Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NWPQ Sam-kode SAM-1209 Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 411,43 / 324 NRT 259,31 / 172 DW 500 Klstr. -
BT - NT - IMO 5617227 Byg.nr. 0125
Byg.år 1876 Værft Sir Raylton Dixon & Co. Afløb 1876-04-08. Afleveret 1876-05-19. Bilbrev 1876-05-19. Byg.by Middlesbrough Byg.land England
Dimension 176,9 x 21,6 x 10,2 fod, maskinen 44,2 fod, over hjulkasser 40,6 fod (hovedd.) Maskine Dampmaskine 130 nHK, 480 iHK fra 2 stk. 2-cyl. compoundmaskine fra T. Richardson & Sons, West Hartlepool.
TeknikMat. klink af jern. 1 dæk, 2 master, rundt spejl.
Person-infoKaptajn Marius Niels Svarrer, 1917-10 til forliset.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra DRONNINGEN Omdøbt til -
Rederi Solgt 1916-12-07 R. til Dansk Gemyse og Kartoffel Eksport A/S, København, og næ. til SAMSØ, hjs. Kalundborg. Rederi
før - efter
Omb. 1916 til motorskib. Forlist 1918-05-01 i Nordsøen ud for Tynefloden efter tysk torpedering eller minesprængning. Kaptajnen mente en torpedo.
ReferencerFEN-04-0453. Årbog 2011-03. F1. KOP-1. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) Omb. 1916 til motorskib med 160 iHK Bolinders motor 4-cyl. 2SA. Ommålt til 324 BRT, 172 NRT, dimensioner 179,2 x 22,3 x 10,3 feet (kend.). Forlist 1918-05-01 på rejse fra Århus til London med maskingods. Blev torpederet - eller minesprængt - ud for Tynefloden. 9 personer omkom og 3 blev bjærget ef engelsk orlogsmand. (BOG) Årbog 2011 p.28. (Skibsforlis 1914-1918) nr.233.
Tidligste år
 
1916 Seneste år
 
1918

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1876 - 1916 DRONNINGEN NWPQ B. til H/S Dronningens Steam Ship Co., Kristiansand, som DRONNINGEN. Indfl. 1888-06-06, skøde, til DFDS, København, uden næ., hjs. København.
1916 - 1918 NWPQ Solgt 1916-12-07 R. til Dansk Gemyse og Kartoffel Eksport A/S, København, og næ. til SAMSØ, hjs. Kalundborg.