Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NTFC Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1101 NRT 671 DW 1624 + 126 Klstr. -
BT - NT - IMO 3003945 Byg.nr. 0113 / 0010
Byg.år 1898 / 1901 Værft Nylands Verksted. Afleveret 1898. Genopbygget på Söderhamns Verkstads A/B, Söderhamn som byg. 10. Afleveret 1901-12-00. Byg.by Oslo / Söderhamn Byg.land Norge / Sverige
Dimension 228,6 x 34,2 x 14,4 / 17,5 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 118 nHK, 662 iHK triple expansion maskine fra værftet. 1 kedel.
TeknikFart 8 knob. 1 dæk, 2 master, 4 luger.
Person-info-
Reg.by Assens Reg.land Danmark Omdøbt fra BYLGIA (Sv.) ex SOLSTAD (No.) Omdøbt til ODER (Ty.)
Rederi B. til Dampskibet Solstad ved Klaveness, Sandefjord (HNLR). Forlist 1899-12-02 ved Bremö fyr ved Sundsvall. Kondemneret, bjærget og rep. til Bylgia Rederi-A/B, Sundsvall, og næ. til BYLGIA (JMLH). Fra 1908 rederiet Bylgia Stockholm. Rederi
før - efter
Indfl. 1915-03-27 R. til De Danske Sukkerfabrikker A/S, København, og næ. til CARBO II af Assens. Opbragt 1917 af tyske orlogsskibe og prisedømt (slettet i Dk. 1918-03-25 R.). Overtaget af Deutsches Reich, der Reichskommisar für die Seeschiffahrt, og næ. til ODER af Stettin (VBHC) med KR. hos Böning & Co. Stettin. Solgt 1923 til Schröder, Hölken & Fisher, Hamburg, uden næ. Solgt 1926 til Atlantic Tank-Reederei, Hamburg, og næ. til ODER I. Solgt 1929 til Göteborg og næ. til CARLSTEN (JMLH). Solgt 1935 på auktion til Mariehamn, og næ. til ATLAS (OHXZ). Næ. 1941 til ATLAS II af Panama. Overtaget 1941-12-16 af United States Maritime Commission og næ. til POMPOON af Panama. Fra 1942 overdraget United Fruit Co., NY. Forlist 1943-11-12 ved torpedering fra tysk ubåd, U-516, sunket ca. 90 sm fra Cartagena.
ReferencerFEN-12-1721. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) p.79. Ved forliset sank skibet på 2 minutter og 23 mand omkom. Position 11.00 N og 075.00 W. (Mir.)
Tidligste år
 
1898 Seneste år
 
1943
Reference : Foto af BYLGIA ex CARBO II