ID-nummer | 12701 |
Skibsnavn | SJÆLLAND |
Kend.bogstav. | NJLB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1423,19 / 1405 |
NRT | 1095,24 / 878 |
DW | 1700 + 215 / 1780 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1133595 |
Byg.nr. | 0045 |
Byg.år | 1872 |
Værft | Norddeutsche Schiffs-A.G. Afløb 1872-08-00. Afleveret 1872-12-16. Bilbrev Gaarden 1872-11-15. |
Byg.by | Kiel |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 226,2 x 29,9 x 17,4 fod (hovedd.) |
Maskine | Dampmaskine 125 nHK, 470 iHK 2-cyl. compoundmaskine fra værftet. + Sejl. Skonnertrigning på 3 master. |
Teknik | Mat. klink af jern, 1 dæk + stormdæk (spardæk type) og partielt mellemdæk. 3 master med skonnertrigning, elliptisk spejl, skarpt forskib. |
Person-info | Kaptajn A. Rasmussen, Helsingør. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Kjøbenhavn D/S A/S, København (stiftet 1871-08-17), med BR. hos F.W. Kjørboe. |
Rederi før - efter | Havareret 1879 ved stranding på Dagö. Bjærget og rep. Ankom som solgt til 1896-03-04 til Howaldtswerke som modydelse for nyt skib. Solgt 1897-04-29 R. til Sjælland D/S A/S, København. Solgt 1900-08-18 R. til Torm D/S A/S. Solgt 1909-05-22 R. til Russian East Asiatic Co., St. Petersburg, og næ. til LIBAU. Solgt retur 1910-05-11 R. til Torm D/S A/S. Rekvisitioneret 1917-03-23 af The Shipping Controller, London. Med management hos R.S. Dalgleish Ltd., London. Forlist 1917-05-25 efter sænkning med kanonild fra tysk ubåd i Engelske Kanal 18 sm E for Start Point. |
Referencer | GRU-01-0026. F1. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.526f. (Rosendahl-2) p.35. (Skibsforlis 1914-1918) nr.155. |
Tidligste år | 1872 |
Seneste år | 1917 |