ID-nummer | 11810 |
Skibsnavn | LAURA MÆRSK (III) |
Kend.bogstav. | OYZO |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | LST |
BRT | 6599 / 8437 |
NRT | 3876 / 6080 |
DW | 9100 - 9224 / 9980 - 10000 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5204027 |
Byg.nr. | 0074 |
Byg.år | 1939 |
Værft | Odense Staalskibsværft. Afløb 1938-12-03. Afleveret 1939-02-22. Reg.nr. D-149. |
Byg.by | Odense |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 455,9 x 59,1 x 27,3 / 31,5 feet (kend.) |
Maskine | Diesel 7275 iHK B&W 2 stk. 7-cyl. 4SA type 763-TF-130 motorer til dobbelt skrue. |
Teknik | Fart 15,5 knob. 2 dæk, åben / lukket shelterdæk type, 3 master, 5 lastrum, 5 luger, køleanlæg, 12 pax. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | DAY STAR (Pan. WW2) TRANSRODOPI II (Pa.) ex AEOLIAN (Gr.) |
Rederi | B. til I/S med Svendborg D/S A/S og D/S af 1912 A/S ved APM, København. |
Rederi før - efter | Oplagt 1940-04-09 i Baltimore (Fred.) p.125: Lå sidst i april 1940 i Stillehavet (Tortzen). Overtaget 1941-03-30 af US War Shipping Administration, og næ. til DAY STAR af Panama. Bemandet fra 1941-07-07. Tilbageleveret rederiet 1946. Oplagt 1962-06-07 i Sønderborg. Solgt 1963-12-17 R. til Transfruit Shipping Co., Piræus, og næ. til AEOLIAN (SVVB). Solgt 1965 til Transrodopi, Port-au-prince, Haiti, og næ. til TRANSRODOPI II (HHLM). Solgt 1968 til Navigazione Maritime Bulgare, Varna, og næ. til ADHARA. Solgt 1969 til Famagusta og næ. til KANARIS. Oph. 1971-11-06 på Whampoa kysten. |
Referencer | FEN-01-0126. Årbog 1998-05. U2. ORG-N. |
H&S registr. | SR-foto. |
Bemærkninger | (Fred.) p.125. (Mir.) (BOG) Årbog 1998 p.85ff. (Mir.) (Tortzen1-4) Krigshistorie. |
Tidligste år | 1939 |
Seneste år | 1971 |