Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NGCR Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 2060 / 2059,60 NRT 1460,19 DW 2710 + 310 Klstr. -
BT - NT - IMO 5600487 Byg.nr. 0178
Byg.år 1893 Værft B&W. Afløb 1893-06-03. Afleveret 1893-07-22. Bilbrev 1893-07-20. Byg.by København Byg.land Danmark
Dimension 274,4 x 36,6 x 16,8 / 18,3 fod, maskinrum 40,8 fod (kend.) Maskine Dampmaskine 200 nHK, 1100 iHK triple expansion type fra værftet med 2 kedler.
TeknikFart 10 knob. 2 dæk, welldæk type, 2 master, lodret stævn, rundt spejl, 4 luger.
Person-infoKaptajn C.L. Christensen, 1916 til forliset.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Dampskibet Skjold A/S, København, senere ændret rederinavn til Skjold D/S A/S, Kbh. Rederi
før - efter
Forlist 1916-12-30 på rejse fra Tunis til Leith med fosfat i Biscayen. Prisedømt 1918-03-26 i Berlin.
ReferencerFEN-10-1276. F1. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) (JM) (Krigsforlis 1914-1918) p.228ff: Forlist 1916-12-30 i Biscayen på rejse fra Tunis til Leith med fosfat. Stoppet af tysk ubåd, der efter DANMARKs besætnings havde haft nogle forgæves ture med redningsbåde til og fra ubåden og en nats sejlads mod Nordspaniens kyst fik ordre til at sejle ubådsfolk om bord, hvor de anbragte bomber. Skibet sænket, besætningen i bådene sejlede til kysten ved Vivero og landsat der. (Mir.) Forlisposition, da ubåd U-79 sænkede skibet med bomber var 5 sm N for Vivero Bay på 45.55 N og 008.00 W på rejse fra Tunis til Leith med fosfat.
Tidligste år
 
1893 Seneste år
 
1916
Reference : Foto af DANMARK