ID-nummer | 11805 |
Skibsnavn | LAURA |
Kend.bogstav. | NSWH |
Sam-kode | SAM-1015 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 269,74 / 173,70 |
NRT | 184,51 / 167,66 |
DW | 320 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 43511 |
Byg.nr. | 0117 |
Byg.år | 1876 |
Værft | John Readhead & Sons Ltd. Afløøb 1875-11-00. Afleveret 1876-01-19. Køllagt 1875-08-21. |
Byg.by | South Shields |
Byg.land | England |
Dimension | 139,5 x 21,9 x 10,3 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 40 nHK, 145 iHK, 2 stk. 2-cyl. compoundmaskiner fra værftet. |
Teknik | Fart 6,5 knob. Mat. klink af jern, 1 dæk, 2 master, rundt spejl, 2 lastrum, 3 luger. |
Person-info | Kaptajn Peter Mærsk Møller, 1886-1898. Kaptajn Hans N.J. Møller, 1898- . |
Reg.by | Svendborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | ELLEN |
Omdøbt til | IGNAZIO (It.) |
Rederi | B. som ROLL CALL. Solgt og indfl. 1886-06-19, skødedato, til Laura D/S A/S, Svendborg, og næ. til LAURA. KR. og fører: Kaptajn Peter Mærsk Møller, Svendborg. |
Rederi før - efter | Solgt 1909-07-05 R. til O. Lizio, Catania, og næ. til IGNAZIO. Solgt 1913 til A. & E. Halfon, Benghazi, og næ. til ADELE. Forlist 1928-12-25 efter brand om bord ved afsejling fra Benghazi. Skibet sunket. |
Referencer | FEN-01-123. KOP-1. |
H&S registr. | SR-foto. |
Bemærkninger | (Fred.) p.255. (Mir.) IMO-nummeret er Mir.'s. (ID=491) p.103: Omtale af rederidannelsen. + p.104: S/h foto af skibet i Stettins havn. |
Tidligste år | 1886 |
Seneste år | 1913 |