ID-nummer | 11883 |
Skibsnavn | HAWTHORNBANK |
Kend.bogstav. | NTPW |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Bark |
Brugstype | LST |
BRT | 1369 |
NRT | 1288 |
DW | - |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1096091 |
Byg.nr. | 0212 |
Byg.år | 1889 |
Værft | Russell & Co. Afløb 1889-09-14. Afleveret 1889. |
Byg.by | Port Glasgow |
Byg.land | Skotland |
Dimension | 231,3 x 36,1 x 21,6 feet (LR). |
Maskine | Sejl. Barkrigning. |
Teknik | Mat. stål., 3 master. |
Person-info | Kaptajn Ludvig Tjelden, 1917, omkom under forliset. Førstestyrmand P.I. Mortensen, 1917 til forliset, bjærget. |
Reg.by | Kalundborg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | HAWTHORNBANK (No.) ex (UK) |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Bank Line Ltd. ved Andrew Weir & Co. (LJBW). Solgt 1910 til J.A. Henschien & Co., Lillesand, uden næ. (WJDK). Indfl. 1915-10-18, kontrakt, og 1916-01-04 R. til Motorskibsselskabet Marienborg A/S, Kalundborg. |
Rederi før - efter | Solgt 1916 til Kalundborg D/S A/S, Kalundborg. Forlist 1917-04-25 i Atlanten 35 sm NtE for North Rona med kanonild fra tysk ubåd. |
Referencer | Årbog 2004-04. F1. |
H&S registr. | SR-foto. |
Bemærkninger | (Fred.) Forlist 1917-04-25 på rejse fra Buenos Aires til Svendborg i Atlanten 35 sm NtE for North Rona med kanonild fra tysk ubåd. Besætningen gik i to både, hvoraf den ene forsvandt med 9 mand, mens den anden dagen efter med 10 mand ankom til Blachwig Bay. (BOG) Årbog 2004 p.49: Krigsforliset. (Krigsforlis 1914-1918) nr.132. |
Tidligste år | 1889 |
Seneste år | 1917 |