Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NHML Sam-kode - Rig-Maskine Brig Brugstype LST
BRT 159,60 / 160 NRT 150 DW - Klstr. 80
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1842 Værft Skibsbygmester V. Lagoni, Anneberggård. Bilbrev 1842-05-27. Målebrev 1842-11-19. Byg.by Holbæk Byg.land Danmark
Dimension 82-2 x 21-8 x 12-7 fod (hovedd.) Maskine Sejl. Brigrigning.
TeknikMat. kravel af eg, 1 dæk, 2 master, fladt spejl, bov med krølle.
Person-info(KGH-oplysningsmappe) indeholder kaptajnsliste. (Rosendahl2) p.80 har også kaptajnsoversigt.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Skibsreder P.C. Knudtzon, København. Rederi
før - efter
Solgt 1846-02-03, skødedato, til KGH., København, og sat i fart 1846 til 1902. Skibet foretog 60 rejser. Oplagt 1902-1905. Derefter overvintret i Umanak, senere som hulk i Egedesminde. Sunket 1923 i Egedesminde og ophugget. Var slettet i DMA-Reg. 1911.
ReferencerKGH. ORG-N. FEN-07-0967. Årbog 1980-03. H&S registr.SR-foto. H&S 1973:0697.
Bemærkninger(Rosendahl-2) p.80: Målebrev København 1862-04-11 på 80,5 kls. (KGH-oplysningsmappe) + (Fred.Grønl.) p.9: Data. Historie og kaptajnsliste. Rejser 1842-07-12, igen 1843-09-04 og igen 1844 og 1845 på Island og Middelhavet. I Grønlandsfarten overvintrede skibet 1863 og 1896 i Godthåb og i 1868 og 1892 i Frederikshåb. Skibet blev 1905, kaptajn C.W. Søeby, udrustet til at føre materiale op til den nyåbnede kulmine i K'aersuarssuk. Derefter af FOX slæbt til Egedesminde og anvendt som kulhulk. (BOG) Årbog 1980 p.63: interiørtegning. (H&S 1973:0697) Skibsliste. (ID3501) p. 15: S/h foto af skibsvraget under oph. (JM) Iflg. privattryk af B.N. Lind 1992: Fuldførte indtil 1902 i alt 60 rejser til Grønland. Blev senere oph. på Grønland. (Tving) p.55/56 + 83: Data.
Tidligste år
 
1842 Seneste år
 
1923
Reference : Foto af LUCINDE