ID-nummer | 11393 |
Skibsnavn | GÆA |
Kend.bogstav. | NLPR |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bramsejlsskonnert 3-m. |
Brugstype | LST |
BRT | 235 |
NRT | 205 / 198,67 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0001 |
Byg.år | 1901 |
Værft | Skibsbygmestrene Chr. P. Jensen & H.C. Poulsen, Bregninge Skov. Afleveret (registreret R.) 1901-09-23. |
Byg.by | Troense, Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 113,0 x 27,4 x 11,9 feet (kend.) |
Maskine | Sejl. Bramsejlsskonnertrigning 3-m. |
Teknik | Mat. kravel af eg. 1 dæk, 3 master. |
Person-info | Kaptajn H.A. Møller, Svendborg, fra ny. Kaptajn H.V. Petersen, Svendborg. |
Reg.by | Svendborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Sejlskibsselskabet 3mst Skonnert Gæa A/S = C.V. Petersen A/S, Svendborg, BR. kaptajn Carl Valdemar Petersen, Svendborg. |
Rederi før - efter | Forlist 1914-08-27 på rejse fra Sunderland til Svendborg. Sank i Nordsøen efter minesprængning. |
Referencer | ORG-N. Årbog 2011-03. F1. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (StD-2) p.22f. + (Søforklaringer 1914-1918) No. 3, p.4. (Fred.) Forlist 1914-08-27 på rejse fra Sunderland til Svendborg efter minesprængning ca. 28 sømil WSW for Sunderland. Skibet sank hurtigt, og de overlevende kom ikke i bådene, men måtte holde sig oppe i vandet ved hjælp af vraggods, indtil de fire overlevende efter ca. en halv time blev taget op af HMS Torpedobåd No. 13 og landsat i North Shields. 3 mand omkom. Det var første danske forlis under WW1. (BOG) Årbog 2011 p.34: Vedr. søfartsmonumentet på Langelinie. (ID=3486) p.231: Data. (ID=93) p.56: Omtale. (ID=491) p.94ff. Kort historie om rederiaktieselskabet med kapital på 60.000 kr. Gengivelse af foto af skibet ved værftet 1901 + p.158 foto af værftet i Bregninge Skov med GÆA på bedding. |
Tidligste år | 1901 |
Seneste år | 1914 |