
før - efter
Forlist 1914-08-27 på rejse fra Sunderland til Svendborg. Sank i Nordsøen efter minesprængning.
ReferencerORG-N. Årbog 2011-03. F1. H&S registr.-
Bemærkninger(StD-2) p.22f. + (Søforklaringer 1914-1918) No. 3, p.4. (Fred.) Forlist 1914-08-27 på rejse fra Sunderland til Svendborg efter minesprængning ca. 28 sømil WSW for Sunderland. Skibet sank hurtigt, og de overlevende kom ikke i bådene, men måtte holde sig oppe i vandet ved hjælp af vraggods, indtil de fire overlevende efter ca. en halv time blev taget op af HMS Torpedobåd No. 13 og landsat i North Shields. 3 mand omkom. Det var første danske forlis under WW1. (BOG) Årbog 2011 p.34: Vedr. søfartsmonumentet på Langelinie. (ID=3486) p.231: Data. (ID=93) p.56: Omtale. (ID=491) p.94ff. Kort historie om rederiaktieselskabet med kapital på 60.000 kr. Gengivelse af foto af skibet ved værftet 1901 + p.158 foto af værftet i Bregninge Skov med GÆA på bedding.
Tidligste år
 
1901 Seneste år
 
1914