Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NHKL Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 253,32 / 306 / 295 NRT 136,76 / 119 DW 85 / 105 Klstr. -
BT - NT - IMO 5608930 Byg.nr. 0072
Byg.år 1872 Værft J. Wigham Richardson & Co. Afløb 1871-09-30. Afleveret 1872-01-13. Bilbrev 1872-01-08. Byg.by Newcastle Byg.land England
Dimension 135,2 x 24,6 x 11,5 fod (kend.) Maskine Dampmaskine 85 nHK, 280 iHK, 2-cyl. compoundmaskine fra Thompson, Boyd & Co., Newcastle.
TeknikFart 8 knob. Mat. klink af jern, 1 dæk, 2 skorstene, enkeltsporet for 5-6 jernbanevogne. 300 pax.
Person-info-
Reg.by Fredericia / København / Sallingsund Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til De Jydsk-Fyenske Statsbaner, Fredericia, i fart fra 1872-03-19. Rederi
før - efter
Overgået 1883 til De sjællandske Statsbaner og i Københavns Register. Overgået 1885 til DSB. I 1884 på ruten Masnedø - Orehoved. I 1892 på ruten Sallingsund og senere Oddesund-overfarten. Solgt 1922-10-09 R. til Petersen & Albeck, København, for oph.
ReferencerDSB. FEN-05-0708. ORG-N. H&S registr.SR-foto. H&S 1940:0006.
BemærkningerOgså benyttet navnet LILLEBELT. (Fred.) Danmarks første jernbanefærge. Forskellige målinger i skibslisterne for 1883 og for 1896 til 1921, 1921 var 295 BRT og 119 NRT og 105 DWt. Note om i fart Ålborg - Nørresundby men uden årstal. (Fredfeldt) I fart Fredericia - Strib 1872-1884, og Masnedø - Orehoved 1884-1892 og Nykøbing M. - Glyngøre 1892-1922. (H&S 1940:0006) Litografi af skibet.
Tidligste år
 
1872 Seneste år
 
1922
Reference : Foto af LILLEBELT