ID-nummer | 12433 |
Skibsnavn | EKLIPTIKA |
Kend.bogstav. | NRCS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 2167 |
NRT | 1348 |
DW | 2700 + 320 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5600957 |
Byg.nr. | 0166 |
Byg.år | 1897 |
Værft | Flensburger Schiffsbau Gesellschaft. Afløb 1897-02-23. Afleveret 1897-05-06. |
Byg.by | Flensborg |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 289,5 x 38,8 x 20,2 / 23,5 fod (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 200 nHK, 900 iHK, triple expansion type fra værftet. + skonnertrigning på 4 master. |
Teknik | Fart ikke fundet. Skrogform elilpsoidalsk, turretdæktype = tårndækskib med i alt 2 dæk med lugeparti 7 fod over skroget, maskine og aptering trukket agterover, så 3 master er foran bro-maskinhus. Alfred Christensens eget design. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Urania D/S A/S = Alfred Christensen, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1902-12-15 efter grundstødning på Paternosterskæret Sverige. Kattegatskysten. Bjærget 1903-09-17 og rep. på Moss Værft, Norge. Forlist 1914-02-23 efter kæntring i Biscayen i storm. Sunket. |
Referencer | FEN-09-1150. ORG-N. |
H&S registr. | SR-foto 1947:0078. H&S 1915:3159. H&S 1915:3187. H&S 1953:1382. |
Bemærkninger | (Fred.) p.132. (Mir.) Efter forliset 1902 og genopbygningen målt til 2110 BRT, 1333 NRT, 3150+350 DWt. 290,3 x 38,8 x 20,2 / 23,5 feet (kend.) Forliset 1914-02-23 skete på rejse fra Newcastle til Cagliari med kul. Skibet kæntrede i stormen og 10 mand + 1 pax blev bjærget, 10 mand omkom inkl. kaptajn Hemmingsen, der blev bjærget over i WILDENFELS, men døde få timer efter. De reddede blev taget op af S/S WILDENFELS af Bremen. Forlisposition 46.49 N og 006.32 W. (H&S 1915:3159) Middelspantplan. (H&S 1915:3187) Generalarrangement. (H&S 1953:1382) kapacitetsplan. |
Tidligste år | 1897 |
Seneste år | 1914 |