Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NRCS Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 2167 NRT 1348 DW 2700 + 320 Klstr. -
BT - NT - IMO 5600957 Byg.nr. 0166
Byg.år 1897 Værft Flensburger Schiffsbau Gesellschaft. Afløb 1897-02-23. Afleveret 1897-05-06. Byg.by Flensborg Byg.land Tyskland
Dimension 289,5 x 38,8 x 20,2 / 23,5 fod (kend.) Maskine Dampmaskine 200 nHK, 900 iHK, triple expansion type fra værftet. + skonnertrigning på 4 master.
TeknikFart ikke fundet. Skrogform elilpsoidalsk, turretdæktype = tårndækskib med i alt 2 dæk med lugeparti 7 fod over skroget, maskine og aptering trukket agterover, så 3 master er foran bro-maskinhus. Alfred Christensens eget design.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Urania D/S A/S = Alfred Christensen, København. Rederi
før - efter
Forlist 1902-12-15 efter grundstødning på Paternosterskæret Sverige. Kattegatskysten. Bjærget 1903-09-17 og rep. på Moss Værft, Norge. Forlist 1914-02-23 efter kæntring i Biscayen i storm. Sunket.
ReferencerFEN-09-1150. H&S registr.SR-foto 1947:0078. H&S 1915:3159. H&S 1915:3187. H&S 1953:1382.
Bemærkninger(Fred.) p.132. (Mir.) Efter forliset 1902 og genopbygningen målt til 2110 BRT, 1333 NRT, 3150+350 DWt. 290,3 x 38,8 x 20,2 / 23,5 feet (kend.) Forliset 1914-02-23 skete på rejse fra Newcastle til Cagliari med kul. Skibet kæntrede i stormen og 10 mand + 1 pax blev bjærget, 10 mand omkom inkl. kaptajn Hemmingsen, der blev reddet over i WILDENFELS, men døde få timer efter. De reddede blev taget op af S/S WILDENFELS af Bremen. Forlisposition 46.49 N og 006.32 W. (H&S 1915:3159) Middelspantplan. (H&S 1915:3187) Generalarrangement. (H&S 1953:1382) kapacitetsplan.
Tidligste år
 
1897 Seneste år
 
1914
Reference : Foto af EKLIPTIKA