Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NPGQ Sam-kode SAM-1187 Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 957 / 966 NRT 586 / 581 DW 1447 + 83 / 1350 + 200 Klstr. -
BT - NT - IMO 5602418 Byg.nr. 0423
Byg.år 1905 Værft Howaldtswerke AG. Afløb 1905-04-10. Afleveret 1905-05-17. Byg.by Kiel Byg.land Tyskland
Dimension 226,5 x 35,1 x 12,5 / 15,8 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 123 nHK, 650 iHK, triple expansion maskine fra værftet.
Teknik2 dæk, welldæk type, 2 master.
Person-infoKaptajn E.O.C.H. Larsen, 1917 til forliset.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra FIONIA Omdøbt til -
Rederi Solgt 1910-11-09 R. til Botnia D/S A/S, København, og næ. 1910-11-26 R. til GUNHILD. Solgt 1912-09-05 R. til Torm D/S A/S, Kbh., uden næ. Rederi
før - efter
Forlist 1917-06-17 efter torpedering fra tysk ubåd, U-100, cirka 22 sm ud for Holmengraa på position 60.45 N og 004.19 E.
ReferencerF1. H&S registr.-
Bemærkninger(Fred.) p.160. (Mir.) (Krigsforlis 1914-1918) nr.167: Ved forliset omkom 6 mand. Skibet kæntrede og sank 45 sekunder efter torpedoens eksplosion. Ingen både kunne anvendes. Af besætningen på 16 mand samt 2 pax druknede de fem, mens en blev ramt af den roterende skrue. De overlevende optaget fra redningsflåder efter 20 minutter af britisk destroyer. Derfra til norsk torpedobåd og landsat samme aften i Bergen.
Tidligste år
 
1910 Seneste år
 
1917

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1905 - 1910 FIONIA NPGQ B. til Dan D/S A/S, København.
1910 - 1917 NPGQ Solgt 1910-11-09 R. til Botnia D/S A/S, København, og næ. 1910-11-26 R. til GUNHILD. Solgt 1912-09-05 R. til Torm D/S A/S, Kbh., uden næ.